Název:
Rozvoj fonematické sluchu u dětí s NKS podle metodiky D.B.Elkonina
Překlad názvu:
Development of phonemic hearing in children with impaired verbal communication skills utilizing the D.B. Elkonin method
Autoři:
Hrabětová, Hana ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Horynová, Jana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce je speciálně pedagogického a logopedického zaměření. Tématem diplomové práce je Rozvoj fonematického sluchu u dětí s narušenou komunikační schopností podle metody Daniila Boršoviče Eľkonina. Zabývá se tréninkem jazykových schopností u vybraných dětí v mateřské škole speciální. Práce byla rozdělena do dvou částí na část teoretickou a část praktickou. Shrnuje teoretické vymezení základních pojmů jako je jazyk, řeč, komunikace. Popisuje narušené komunikační schopnosti a její dělení, více se zabývá charakteristikou vývojové dysfázie. Dále se zabývá pojmy fonetika a fonologie, popisuje fonematický sluch a fonematické uvědomování. V neposlední řadě charakterizuje osobnost D.B. Eľkonina a jeho metodiku. Praktická část je kvalitativního charakteru, který zpřístupní rozbor metodických postupů, které byly k analýze vybrány. Popisuje pět dětí s narušenou komunikační schopností po celou dobu tréninku. Analyzuje trénink u dětí s narušenou komunikační schopností. Do výzkumu bylo vybráno pět dětí, u kterých byl po dobu šesti měsíců cíleně a pravidelně rozvíjen fonematický sluch prostřednictvím Eľkoninovy metody. KLÍČOVÁ SLOVA vývoj řeči dítěte, narušená komunikační schopnost, sluchové vnímání, fonematické uvědomování, trénink jazykových schopností podle D.B.EľkoninaThe topic of the thesis is the development of phonematic hearing in children with impaired verbal communication skills, utilizing the method of Danil Boršovič Eľkonin. It deals with the training of language skills for selected kindergarten children with special needs. The thesis is divided into two parts: theoretical and practical. It summarizes theoretical definitions of basic terms such as language, speech, and communication. It describes disturbed communication abilities and its classification, it deals more with the characteristic of developmental dysphasia. It also deals with the concepts of phonetics and phonology, describes phonematic hearing and phonematic awareness. Last but not least, it outlines D.B. Elkonin's personality and his methodology. The practical part is of a qualitative character, which will give us access to the analysis of methodological procedures that we chose for this analysis. It describes five children with impaired communication skills throughout the training. Five children were selected for the research and for 6 months they were purposefully and regularly developed phonematic hearing by means of the D.B. Elkonin method. The research theses deal with the difference between input and output values of phonematic awareness. The results were carefully recorded in the...
Klíčová slova:
fonematické uvědomování; narušená komunikační schopnost; sluchové vnímání; trénink jazykových schopností podle D.B.Eľkonina; vývoj řeči dítěte; development of children speech; hearing perception; impaired communication ability; phonematic awareness; training of language skills according to D.B. Elkonin