Název:
Mediální pedagogika jako vysokoškolský obor
Překlad názvu:
Media pedagogy as a field of study
Autoři:
Mackenzie, Karolína ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Jirák, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce Mediální pedagogika jako vysokoškolský obor analyzuje rámcové vzdělávací programy pro základní a střední školy, ve kterých se zaměřuje na průřezové téma mediální výchovy, a současně analyzuje možnosti vzdělávání českých pedagogů a budoucích pedagogů v oblasti mediální pedagogiky. Z výstupů zmíněných analýz zjišťuje průnik mezi požadavky rámcových vzdělávacích programů a možnostmi vzdělávání pedagogů. Výsledky jsou členěny tak, že nejprve jsou shrnuta témata, která pokrývá český vzdělávací systém, a poté témata, která dle RVP mají pedagogové mediální výchovy naplnit, ale nejsou zajištěny aktuální nabídkou vzdělávání pro pedagogy. Témata, která jsou požadována RVP, jsou dále porovnána s možnostmi vzdělávání pedagogů na zahraničních univerzitách a jsou představeny obory, které mohou být pro český vzdělávací systém inspirativní. Na základě spojení výstupů rámcových vzdělávacích programů, možností vzdělávání v českém prostředí a inspirací ze zahraničních univerzit je představen návrh vysokoškolského oboru Mediální pedagogika pro pedagogické fakulty, který by zajišťoval ucelené vzdělání učitelů, resp. budoucích učitelů, mediální výchovy. Navržená struktura oboru reflektuje současná očekávání daná rámcovými vzdělávacími programy a současně moderní didaktické přístupy i aktuální trendy v...The diploma theses focus on Media pedagogy as a field of study. It analyzes the educational frameworks for primary and secondary schools which focuses on topic of media. By this it analyzes the possibilities of education for Czech teachers and feature educators. The result is the intersection between requirements of frameworks and current educational possibilities for teachers. Firstly it describes topics that are covered by czech educational systém described in educational frameworks, then it analyzes topics that suppose to be covered but are not provided by current offer of courses. The topics that are demanded by the frameworks are compared with possibilities introduced by foreign universities. By that it introduces programs and subjects that can be an inspiration for czech educational systém. The intersection provies key subjects and topics that can be helpful as a proposal of new college degree Media pedagogy which could prepare czech media education teachers for their subject. Provided structure reflects current demands introduced by frameworks as well as modern didactics in the field of media education and trends in media studies.
Klíčová slova:
mediální gramotnost; mediální pedagogika; mediální studia; mediální výchova; media education; media literacy; media pedagogy; media studies