Název:
Pojetí role spolužáka a spolužačky z pohledu adolescentních dívek a chlapců
Překlad názvu:
Concept of role of classmates from the perspective of adolescent girls and boys
Autoři:
Čechová, Helena ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Presslerová, Pavla (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] česky Tato bakalářská práce se zabývá tím, jak pojímají roli spolužáka a spolužačky dívky a chlapci v období adolescence. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a empirickou. Teoretická část představuje téma z pohledu vývojové psychologie, sociální psychologie a genderových studií. V první polovině teoretické části se zabývám sociálními aspekty role spolužačky a spolužáka, pojímám ji v rámci třídní a vrstevnické skupiny. Prostor věnuji také navazování přátelství mezi dívkami a chlapci. Druhou polovinu teoretické části věnuji období adolescence jakožto specifické vývojové etapě. Zaměřuji se na biologické, psychické a sociální změny, které období dospívání provázejí. Celou teorií prostupuje hledisko genderové problematiky, přičemž se zaměřuji na porovnání dospívání dívek a chlapců. Teoretickou část završuji představením procesu vytváření genderových rolí a významu femininity a maskulinity. Empirická část zahrnuje výzkum pojetí role spolužáka a spolužačky v 9. třídě. Představím průměrné představy žáků a žákyň o ideální spolužačce a spolužákovi. Zaměřím se na genderový aspekt těchto rolí. Při interpretaci dat z obsahové analýzy také poukáži na odlišnost pojetí role spolužáka a spolužačky z hlediska genderové příslušnosti samotných žáků a žákyň. Zaměřím se na to, zda zaujímají chlapci a dívky...in English This thesis deals with the conception of classmate's roles from the perspective of adolescent girls and boys. Thesis is divided into two parts - theoretical and empirical. The theoretical part introduces the subject in terms of developmental and social psychology and gender studies. In the first half of theoretical part I follow up the social aspects of the classmate's role and conceive it within the class and peer group. Certain space is also devoted to establishing the relationships between girls and boys. The second half of theoretical section reflects adolescence as a specific developmental period, in which I focus on occurring biological, mental and social changes. Whole theory is penetrated by gender perspective focussing on comparison of girl or boy adolescence. Introducing the process of gender roles creation and the significance of femininity and masculinity completes the theoretical part. The empirical part includes research of role concept within the 9th class of primary school. Presenting average images of pupils about the ideal classmate (girl and boy) I highlight the gender aspects of mentioned role. While interpreting the analysis outcomes and considering itself gender membership of responding pupils I point out the role differences as well. The goal is to show whether...
Klíčová slova:
adolescence; genderové role; sociální role; spolužačky; spolužáci; třída; adolescence; class; classmates; gender roles; social roles