Název:
Vliv nízkých očekávání na vzdělání českých Romů a australských Aboridžinců
Překlad názvu:
The Impact of Low Expectations on the Education of Czech Roma e indigenous Australians
Autoři:
Rambousková, Hana ; Tuček, Milan (vedoucí práce) ; Kandert, Josef (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá otázkou vzdělávání dvou etnických minorit žijících v odlišných majoritních společnostech a v různých částech světa - českých Romů a australských Aboridžinců a Ostrovanů Torresova průlivu. Autorka představuje známé sociologické kritické teorie vzdělání a pojednává o historii zkoumaných menšin a vývoji přístupů majoritní společnosti k těmto menšinám. Zaměřuje se na důsledky diskriminace menšin v oblasti vzdělání. Ukazuje jak podobnosti mezi životními podmínkami zkoumaných menšin v České republice a Austrálii, tak některé odlišnosti vyplývající z rozdílných společenských poměrů. Jedním ze společných rysů obou menšin je nízká úroveň vzdělání, která negativně ovlivňuje všechny oblasti jejich života (např. zaměstnanost, podmínky bydlení, zdraví a délku dožití). Na dvou případových studiích autorka dokládá, že špatná úroveň vzdělání příslušníků minorit je důsledkem nesprávné vzdělávací politiky ve zkoumaných zemích. Hlavní příčinou neúspěchu romských děti v českých školách a dětí Aboridžinců a Ostrovanů Torresova průlivu není jejich neschopnost, ale nízká očekávání jejich učitelů, kteří na ně záměrně kladou nízké nároky a rodiče utvrdí v přesvědčení, že jejich děti nemají dostatečné schopnosti, aby dosáhly vyššího vzdělání a lepšího postavení ve společnosti. Dvě případové studie ukazují,...The topic of this diploma thesis is education of two ethnic minorities living in different majority societies and in different parts of the world - Czech Roma population and Australian Aboriginal and Torres Strait Islander people. The author presents relevant sociological critical theories of education and outlines the history of the examined minorities and the development of the approach of the majority society towards these minorities. She focuses on the consequences of discrimination of minorities in the area of education. She identifies similarities between the life conditions of the examined minorities, as well as certain differences arising from different social conditions. One of the common features of both minorities is a low standard of education, which has a negative impact on all spheres of their life (for example, employment, housing conditions, health, and life expectancy). Two case studies presented by the author suggest that the low level of education of minority population is a consequence of wrong education policies in the countries under examination. The main cause of the failure of Roma children in Czech schools and of the children of Aboriginal and Torres Strait Islander people in Australian schools is not their incapability but rather the low expectations of their teachers, who put on...
Klíčová slova:
Aboridžinci; etnické menšiny; inkluzívní vzdělávání; Romové; segregace; stereotypy; ethnic minorities; inclusive education; Indigenous people; Roma; segregation; stereotypes