Název:
Hodnocení slovní zásoby u předškolních dětí
Překlad názvu:
Lexicon Evaluation of Preschool Children
Autoři:
Brožová, Kateřina ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Horynová, Jana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce Hodnocení slovní zásoby u předškolních dětí je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část této práce s logopedickou tématikou se ve čtyřech kapitolách zabývá popisem slovní zásoby českého jazyka, dále pak psychickým vývojem dítěte do období školní zralosti, vývojem řeči dítěte rovněž do období školní zralosti a nakonec představením diagnostických materiálů užívaných v České republice pro diagnostiku školní zralosti a úrovně lexikálně-sémantické roviny. V části praktické je popsaný výzkum kvantitativního charakteru, který byl proveden na dětských respondentech v předškolních třídách běžných mateřských škol. Hlavním cílem logopedického šetření byla modernizace a ověření testové sady pro testování aktivní slovní zásoby. Vycházelo se z předpokladu, že v současné době je v České republice nedostatek vhodných materiálů pro testování slovní zásoby. Vzniklá testová sada by mohla sloužit i jako subtest při posuzování školní zralosti. Závěry šetření byly srovnány s reálnou situací testovaných dětí na podkladě sdělení jejich pedagogů. Součástí praktické části je stanovení výzkumných cílů a hypotéz, poté vlastní popis výzkumu, ověření stanovených hypotéz a definování závěrů výzkumu. KLÍČOVÁ SLOVA vývoj řeči, aktivní slovní zásoba, dítě předškolního věku, školní zralost,...The diploma thesis Lexicon Evaluation of Preschool Children is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part of this work on speech therapy describes within four chapters the Czech vocabulary, psychological development of children up to the school maturity, speech development also up to the school maturity and finally presents diagnostic materials used in the Czech Republic for school maturity diagnostics and diagnostics of the lexical-semantic speech level. The practical part includes a quantitative research performed on children respondents in preschool classes in maternity schools. The main goal of this speech-therapy research was the modernization and verification of a testing set aimed at active vocabulary. The main reason was the fact that there is a lack of any adequate material for testing vocabulary in the Czech Republic. The new testing set could be also used as a subtest for school maturity diagnostics. The research conclusions were compared with the real situation of the tested children as referred by their teachers. As a part of the practical part there is the establishment of the research aims and hypotheses, and subsequently the research description, verification of the established hypotheses and definition of research conclusions. KEYWORDS Speech development,...
Klíčová slova:
aktivní slovní zásoba; diagnostika slovní zásoby; dítě předškolního věku; vývoj řeči; školní zralost; active vocabulary; lexicon diagnostics; preschool child; school maturity; Speech development