Original title:
Bůh si zakryl tvář. Náboženské odkazy v nenáboženských významech textů v české populární hudbě
Translated title:
Religious Allusions in Non-religious Texts in Czech Popular Music: “God has covered His face”
Authors:
Opekar, Aleš Document type: Papers Conference/Event: Od folkloru k world music: Hudba a spiritualita, Náměšť nad Oslavou (CZ), 20190730
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Článek pojednává o posvátné, většinou křesťanské symbolice v textech české populární hudby, jejichž obsah není náboženský. Křesťanské symboly se používají jako běžná slovní zásoba, podobná každodenní řeči. Někdy se vyskytují ve vrstvách sekvencí, jako jsou modlitby za lásku a umění. Někdy jsou použity jako básnické prostředky, které zvyšují estetické působení. Jádrem práce je analýza specifických, vzájemně odlišných přístupů tří českých zpěváků a skladatelů tří generací: Jiřího Suchého, Svatopluka Karáska a Beaty Bocek. Zatímco Suchý pracuje s náboženskou rétorikou jen zřídka, ale s velkým uměleckým efektem, Karáska z ní činí přirozenou součást svých písní, což bylo v jeho době významným rozšířením sociálních a politických témat. Beata Bocek popisuje spirituálně vznešenými slovy světskou realitu, zatímco křesťanskou víru vyjadřuje obyčejným slovníkem z ulice.The paper deals with an abundance of sacred, mostly Christian symbolism in the texts of Czech popular music, whose contents are not religious. Christian symbols are used as a common supply of words, similar to everyday speech, and sometimes they are placed in layers of sequences, such as prayers for love and art. Sometimes they are used as poetic devices that enhance aesthetic effects. The core of the paper is an analysis of specific but mutually different approaches of three Czech singer-songwriters of three generations: Jiří Suchý, Svatopluk Karásek, and Beata Bocek. While Suchý works with religious rhetoric rarely but with great artistic effect, Karásek makes it a natural part of his songs, which in his day was a relevant extension into social and political topics. Beata Bocek’s topics do not match any expected style: she uses common language for singing about sacred matters, and sings about general human matters in soulful language.
Keywords:
Beata Bocek; Christian song and symbolism; Czech popular music; Jiří Suchý; prayer as a song; Svatopluk Karásek Host item entry: Od folkloru k world music: Hudba a spiritualita, ISBN 978-80-907033-2-2, ISSN 2336-565X Note: Související webová stránka: https://www.folkoveprazdniny.cz/kolokvium-2019
Institution: Institute of Art History AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0304483