Název:
Teorie PASS: diagnostický screeningový nástroj pro rodiče a učitele
Překlad názvu:
The PASS Theory: The assessment screening tool for parents and teachers
Autoři:
Háse, Lenka ; Morávková Krejčová, Lenka (vedoucí práce) ; Šírová, Eva (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Teorie PASS vytváří nový pohled nejen na inteligenci, ale také na způsob přemýšlení a učení se obecně. Koncept inteligence rozšiřuje o neuropsychologický pohled Luriji dává jej do možnými způsoby intervencí. Teoretický konstrukt je založen na čtyřech kognitivních procesech - plánování, pozornosti, simultánním sukcesivním zpracovávání informací. Literárně přehledová část se zabývá jednotlivými procesy a dává je do kontextu neurologickými nálezy a novodobými výzkumy. Dále se zaměřuje na vědecky ověřené způsoby, které mají za cíl tyto procesy zlepšit. Výzkumná část vychází ze screeningové metody , která umožňuje odborníkům (např. učitelům, výchovným poradcům) i laikům (např. rodičům) odhadnout kognitivní procesy svého žáka nebo dítěte. V rámci výzkumné části se podařilo tuto metodu adaptovat do českého prostředí a ověřit, že získaná data odpovídají teoretickému konstruktu a předcházejícím studiím. Na vzorku 181 dětí, jejichž kognitivní procesy posuzoval vždy jejich učitel, a zároveň i jejich rodič, se podařilo ověřit reliabilitu i validitu této metody. V závěru práce jsou diskutovány další možnosti jak ověřovat validitu Hodnotící škály PAS a její využitelnost v Klíčová slova: teorie PASS, Hodnotící škála PASS, kognitivní procesy, teorie zpracovávání informací, intervenceThe PASS theory createsa new perspective not only on intelligence but also the way of thinking and learning in general. The c oncept of intelligence is expanded by Lurij a's Keywords: PASS Theory , PASS Rating Scale , Cognitive p rocesses, I nformation P rocessing T heory, Intervention
Klíčová slova:
teorie PASS|Hodnotící škála PASS|kognitivní procesy|teorie zpracovávání informací|intervence; PASS Theory|PASS Rating Scale|Cognitive processes|Information Processing Theory|Intervention