Název:
Didaktické hry ve výuce a v učebnicích českého jazyka na prvním stupni ZŠ
Překlad názvu:
Didactic games in education and textbooks of Czech language at primary school
Autoři:
Kalátová, Anna ; Pišlová, Simona (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předmětem diplomové práce je zjištění používání didaktických her ve výuce českého jazyka na prvním stupni základních škol a ověření jejich efektivity v porovnání s jinými výukovými metodami. Práce je rozdělena do čtyř částí. První část je věnována vymezení základních pojmů, jako je hra, didaktická hra, výukové a aktivizační metody. Druhá část pojednává o výskytu didaktických her v učebnicích českého jazyka se zaměřením na látku o stavbě slova. Třetí část vyhodnocuje výsledky dotazníkového šetření mezi učiteli českého jazyka na prvním stupni základních škol z hlediska začlenění do fáze vyučovací hodiny, plnění výukových cílů, četnosti používání her apod. Čtvrtá část zkoumá na základě experimentu provedeného v paralelních třídách čtvrtého ročníku při výuce nauky o stavbě slova efektivitu použití didaktických her ve srovnání s jinými výukovými metodami.The subject of the thesis is to determine the use of educational games in teaching the Czech language in primary schools, and verify their effectiveness compared with other teaching methods. The work is divided into four parts. The first part is focused on the definition of basic concepts such as play, didactic game, teaching and motivational methods. The second part discusses the occurrence of didactic games in textbooks of Czech language with a focus on the subject matter of the structure of the word. The third part evaluates the results of a questionnaire survey among Czech language teachers in primary schools from the point of view of integration into the phase of the lesson, the reach educational objectives, frequency of using games, etc. The fourth section examines effectiveness of using didactic games in comparison with other teaching methods on the ground of an experiment realized in parallel classes in the fourth grade in teaching the theory of word structure.
Klíčová slova:
hra,didaktická hra; metoda; učebnice; výuka; výukový cíl; didactic game; game; learning objective; method; teaching; text book