Název:
Přístupy k žákovi s poruchami učení a chování na druhém stupni základní školy z pohledu asistenta pedagoga
Překlad názvu:
Attitudes to pupil with learning disabilities and behavioral disorder at lower secondary school from the perspective of school teacher assistant
Autoři:
Bergmannová, Klára ; Bartoňová, Miroslava (vedoucí práce) ; Marádová, Eva (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tématem práce je charakteristika přístupů k žákovi se specifickými poruchami učení a chování na druhém stupni v rámci běžné třídy základní školy. V teoretické části práce je charakterizován systém školství v České republice a legislativní rámec základního vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále je ze skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami vymezena skupina žáků se specifickými poruchami učení a chování. Blíže je charakterizována podpora, která je těmto žákům poskytována a stručně vymezena náplň práce asistenta pedagoga. Vzhledem k tomu, že se specifické poruchy učení často pojí s dalšími obtížemi, je blíže popsán syndrom ADD/ADHD a v poslední části je specifikována osobnost žáka. Cílem bakalářské práce je zpracovat a charakterizovat přístupy k žákovi, kterému byla diagnostikována specifická porucha učení - dysgrafie a porucha chování na bázi ADHD z osobních zkušeností z pozice asistenta pedagoga. Pro výzkumné šetření byla zvolena metoda sběru dat zúčastněné pozorování a polostrukturovaný rozhovor, který byl realizován s třídním učitelem třídy, ve které je žák vzděláván a se samotným informantem výzkumného šetření. Základní technikou byla zvolena případová studie. KLÍČOVÁ SLOVA Specifické poruchy učení, ADD, ADHD, asistent pedagoga, podpůrné opatřeníThe main subject of the thesis is based on characteristics of the attitudes to a pupil with specific learning disabilities and behavioral disorder in the frame of an upper stage of an ordinary elementary school (based on the standards of the Czech republic). The theoretical part initially describes the school system of Czech republic and the legislative framework of the primary education of pupils with special educational needs. Subsequently, a group of pupils with specific learning disabilities and behavioral disorder is defined from a main group of pupils with special educational needs. Thereafter, the provided support to those pupils is characterized alongside with a brief job description of a school teacher assistant. Considering the frequent connection of special learning disabilities to other difficulties, the symptom ADD/ADHD is explained as next. The pupil's personality is specified in the last section. The objective of this Bachelor's thesis is the processing and the description of the attitudes to a pupil, to whom a special learning disability was diagnosed - dysgraphia and behavioral disorder on the basis of ADHD, obtained through personal experience from the position of a school teacher assistant. The method of data collection chosen for this research investigation is a participant...
Klíčová slova:
ADD; ADHD; asistent pedagoga; podpůrné opatření; specifické poruchy učení; ADD; ADHD; school teacher assistant; specific learning disabilites; support measures