Original title:
Protokol LIRSPE jako nástroj hodnocení a podpory proinkluzivního přístupu učitelů TV
Translated title:
The LIRSPE protocol as a tool for evaluating and supporting the pro-inclusive approach of PE teachers
Authors:
Vosátková, Barbora ; Pavlová, Ilona (advisor) ; Nováková, Pavlína (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název: Protokol LIRSPE jako nástroj hodnocení a podpory proinkluzivního přístupu učitelů TV Cíle: Cílem práce je představení protokolu Lieberman-Brian Inclusion Rating Scale for Physical Education (LIRSPE), který se zabývá hodnocením a podporou proinkluzivního přístupu učitelů TV, provedení literární rešerše zaměřené na dosavadní využití tohoto protokolu v evropských zemích, překlad dotazníkové části protokolu do českého jazyka a ověření jeho srozumitelnosti. Metody: Jednalo se o teoreticko-empirickou práci. Teoretická část zpracovala analýzu literárních zdrojů z oblasti inkluze žáků se SVP a představila protokol LIRSPE. V empirické části byla zpracována literární rešerše, mapující dosavadní evropský výzkum související s LIRSPE. Dále byl metodou zpětné translace proveden překlad dotazníkové části protokolu. Následně byla srozumitelnost tohoto překladu ověřena pomocí elektronického dotazníku, který vyplnilo 19 respondentů - studentů 2. a 3. ročníku oboru ATVS OSP na UK FTVS v roce 2021. Průměrný věk respondentů byl 22 let. Výsledky: Na základě 16 zdrojů ze 3 databází a také podkladů poskytnutých spoluautorkou protokolu se podařilo zpracování literární rešerše. Dále byla za účasti tří odbornic z akademické sféry přeložena dotazníková část protokolu LIRSPE. Elektronický dotazník ověřil srozumitelnost...Title: The LIRSPE protocol as a tool for evaluating and supporting the pro- inclusive approach of PE teachers Objectives: The aim of this thesis is to present the Lieberman-Brian Inclusion Rating Scale for Physical Education (LIRSPE), which deals with evaluation and promotion of a pro-inclusive approach of PE teachers. We start with processing a literature review focused on the current use of this protocol in European countries. Furthermore, we provide a translation of the questionnaire part of the protocol into Czech language, verifying its comprehensibility. Methods: The thesis has theoretical and empirical part. The theoretical section analyses literacy resources from the field of students with special educational needs (SEN) and presents the LIRSPE protocol. The empirical section included literature review on the use of LIRSPE in European countries and a translation of the questionnaire part of the protocol (using the reverse translation method). The comprehensibility of this translation was verified by electronic questionnaire completed by 19 respondents - students of the second and third year of ATVS OSP studies at UK FTVS in 2021, whose average age was 22. Results: Based on 16 sources from 3 databases as well as supporting documents provided by the co-author of the protocol, the literature...
Keywords:
adapted physical activities; join education in PE; pupil with special educational needs (SEN); tools for evaluation of pedagogical performance; aplikované pohybové aktivity; nástroje pro hodnocení pedagogického výkonu; společné vzdělávání v TV; žák se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP)
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/126687