Název:
Lužní les Hluchov a lesopark Houšťka s využitím ve výuce přírodopisu a biologie
Překlad názvu:
The Use of Hluchov Floodplain Forest and Houšťka Park Forest in Tuition of Natural History and Biology
Autoři:
Procházková, Petra ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá využitím lokalit lesopark Houšťka a lužní les Hluchov ve výuce přírodopisu na 2. stupni základních škol, biologii na nižších stupních gymnázií a na odborných středních školách. Součástí teoretické části je popis přírodních podmínek a historie lokality, členění na biotopy a jejich charakteristika. Dále byla provedena pro potřebu učitelů inventarizace a popis rostlinných druhů včetně výčtu zoologických taxonů. Dotazníkové šetření mezi učiteli bylo zaměřeno na využití lokalit během řádných vyučovacích hodin, případně povinně volitelných předmětů zaměřených na přírodopis. Od výsledků tohoto šetření se odvíjela časová náročnost pracovních listů. V didaktické části je zahrnuta problematika mezipředmětových vztahů, výčet a popis forem a metod použitelných ve výuce přírodopisu a biologie. Hlavní součástí této části diplomové práce jsou pracovní listy, které jsou vedle upevnění znalostí z přírodopisu a biologie zaměřeny na aplikaci znalostí z jiných předmětů např. matematiky, fyziky. Po splnění pracovního listu byla provedena oprava jednotlivých cvičení. V kvalitativním výzkumu byl na základě dotazníkového šetření zjišťován zájem žáků o přírodopisná (biologická) cvičení a zjišťována náročnost jednotlivých úkolů z pohledu žáků. Dále je v této části uveden projekt Léčivé rostliny,...The diploma thesis deals with the use of the localities Houšťka Forest Park and Hluchov Floodplain Forest in the teaching of natural history at the 2nd level of primary schools, biology at the lower levels of grammar schools and at vocational secondary schools. Part of the theoretical part is a description of natural conditions and history of the site, the division into habitats and their characteristics. Furthermore, an inventory and description of plant species, including a list of zoological taxa, was performed for the needs of teachers. The questionnaire survey among teachers was focused on the use of localities during regular lessons, or compulsory optional subjects focused on natural history. The time required for the worksheets was based on the results of this survey. The didactic part includes the issue of interdisciplinary relationships, enumeration and description of forms and methods used in the teaching of science and biology. The main part of this part of the thesis are worksheets, which are in addition to consolidating knowledge of natural sciences and biology focused on the application of knowledge from other subjects such as mathematics, physics. After completing the worksheet, the individual exercises were corrected. In the qualitative research, on the basis of a questionnaire...
Klíčová slova:
KLÍČOVÁ SLOVA výuka přírodopisu a biologie; mezipředmětové vztahy; pracovní listy; projektová výuka; přírodní lokalita; intersubject relations; KEYWORDS teaching of natural sciences and biology; natural locality; project teaching; worksheets