Název:
Filosofie výchovy a hermeneutika chórismu
Překlad názvu:
Philosophy of Education and Hermeneutics of Chorismos
Autoři:
Zicha, Zbyněk ; Semrádová, Ilona (vedoucí práce) ; Hogenová, Anna (oponent) ; Stark, Stanislav (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Disertační práce: Filosofie výchovy a hermeneutika chórismu Řešitel: Zbyněk Zicha ABSTRAKT: Disertační práce se filosoficky zabývá dvěma oblastmi myšlení, filosofií výchovy a myšlením chórismu. Jejím úkolem je naznačit možnosti promýšlení jejich vzájemného souběhu. Práce zkoumá filosofii výchovy jako svéráznou myslitelskou půdu schopnou pojímat inspirativní podněty přicházející z oblasti tázání na závažné otázky myšlení, tedy z oblasti, jež je ve vlastním smyslu též živlem promýšlení chórismu. Záležitost chórismu je zde pojímána především topologicky. Rozhodujícím podnětem orientace této práce byly interpretace chórismu v intencích myšlení Jana Patočky. Po úvodu (1. kap.) a uvedení do problematiky (2. kap.), přichází tázání po smyslu, podstatě a základních možnostech filosofie výchovy (3. kap.), jež střídá snaha o předběžné rozpracování hermeneutiky chórismu ve vztahu k filosofii výchovy (4.). Výše uvedená kapitola je završena oddílem zamýšlejícím se nad významem hermeneutiky chórismu pro filosofii výchovy (4.4), přičemž hermeneutika chórismu zde není pojímána jako výklad motivu chórismos, nýbrž jako hermeneutika podstatných filosofických a filosofickovýchovných záležitostí promýšlených s ohledem na záležitost myšlení chórismu. Po čtvrté kapitole následuje kapitola závěrečného shrnutí a diskuse nad dalšími...Doctoral dissertations: Philosophy of Education and Hermeneutics of the Chorismos Author: Zbyněk Zicha ABSTRACT: The dissertation addresses two areas of philosophical thinking, philosophy of education and an area of thinking of chorismos. The task of this dissertation is to indicate the possibility of rethinking their mutual concurrence. The work explores the philosophy of education as idiosyncratic ground of thought capable of receiving inspiration coming from thinking of chorismos. The author was inspired by interpretations of chorismos written with regard to Jan Patocka's thinking. The dissertation starts with an opening (the first chapter.) and with an introduction to problems (2nd ch.). The next chapter focuses on searching for the the meaning, essence and basic opportunities of philosophy of education (3rd ch.) that is followed by preliminary inquiry of hermeneutics of chorismos in relation to the philosophy of education (4th). There is a key section reflecting on the importance of hermeneutics of chorismos for philosophy of education (4.4) in the 4th chapter. Hermeneutics of chorismos is not perceived not only as an interpretation of chorismos, but foremostly as a philosophical inquiry of essential problems of philosophy and philosophy of education thought with regard to problem of chorismos. The...
Klíčová slova:
chóra; chórismos; fenomenologie; filosofická hermeneutika; filosofie; filosofie výchovy; hermeneutika chórismu; ideje; Jan Patočka; Martin Heidegger; Platón; topologická fenomenologie; Chorismos; Hermeneutics of Chorismos; Ideas; Jan Patočka; Khora; Martin Heidegger; Phenomenology; Philosophy; Philosophy of Education; Plato; Topological Phenomenology