Název:
Spolupráce rodiny a školy na počátku vzdělávání
Překlad názvu:
Cooperation of family and school at the beginning of schooling
Autoři:
Dušková, Tereza ; Kargerová, Jana (vedoucí práce) ; Krčmářová, Tereza (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Název: Spolupráce rodiny a školy na počátku školní docházky Autor: Dušková, T. Vedoucí dipl. práce: Mgr. Kargerová, J., Ph.D. Diplomová práce je zaměřena na spolupráci rodiny a školy na počátku vzdělávání. Teoretická část se věnuje škole a rodině jako institucím, které mají nenahraditelné místo v životě každého dítěte. Nabízí pohled do minulosti, na tehdejší formy spolupráce a cíle, ke kterým byly formy směřovány v protikladu s dnešním chápáním dítěte a dětství. Zabývá se rokem 1989, jehož události ovlivňují nejen situaci politickou nebo ekonomickou, ale také pedagogickou. Dítě se stává středem zájmu nejen rodiny, ale především školy, která si stále více uvědomuje nutnost dobré komunikace a spolupráce právě s rodinou. Školství se inovuje, reformuje, vydávají se nové zákony a s nimi i školní vzdělávací programy, které spolupráci s rodinou považují za klíčovou ve výchovně-vzdělávacím procesu. Teoretická část je tedy uzavřena programem Začít spolu, jeho stručnou charakteristikou a ukázkou toho, jak spolupráce školy s rodinou může být ve školách konkrétně realizována. Empirická část mapuje situaci na běžné základní škole a škole pracující podle programu Začít spolu z hlediska spolupráce s rodinou. Porovnává jejich první a druhý stupeň a na základě třech dílčích cílu, mezi které patří srovnání třídních schůzek,...Name: Cooperation of family and school at the beginning of schooling Author: Dušková, T. Supervisor: Mgr. Kargerová, J., Ph.D. The diploma thesis is focused on the cooperation of family and school at the beginning of schooling. The theoretical part describes the school and the family as the institutions that have an irreplaceable position in a life of child. It offers a view into the history and its forms of cooperation and aims which were reached in compare with today's understanding of the child and childhood. It deals with 1989 and its events which influenced the politic, economic and pedagogic situation - the child is in the middle of the family a school attention. The education is innovated, reformatted and new laws together with some new school programmes are issued. The theoretical background is finished by a description of Začít spolu program, its brief characteristic and concrete forms of cooperation with families. The empiric part surveys the situation in an ordinary school and the school worked according to the Začít spolu program. It compares their elementary and secondary levels and it offers some recommendations for better family-school cooperation.
Klíčová slova:
historický kontext; názory žáků; rodina; spolupráce rodiny a školy; tradiční a alternativní metody; učitel; Začít spolu; zkušenosti rodičů a učitelů; škola; cooperation between family and school; experience of parents and teachers; historical context; pupils' opinions; SbS programme; teacher; traditional and alternative methods