Název:
Vnímaná akademická účinnost u žáků středních škol
Překlad názvu:
Academic self-efficacy of high school students
Autoři:
Draberová, Jana ; Morávková Krejčová, Lenka (vedoucí práce) ; Gillernová, Ilona (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Koncept vnímané akademické účinnosti, který rozšiřuje teorii vnímané osobní účinnosti Alberta Bandury, je významným činitelem ovlivňujícím školní úspěšnost studentů. V rámci této práce jsme se pokusili vytvořit výzkumný nástroj, který by byl schopen vnímanou akademickou účinnost měřit. V teoretické části se zaměřujeme na obecné vymezení konceptu vnímané osobní účinnosti a dále na konkrétnější charakteristiky vnímané akademické účinnosti. Část empirická se pak věnuje vývoji dotazníku, jeho psychometrickým charakteristikám a zjišťování jeho validity. Dotazník byl ověřován na výzkumném vzorku 611 studentů prvních až třetích ročníků pěti pražských gymnázií. Ze získaných závěrů vyplývá, že se jedná o reliabilní, psychometricky kvalitní výzkumný nástroj s uspokojivou validitou využitelný ve školní praxi. Výzkum rovněž odhalil zajímavé souvislosti vnímané akademické účinnosti s dalšími proměnnými, jako je pohlaví, věk či prožívání náročných školních situací studenty. Klíčová slova: vnímaná osobní účinnost, vnímaná akademická účinnost, motivace ke studiu, středoškolští studenti, diagnostika, Dotazník studijních zkušenostíThe concept of academic self-efficacy, which refers to Albert`Bandura`s self-efficacy theory, is an important factor in students` academic achievement. In this thesis we attempted to develop a research tool for assessing academic self-efficacy. The theoretical part focuses on general definition of self-efficacy and specific characteristics of perceived academic self-efficacy. The empirical part deals with the development of the questionnaire, with verification of its psychometric characteristics and determines its validity. The questionnaire was tested on a research sample of 611 students of five Prague secondary schools, aged 15 - 19. The findings indicate that the developed assessment tool is reliable, has good psychometric qualities and satisfactory validity, and is applicable in school practice. The research has also revealed interesting relations between academic self-efficacy and other variables such as gender, age or demanding school situations experienced by student. Keywords: self-efficacy, academic self-efficacy, academic motivation, high school students, assessment, The Study Experience Questionnaire
Klíčová slova:
diagnostika; Dotazník studijních zkušeností; motivace ke studiu; středoškolští studenti; vnímaná akademická účinnost; vnímaná osobní účinnost; academic motivation; acedemic self-efficacy; assessement; high school students; self-efficacy; The Study Experience Questionnaire