Název:
Podpora profesního rozvoje učitelů jako nástroj zvyšování kvality školy
Překlad názvu:
School Improvement: Supporting School-Based Teacher Professional Development
Autoři:
Breníková, Jana ; Tomková, Anna (vedoucí práce) ; Krčmářová, Tereza (oponent) ; Vítečková, Miluše (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Disertační práce je koncipována jako teoreticko-empirická studie, která se zabývá tématem profesního rozvoje učitelů v kontextu rozvoje celé školy. Cílem studie v teoretické rovině je stručně představit východiska profesního vzdělávání učitelů v kontextu rozvoje školy jako celku v dnešní společnosti. V teoretické části jsme vycházeli z domácích i zahraničních zdrojů při vymezení kvality školy, kvality učitele a kvality výuky. Na základě těchto východisek jsme popsali možnosti profesního vzdělávání a akcentovali jsme takové modely profesního učení, které naplňují požadavky reflektivní praxe a cíleně využívají forem spolupráce učitelů. Cílem empirické části studie bylo představit, analyzovat a reflektovat holisticky popsaný "příběh" implementace profesního modelu podpory realizovaný v projektu Pomáháme školám k úspěchu v konkrétní škole. Na základě uvedených předpokladů jsme hledali odpovědi na otázky, jaké jsou dopady profesní podpory na vedení školy, učitele, pedagogický sbor a žáky v kontextu celé školy. Pro kvalitativně orientovaný výzkum jsme zvolili deskriptivní vícepřípadovou studii, která nám prostřednictvím několika konkrétních osob (ředitelka školy, učitelka, asistent pedagoga, pedagogická konzultantka) umožnila vidět plastičtěji souvislosti, procesy a vztahy ve zkoumané škole. Výzkum měl...The dissertation explores teacher professional development as a strategy for improving school performance. The theoretical part defines school quality, teacher quality, and instruction quality. It further talks about teacher professional development, specifically strategies that involve teacher's reflective practices and teacher collaboration. The practical part of the dissertation examines the characteristics and impact of a five year support model of school based teacher professional development. The process was closely observed through case studies of four subjects in a particular school. The findings reveal that the implemented model contributed to the changes in the principal's leadership style, school culture and climate the most. KEYWORDS Teacher professional development, school quality, teacher quality, instruction quality, teacher collaboration, teacher coach, team teaching.
Klíčová slova:
kvalita učitele; kvalita výuky; kvalita školy; pedagogický konzultant; Profesní podpora učitelů; párová výuka; spolupráce; vícepřípadová studie; instruction quality; school quality; teacher coach; teacher collaboration; Teacher professional development; teacher quality; team teaching