Název:
Přístupy k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami v hodinách chemie na základní škole
Překlad názvu:
Approaches to pupils with special education needs in chemistry classes at primary school
Autoři:
Kantorová, Markéta ; Bartoňová, Miroslava (vedoucí práce) ; Marádová, Eva (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá výukou Chemie na základních školách pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. V teoretické části jsou uvedeny zákonné předpisy, podle kterých probíhá výuka inkluzívního vzdělávání. Jsou shrnuty legislativní normy a analyzován systém inkluzívního vzdělávání v České republice včetně poradenských služeb. V další části jsou konkrétně uvedena specifika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a to žáků se specifickými poruchami učení a chování, žáků se smyslovým postižením, žáků s narušenou komunikační schopností, žáků s mentálním postižením a poruchou autistického spektra a žáků s tělesným postižením a mozkovou obrnou. Na základě těchto charakteristik je v praktické části proveden smíšený kvalitativní výzkum kazuistik i konkrétních žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a vytvořeny případové studie. Navrženy jsou metody a formy práce s těmito konkrétními žáky se zaměřením na výuku Chemie. Dále je výzkum kombinován s dotazníkovým šetřením, kde jsou zkoumány přístupy učitelů k problematice inkluzívního vzdělání. Výsledky výzkumu jsou podrobně analyzovány v závěru diplomové práce. Jako praktický výstup jsou navrženy scénáře výuky ve formě konkrétních příprav a také aktivizační přístupy k výuce Chemie v 8. a 9. třídě základní školy. Diplomová práce obsahuje doporučení...This diploma thesis deals with the teaching of Chemistry at primary schools for students with special educational needs. The theoretical part presents the legal regulations according the teaching of inclusive education. The law and the system of inclusive education in the Czech Republic is summarized, including advisory services and is analyzed. In the next part, the specifics of students with special educational needs are described, namely students with specific learning and behavioral disorders, with sensory disabilities, with impaired communication skills, with mental disabilities and autism disorders, and with physical disabilities and cerebral palsy. Based on these characteristics, a combined qualitative research of case studies of two specific students with special educational needs is performed in the practical part and case studies are created. Methods and forms of work with these specific students with a focus on teaching Chemistry are proposed. Furthermore, the research is combined with a questionnaire survey, which examines teachers' approaches to the issue of inclusive education. The results of the research are analyzed in detail at the end of the diploma thesis. As a practical output, teaching scenarios in the form of specific preparations are proposed, as well as activation approaches...
Klíčová slova:
inkluzivní vzdělávání; výuka Chemie; žáci se speciálními vzdělávacími potřebami,podpůrná opatření; inclusive education; students with special educational needs,support measures; teaching Chemistry