Original title:
Komparace metod nácviku počátečního čtení a psaní ve vztahu k rozvoji specifických poruch učení
Translated title:
Comparison of the practicing methods of initial reading and writing in relation to the specific learning disorders
Authors:
Plavcová, Pavla ; Felcmanová, Lenka (advisor) ; Němec, Zbyněk (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V diplomové práci "Komparace metod nácviku počátečního čtení a psaní ve vztahu k rozvoji specifických poruch učení" se snažíme zjistit, zda aplikace jedné ze tří metod výuky čtení a psaní - metody analyticko-syntetické, genetické nebo Sfumato eliminuje vznik specifických poruch učení- dyslexie, dysgrafie a dysortografie. První část práce se zabývá teoretickými východisky jednotlivých metod výuky prvopočátečního čtení a psaní a vymezením specifických poruch učení. Ve druhé části práce jsou na základě výsledků dotazníkového šetření, rozhovorů a pozorování porovnávány a hodnoceny metody výuky čtení a psaní v závislosti na vznik specifických poruch učení.In diploma thesis named "Comparison of the practicing methods of initial reading and writing in relation to the specific learning disorders" we are trying to find out if the implementation of one of three methods of teaching to read and write - analytic synthetic method, genetic method or Sfumato eliminates the development of specific learning disabilities - dyslexia, disgraphia and disorthographia. The first part of work looks into theoretical outcomes of each method of teaching to read and write and defines specific learning disabilities. In the second part of work methods of teaching to read and write depending on specific learning disabilities development are compared and evaluated based on results of questionnaires, interviews and observation.
Keywords:
analytic synthetic method; disgraphia; disorthographia; dyslexia; genetic method; methods of teaching to read and write; Sfumato; specific learning disabilities; dysortografie; genetická; metody výuky čtení a psaní - analyticko-syntetická; Sfumato; specifiské poruchy učení-dyslexie,dysgrafie
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/91187