Original title:
Marketingový výzkum důvodů firem ke sponzorování sportu v době ekonomické krize
Translated title:
Marketing research of reasons of companies to sports sponzorship in times of economic crisis
Authors:
Dvořák, Josef ; Čáslavová, Eva (advisor) ; Voráček, Josef (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Marketingový výzkum důvodů firem ke sponzorování sportu v době ekonomické krize Cíle: Cílem této práce je pomocí marketingového výzkumu zjistit, jak se mění důvody firem ke sponzorování sportu v době ekonomické krize. Při posuzování důvodů firem sledujeme, zda má vliv velikost a regionální zaměření společnosti ke sponzorování sportu. Práce ukazuje rozdíly ve sponzorování sportu před krizí a během krize. Metody: Zisk potřebných informací byl proveden pomocí písemného dotazování. Distribuce dotazníků se uskutečnila rozesláním emailů zúčastněným firmám. Výsledky: Finanční krize nezasáhla sportovní prostředí v tak velkém měřítku, jak se očekávalo. Z výsledků vyplývá, že podniky sponzorovaly více sportovních odvětví. Nemusí to však znamenat, že ve sportu bylo více finančních prostředků. Menším podnikům se procentuálně zvýšil objem peněz na sponzorování, ale u větších firem tomu tak není. Stejně tak můžeme hovořit i v absolutních částkách. Je tedy velmi pravděpodobné, že do sportu šlo při finanční krizi méně finančních prostředků, jelikož právě zhoršení postihlo větší firmy. Všeobecně se dá tedy říci, že menší podniky zasáhala krize v menším rozsahu než podniky větší. Klíčová slova: marketingová komunikace, komunikační mix, sponzoring, sportovní reklama, sponzorský balíček, darMarketing research of reasons of companies to sports sponzorship in times of economic crisis Objectives: The aim of this work is using marketing research to determine how reasons of companies to sports sponsorship are changed in times of economic crisis. In assessing the reason of companies we observe whether size and regional focus of the company have an impact on sports sponsorship. Work shows differences in sponsorship of sport before the crisis and during crisis. Methods: Gain of necessary information has been made by questionnaire. Questionnaires were sent by emails to participated companies. Results: Financial crisis didn't touched sport branch so much how it was expected. Results show that companies sponsored more sport branches than in past. This doesn't mean there were more financial resources in sport. For smaller companies amount of money increased in percent for sponsoring, but for bigger companies is situation opposite. We can say just the same in absolute amount also. It's thus possible that sport gained less financial resources during financial crisis, because degradation affected bigger companies. We can say smaller companies were hit by crises in smaller extent than bigger companies. Key words: marketing communication, communication mix, sponsorship, sports advertising,...
Keywords:
communication mix; donation; marketing communication; sponsorship; sponsorship package; sports advertising; dar; komunikační mix; marketingová komunikace; sponzoring; sponzorský balíček; sportovní reklama
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/48439