Název:
Role učitele základní školy v morální výchově dítěte
Překlad názvu:
The Role of Primary School Teachers in Moral Education
Autoři:
Polánková, Barbora ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato teoretická bakalářská práce se zaměřuje na roli učitele základní školy v morální výchově dítěte. Vymezuje důležité morální pojmy související s touto problematikou. Vysvětluje mechanismy procesu socializace a sociálního učení, jež jsou předpokladem morální výchovy. Popisuje také teorie vývoje morálního usuzování jedince a poukazuje na možnosti jejich užití v práci učitele. Konkrétní aspekty učitelské role v morální výchově dítěte tvoří samostatnou kapitolu. Pozornost je zde věnována především učiteli jako významnému výchovnému vzoru, jeho podstatným osobnostním charakteristikám a autoritě. V další části této kapitoly je vymezován pojem kázně a výchovy charakteru žáků. Poslední kapitola se zaměřuje na učitele a možnosti morální výchovy v kontextu rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.This theoretical bachelor's thesis focuses on the role of an primary-school teacher in moral education of a child. It defines important moral conceptions related to these problems. This thesis explains the mechanisms of the socialization and social learning processes which are a precondition of moral education. The text also describes theories of moral judgment development of an individual and points out opportunities of their implementation into the work of a teacher. Specific aspects of teacher's role in moral education of a child form an individual chapter. Attention is paid here especially to the teacher being as an important educational model, his fundamental personal characteristics and authority. The following part of this chapter defines the terms discipline and education of students' character. The last chapter concentrates on the teacher and possibilities of moral education in the context of Framework Educational Programme for Basic Education.
Klíčová slova:
autorita; dítě; morální výchova; morální vývoj; osobnost učitele; učitel; výchovný vzor; Authority; Child; Educational model; Moral development; Moral education; Teacher; Teacher's personality