Název:
Využití prvků montessori pedagogiky při edukaci dětí s poruchami autistického spektra v přípravném stupni základní školy speciální
Překlad názvu:
The implementation of montessori education elements into the education of the children with autism spectrum disorders in the preparatory form of the special elementary school
Autoři:
Těhníková, Alexandra ; Bartoňová, Miroslava (vedoucí práce) ; Hádková, Kateřina (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem diplomové práce je na základě teoretických znalostí získaných studiem odborných materiálů specifikovat a prostřednictvím metody popisu inspirativní praxe představit možnosti využití prvků montessori pedagogiky při edukaci dětí s poruchami autistického spektra v přípravném stupni základní školy speciální. Teoretická část má tři kapitoly. Zabývá se problematikou jedinců s mentálním postižením a je zaměřena na děti s poruchami autistického spektra. Charakterizuje poruchy autistického spektra, jejich etiologii, diagnostiku a možnosti intervencí u osob s poruchami autistického spektra a věnuje se také edukaci dětí a žáků s poruchami autistického spektra a mentálním postižením se zaměřením na přípravný stupeň základní školy speciální. Podrobněji popisuje montessori pedagogiku a její principy. Empirická část představuje charakteristiku výzkumného šetření a popisuje příklad inspirativní praxe při tvorbě prostředí, koncepce obsahu vzdělávání a edukačních materiálů s využitím prvků montessori pedagogiky při edukaci žáků s poruchami autistického spektra v přípravném stupni základní školy speciální. Interpretuje výsledky, shrnuje výzkumné šetření, představuje diskusi a doporučení.The goal of the diploma work is to demonstrate the possibilities of montessori education elements implementation into the education of the children with autism spectrum disorders in the preparatory form of the special elementary school. This is performed on the basis of the theoretical knowledge gained by the specific material study and by using the methods of the inspiring practice. The theoretical part has three chapters. It deals with the subject of the persons with mental disorder and is mainly focused on the children with the autism spectrum disorders. It describes the autism spectrum disorders, their etiology, diagnosis and the intervention options for people with the autism spectrum disorders. It is dedicated also to the education of children and pupils with the autism spectrum disorders and the mental disorder within the preparatory form of the special elementary school. It introduces in great detail the montessori pedagogy and its elements. The empirical part states the definition of the research inquiry. It also describes an example of the inspiring practice how the class setting, education outline concept and education materials using the elements of the montessori pedagogy into the education of the children with the autism spectrum disorders in the preparatory form of the special...
Klíčová slova:
edukační materiály; koncepce obsahu vzdělávání; mentální retardace; montessori pedagogika; poruchy autistického spektra; prostředí třídy; přípravný stupeň základní školy speciální; strukturované učení; the autism spectrum disorders; the class setting; the education materials; the education outline concept; the mental retardation; the montessori pedagogy; the preparatory form of the special elementary school; the structure learning