Original title:
Role učitele základní školy v morální výchově dítěte
Translated title:
The Role of Primary School Teachers in Moral Education
Authors:
Polánková, Barbora ; Strouhal, Martin (advisor) ; Koťa, Jaroslav (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato teoretická bakalářská práce se zaměřuje na roli učitele základní školy v morální výchově dítěte. Vymezuje důležité morální pojmy související s touto problematikou. Vysvětluje mechanismy procesu socializace a sociálního učení, jež jsou předpokladem morální výchovy. Popisuje také teorie vývoje morálního usuzování jedince a poukazuje na možnosti jejich užití v práci učitele. Konkrétní aspekty učitelské role v morální výchově dítěte tvoří samostatnou kapitolu. Pozornost je zde věnována především učiteli jako významnému výchovnému vzoru, jeho podstatným osobnostním charakteristikám a autoritě. V další části této kapitoly je vymezován pojem kázně a výchovy charakteru žáků. Poslední kapitola se zaměřuje na učitele a možnosti morální výchovy v kontextu rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.This theoretical bachelor's thesis focuses on the role of an primary-school teacher in moral education of a child. It defines important moral conceptions related to these problems. This thesis explains the mechanisms of the socialization and social learning processes which are a precondition of moral education. The text also describes theories of moral judgment development of an individual and points out opportunities of their implementation into the work of a teacher. Specific aspects of teacher's role in moral education of a child form an individual chapter. Attention is paid here especially to the teacher being as an important educational model, his fundamental personal characteristics and authority. The following part of this chapter defines the terms discipline and education of students' character. The last chapter concentrates on the teacher and possibilities of moral education in the context of Framework Educational Programme for Basic Education.
Keywords:
Authority; Child; Educational model; Moral development; Moral education; Teacher; Teacher's personality; autorita; dítě; morální výchova; morální vývoj; osobnost učitele; učitel; výchovný vzor
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/54989