Název:
Prevence specifických poruch učení u dětí v předškolním věku v návaznosti na začátek školní docházky
Překlad názvu:
Learning disorder prevention of pre-school children following the start of school attendance
Autoři:
Týmalová, Eva ; Bartoňová, Miroslava (vedoucí práce) ; Květoňová, Lea (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá prevencí specifických poruch učení v předškolním věku navazující na začátek školní docházky do základní školy s využitím prediktivní testové baterie. Cílem práce je zaměřit se na prediktivní signály specifických poruch učení a jejich včasnou prevenci. Teoretickými východisky práce jsou současné poznatky o období předškolního vzdělávání, o školní zralosti a připravenosti, o deficitech dílčích funkcí a specifických poruchách učení, o jejich projevech a možnostech včasné prevence. Výzkumná část je zaměřena na praktické testování a zhodnocení dílčích funkcí pomocí diagnostického materiálu Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. Test je proveden u skupiny šesti dětí v povinném roce předškolního vzdělávání a je následován intervencí zaměřenou především na zjištěné deficitní oblasti. Tato skupina je doplněna o případové studie. Po půlroční intervenci, během které již začali žáci navštěvovat základní školu, zhodnocuje dosažené výsledky pomocí posttestu a porovnáním této experimentální skupiny se skupinou kontrolní, tedy s náhodně vybranými žáky docházejících taktéž do prvních tříd základních škol. Propojením teoretických a praktických poznatků práce definuje prvotní rizikové faktory, které mohou predikovat specifické poruchy učení a zhodnocuje účinnost prevence pomocí...This thesis concerns with the prevention of specific learning disabillities of children during their start of schooling, using the predictive test battery. The paper's goal is to focus on prediction signals of specific learning disorders and their timely prevention. Conclusion of our thesis is an up-to-date knowledge about preschool phase, school maturity and preparedness of children, knowledge about sub-function deficits, specific learning disabillities, its manifestation and posibilities of timely prevention. Research part's focus point is practical testing and evaluation of sub-functions with the help of diagnostic material named:"learning and writing disability hazards test for preschoolers." Test is undertaken by a group of six children in their mandatory preschool education year and is followed by intervention targeted at discovered areas with defecits. This group is filled in with case studies. After 6 months of intervention, during which the students started attending primary school, a post-test is performed to evaluate achieved results and compare them with a control group consisting of randomly chosen pupils attending first year of primary school as well. By combining theoretical and practical knowledge, we can define risk factors that allow us to predict specific learning disabilities...
Klíčová slova:
Prevence; předškolní vzdělávání; případové studie; specifické poruchy učení; Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky; začátek školní docházky; školní zralost; beginning of schooling; case studies; learning and writing disability hazards test for preschoolers; preschool education; Prevention; school maturity; specific learning difficulties