Název:
Bůh si zakryl tvář. Náboženské odkazy v nenáboženských významech textů v české populární hudbě
Překlad názvu:
Religious Allusions in Non-religious Texts in Czech Popular Music: “God has covered His face”
Autoři:
Opekar, Aleš Typ dokumentu: Příspěvky z konference Konference/Akce: Od folkloru k world music: Hudba a spiritualita, Náměšť nad Oslavou (CZ), 20190730
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Článek pojednává o posvátné, většinou křesťanské symbolice v textech české populární hudby, jejichž obsah není náboženský. Křesťanské symboly se používají jako běžná slovní zásoba, podobná každodenní řeči. Někdy se vyskytují ve vrstvách sekvencí, jako jsou modlitby za lásku a umění. Někdy jsou použity jako básnické prostředky, které zvyšují estetické působení. Jádrem práce je analýza specifických, vzájemně odlišných přístupů tří českých zpěváků a skladatelů tří generací: Jiřího Suchého, Svatopluka Karáska a Beaty Bocek. Zatímco Suchý pracuje s náboženskou rétorikou jen zřídka, ale s velkým uměleckým efektem, Karáska z ní činí přirozenou součást svých písní, což bylo v jeho době významným rozšířením sociálních a politických témat. Beata Bocek popisuje spirituálně vznešenými slovy světskou realitu, zatímco křesťanskou víru vyjadřuje obyčejným slovníkem z ulice.The paper deals with an abundance of sacred, mostly Christian symbolism in the texts of Czech popular music, whose contents are not religious. Christian symbols are used as a common supply of words, similar to everyday speech, and sometimes they are placed in layers of sequences, such as prayers for love and art. Sometimes they are used as poetic devices that enhance aesthetic effects. The core of the paper is an analysis of specific but mutually different approaches of three Czech singer-songwriters of three generations: Jiří Suchý, Svatopluk Karásek, and Beata Bocek. While Suchý works with religious rhetoric rarely but with great artistic effect, Karásek makes it a natural part of his songs, which in his day was a relevant extension into social and political topics. Beata Bocek’s topics do not match any expected style: she uses common language for singing about sacred matters, and sings about general human matters in soulful language.
Klíčová slova:
Beata Bocek; Christian song and symbolism; Czech popular music; Jiří Suchý; prayer as a song; Svatopluk Karásek Zdrojový dokument: Od folkloru k world music: Hudba a spiritualita, ISBN 978-80-907033-2-2, ISSN 2336-565X Poznámka: Související webová stránka: https://www.folkoveprazdniny.cz/kolokvium-2019
Instituce: Ústav dějin umění AV ČR
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dokument je dostupný v příslušném ústavu Akademie věd ČR. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11104/0304483