Název:
Překážky zlepšování přípravy učitelů: Kvalitativní případová studie Pedagogické fakulty
Překlad názvu:
Obstacles of Improvement in Pregraduate Teacher Education: Qualitative Case Study of Faculty of Education
Autoři:
Lukáš, Richard ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Čada, Karel (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Institut sociologických studií, katedra sociologie Bc. Richard Lukáš Překážky zlepšování přípravy učitelů: kvalitativní případová studie pedagogické fakulty (diplomová práce) Vedoucí práce: doc. PhDr. Arnošt Veselý, Ph.D. Praha 2016 Abstrakt Institucionální a organizační kontext přípravy učitelů na pedagogických fakultách je sociologicky zatím nepříliš probádané téma, přestože se jedná o společensky důležitou otázku. Cílem této práce je zjistit, jaké jsou překážky toho, aby se zkvalitňovala příprava učitelů na pedagogických fakultách v ČR. Na tuto otázku odpovídám skrze případovou studii vybrané české pedagogické fakulty. Díky rozhovorům s vedoucími pracovníky fakulty; analýzu rámců, které tito pracovníci používají pro rámování svých zkušeností s překážkami; a analýzu institucionálního kontextu přípravy učitelů na této fakultě (intervenční heuristické vyšetřování) jsem odhalil řadu překážek, které zlepšení učitelské přípravy brání. Z institucionálního hlediska jde především o několik zásadních a pro fakultu externích faktorů (např. financování státem, roli Akreditační komise ad.); dále specifickou historii učitelské přípravy v ČR; strukturu zkoumané fakulty a organizaci učitelského studia na ní a stav didaktik jednotlivých vyučovaných oborů. Z analýzy rámců...Faculty of Social Sciences, Charles University in Prague Institute of Sociological Studies, Department of Sociology Bc. Richard Lukáš Obstacles of improvement in pre-graduate teacher education: qualitative case study of faculty of education (Master Thesis) Consultant: doc. PhDr. Arnošt Veselý, Ph.D. Prague 2016 Abstract Institutional and organizational context of teacher training on faculties of education is not sociologically well developed topic, even though it is essential topic for the future of society. The goal of this work is to explore where are obstacles of improvement of teacher training on faculties of education in Czech Republic. I answer this question through the case study of a selected Czech faculty of education. I discovered several obstacles of improvement of teacher training by realizing interviews with faculty heads; analyzing the frames, which they use for framing their experiences with the obstacles; and analyzing the institutional context of teacher training on the selected faculty (intervention heuristic investigation). In the institutional view, the main obstacles are several external factors (e.g. state funding, role of Accreditation Commission etc.); specific history of teacher training in Czech Republic; structure of the faulty and organization of the studies there; and the...
Klíčová slova:
analýza rámců; departmentalismus; pedagogická fakulta; Pierre Bourdieu; případová studie; příprava učitelů; Sociologie organizace; výzkum vysokých škol; case study; departmentalism; faculty of education; frame analysis; higher education research; Pierre Bourdieu; Sociology of organization; teacher training