Název:
Zkušenost zprostředkovaného učení v interakcích rodičů a dětí
Překlad názvu:
Mediation learning experience within parents - children interactions
Autoři:
Šinkner, Filip ; Morávková Krejčová, Lenka (vedoucí práce) ; Gillernová, Ilona (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předkládaná diplomová práce představuje návrh nástroje, který by sloužil k analýze zkušenosti zprostředkovaného učení (Mediated learning experience - "MLE") v interakcích rodičů a dětí v mladším školním věku. První kapitola se věnuje historickým kořenům MLE a teoretickým konceptům, ze kterých Reuven Feuerstein, autor MLE, vycházel. Následné kapitoly práce se hlouběji zabývají jednotlivými parametry MLE a propojují je se současnými psychologickými poznatky z praxe. Pozornost je věnována i přístupu MISC, vytvořenému Pninou Klein, který prozatím v české odborné literatuře nebyl téměř vůbec popsán, ač vychází z MLE a v zahraničních výzkumech a intervencích je běžně využíván. Práce popisuje jeho strukturu a možnosti jeho využití. Závěrem teoretické části práce jsou popsány metody, založené na teorii zkušenosti zprostředkovaného učení, využívané v současné době v České republice. Jsou zmíněny rovněž metody využívané v současné době k analýze interakcí rodičů a dětí. Výzkumný projekt práce se zaměřil na vytvoření návrhu konkrétní podoby nástroje Pozorované Interakce Zkušenosti Zprostředkovaného Učení (PIZZU). Ve spolupráci s pedagogy a psychology byl vytvořen po obsahové i grafické stránce. Součástí projektu vytvoření PIZZU bylo i první testování jeho reliability skrze shodu posuzovatelů. Výzkumného projektu se...This thesis presents a draft of a diagnostic tool, intented to use to analyze mediated learning experience ("MLE") in the interactions of parents and school aged children. The first chapter deals with historical roots of MLE and theoretical concepts, which inspired Reuver Feuerstein, author of MLE. Next chapters of the thesis are giving insight to MLE parameters and connecting the parameters to the contemporary knowledge from psychological practice. The thesis is also focused on MISC approach, created by Pnina Klein, which hasn't been described yet in the czech psychological literature, even though it is based on MLE and it is commonly used in foreign research and interventional programmes. The thesis describes the structure of MLE and possibilities of it's uses. At the end of the theoretical part of the thesis, methods, based on MLE theory, used in the Czech republic, are described. Contemporary methods of analyzing interactions of parents and children are also mentioned. Research project of the thesis was focused on designing a draft of a specific form of a diagnostic tool Observed Interactions of Mediated Learning Experience (Pozorované Interakce Zkušenosti Zprostředkovaného Učení - "PIZZU"). It's contents and graphic form was created in cooperation with pedagogues and psychologists. Creating PIZZU...
Klíčová slova:
Zkušenost zprostředkovaného učení|pozorování|shoda posuzovatelů|mladší školní věk|přístup MISC|Reuven Feuerstein|Pnina Klein; Mediated learning experience|observation|interrater agreement|school age|MISC approach|Reuven Feuerstein|Pnina Klein