Název:
Vláknité mikromycety ve výuce na nižších sekundárních školách
Překlad názvu:
Fibrous Micromycetes in Teaching at Lower Secondary Schools
Autoři:
Bábiková, Věra ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Vláknité mikromycety zaujímají v životním prostředí důležitou roli a na člověka mohou mít, jak pozitivní vliv, např. pokud jsou využívány k výrobě léků, potravin, tak negativní. Vláknité mikromycety mohou způsobovat onemocnění, nebo znehodnocovat potraviny. Žáci se s vláknitými houbami seznamují většinou v 6. třídě na základní škole. V primě u víceletých gymnázií jen velmi okrajově. Většina učebnic chybně nazývá mikroskopické houby, jako plísně, což je neodborný název. Cílem mé diplomové práce je navržení dvou praktických úloh pro prezenční formu studia, ve kterých žáci zjistí rozdíl mezi jednobuněčnými a mnohobuněčnými houbovými organismy. Seznámí se s houbovým fytoparazitem - padlí, odeberou substrát, vytvoří si nativní a barvené preparáty, jež poté sledují pod mikroskopem. Další dvě praktické úlohy jsou navrženy pro distanční formu studia skrz badatelské úlohy, které žáci mohou uskutečnit v domácím prostředí. Jedná se o vytvoření mykologické zahrady a sledování, které pečivo je náchylnější k napadení mikroskopickými houbami. Další návrhy úloh se týkají mezipředmětového využití tématu vláknitých mikromycet v předmětu matematika a český jazyk, kde jsou některé úlohy upraveny pro žáky se specifickou poruchou učení - dyslexií. Navržené praktické zadání pro distanční formu výuky včetně úloh z...Filamentous microfungi play an important role in the environment and they can have either a positive impact on a man, e.g. in a form of medicine or food production, or a negative one, when filamentous microfungi may cause diseases or deteriorate food. Pupils usually start learning about filamentous microfungi in form 6 of a primary school, or they get some tangential information in the first year of an eight-year grammar school. In addition, in most of student's books, microfungi are incorrectly referred to as moulds, which is an unprofessional term. The objective of my thesis is to elaborate two practical tasks for the presence form of study in which pupils find out the difference between unicellular and multicellular fungal organisms, acquaint themselves with the fungal phytoparasite - mildew, take the substrate, make native and coloured mounts which are then observed under the microscope. The other two practical tasks have been elaborated for the distance form of study via exploration tasks, which can be carried out at home conditions. It means creation of a mycological garden and observation what kind of bakery products is more prone to be affected by microfungi. The other elaborated tasks relate to across-the-curriculum use of the filamentous microfungi topic in Maths and Czech, in which some...
Klíčová slova:
badatelsky orientované vyučování; praktické úlohy; vláknité mikroskopické houby; micromycetes; practical tasks; research - oriented teaching