Název:
"A nejhorší na tom je, že je to povinný..." Romové ve vzdělávacím systému České Republiky
Překlad názvu:
"Worst thing about it is that it is a must..." Roma and the Education System in the Czech Republic
Autoři:
Levínská, Markéta ; Kučera, Miloš (vedoucí práce) ; Morávková Krejčová, Lenka (oponent) ; Uherek, Zdeněk (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] NÁZEV: "A nejhorší na tom je, že je to povinný…" Romové ve vzdělávacím systému České Republiky AUTOR: Mgr. Markéta Levínská, Ph.D. KATEDRA: Psychologie ŠKOLITEL: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. ABSTRAKT: Disertační práce prezentuje výsledky etnografických výzkumů, které probíhaly od roku 2005 do roku 2012. V teoretické části se věnuje analýze kognitivního procesu a hledá příčiny předsudečného myšlení. V praktické části jsou představeny dílčí tematické články, jejichž cílem je nahlédnout problematiku vzdělávání Romů v České republice z různých úhlů pohledu. První článek seznamuje s legislativní stránkou a postojem České vlády. Dále se praktická část dělí na dvě oblasti, v první jsou dva výstupy z výzkumů v městské romské komunitě. První text Eliška je zaměřen na analýzu identity představitelky místní komunity; druhý text Romanka zachycuje přestup romské dívky ze základní školy na školu praktickou. Druhá oblast obsahuje kapitoly z terénního výzkumu venkovských vyloučených lokalit. V kapitole Všední den v Alfě je zachycena problematika vzniku vyloučených lokalit a vztahu majority a minority. Kapitola Funkce kulturních modelů ve vzdělávání představuje emický pohled na vzdělávání. Metodologicky se práce hlásí ke kvalitativnímu typu výzkumu, který je inspirován především etnografií; data jsou sbírána zúčastněným...TITLE: "The worst thing about it is that it is a must…" Roma and the Education System in the Czech Republic AUTHOR: Mgr. Markéta Levínská, Ph.D. DEPARTMENT: Psychology SUPERVISOR: doc. PhDr. Miloš Kučera, Ph.D. ABSTRACT: The dissertation thesis presents the results of ethnographic research conducted between 2005 and 2012. The theoretical part provides an analysis of the cognitive process and looks for causes of prejudiced thinking. The practical part presents a number of topical articles with the intention to present the issues relating to the education of Roma in the Czech Republic from different perspectives. The first article deals with the Czech legislation and with the position of the Czech government. The rest of the practical part is divided into two sections - the first section presents two sets of outputs from researches conducted in an urban Roma community. The first article titled Eliška analyses the identity of a representative of the local community; the other, titled Romanka, describes the transfer of a Roma girl from elementary school to practical school. The second section contains chapters presenting field research in excluded rural areas. The chapter A weekday in Alfa addresses the issues of emergence of socially excluded locations and relationship between the majority and the minority....
Klíčová slova:
kvalitativní přístup; předsudky; Romové; vyloučené lokality; vzdělávání; education; excluded locations; prejudices; qualitative approach; Roma