Název:
Zneužití digitálních stop uživatelů ICT: vzdělávání v knihovnách jako prevence narušení soukromí
Překlad názvu:
Misuse of ICT users digital footprint: library education as a prevention of privacy invasion
Autoři:
Kovářová, Pavla ; Souček, Martin (vedoucí práce) ; Souček, Jiří (oponent) ; Štogrová Jedličková, Petra (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Název dizertační práce: Zneužití digitálních stop uživatelů ICT: vzdělávání v knihovnách jako prevence narušení soukromí Autor: PhDr. Pavla Kovářová Vedoucí práce: Ing. Martin Souček, Ph.D. Abstrakt (česky) Digitální stopy, ve smyslu digitálních informací vypovídajících o konkrétním člověku, patří k základům informační společnosti. Člověku, kterého se týkají, mohou pomoci (např. doklad profesní kvality), ale také ublížit (např. dokumenty nevhodného chování, informace zneužité při informačním útoku). Správa digitálních stop se tak stává důležitou pro stále více lidí. Knihovny mohou lekcemi informační gramotnosti podpořit znalost postupů efektivní správy digitálních stop, která je předpokladem pro jejich aplikaci. Dizertační práce představuje problematiku na teoretické, ale především výzkumné úrovni. Pro správné nastavení lekcí jsou zmapovány aktivity českých knihoven ve vzdělávání. Dotazníky prokázaly, že téma práce navazuje na současné aktivity i zájem knihoven. Následně byly testovány znalosti knihovníků a studentů informačních studií a knihovnictví o digitálních stopách. Byly prokázány, nicméně jen na základní, omezené úrovni, jsou ale dostatečné pro čtyři lekce navržené v dizertační práci pro děti na základní škole. Jedna z lekcí je dále ověřena v akčním výzkumu, jehož součástí je také širší pohled...Title of the dissertation: Misuse of ICT users digital footprint: library education as a prevention of privacy invasion Author: PhDr. Pavla Kovářová Supervisor: Ing. Martin Souček, Ph.D. Digital footprints, within the meaning of digital information informing about a particular person, belongs to the basic of the information society. They can help (e.g. as a proof of professional quality), but also hurt (e.g. documents of inappropriate behaviour, information misused in information attack) a man whom they relate. Managing digital footprints is becoming important for increasing amount of people. Libraries can promote knowledge of procedures for the effective management of digital footprints by information literacy lessons, which is a prerequisite for their application. PhD thesis describes the theoretical, but especially the research level. Activities of Czech libraries in education are mapped for the correct setting of lessons. Questionnaires showed that the topic continues with the current activities and interest in libraries. Knowledge of librarians and library and information studies students about digital footprints was subsequently tested. Knowledge has been proven, however only to a basic, limited level, but they are enough for four lessons designed for children in elementary school in the dissertation....
Klíčová slova:
digitální stopy; děti; informační bezpečnost; informační gramotnost; knihovny; metodika; vzdělávání; children; digital footprint; education; information literacy; information safety; libraries; methodology