Název:
Psychologická specifika práce učitele s dětmi s PAS na základní škole speciální
Překlad názvu:
Psychological specifics of teacher educating children with autistic disorders at a special scholl
Autoři:
Bílá, Nikola ; Šírová, Eva (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Teoretická část diplomové práce se nejprve zaměřuje na představení učitelské profese obecně s akcentem na repertoár činností učitelů. V jedné z kapitol jsou charakterizovány osobní předpoklady a kompetence učitele nutné k výkonu této profese. Detailně je rozpracována část věnovaná problematice poruch autistického spektra (PAS). Jádro kapitoly tvoří přehled psychologických a medicínských přístupů k tomuto tématu, diagnostická kritéria a přehled všech poruch autistického spektra. Závěrečná část je věnována možnostem vzdělávání dětí s poruchou autistického spektra nejen v České republice, ale i v jiných zemích Evropy. Empirická část diplomové práce představuje výsledky kvalitativního výzkumu, zaměřeného na zhodnocení psychologických specifik práce učitele ve třídách pro děti s (PAS) v České republice z pohledu učitelů a rodičů, které byly zjišťovány na základě pozorování, interview, rozhovorů a obsahové analýzy dokumentů. KLÍČOVÁ SLOVA Učitel, pracovní kompetence, autismus, vzdělávání dětí s PAS.The theoretical part of the thesis concentrates at the begining on pedagogical profession in general with deeper focus on a repertoire of techers' activities. There are being charecterised mandatory personal presumptions and competences of teachers. In detail is elaborated the part about autism. The main part of the chapter constitutes of a review of psychological and medicinal aproach to this issue, diagnostical criteria and a overview of all the pervasive developmental disorders. The final part describes the possibilities of educating children with autism not just in the Czech republic but as well in other european countries. The empirical part of the thesis shows results of qualitative research focused on evaluation of psychological specifics of the work of teachers educating children with autism in the Czech republic from the point of view of the teachers and parents. The data were collected by observation, interview and analysis of documents. KEY WORDS Teacher, working competences, autism, educating children with autism.
Klíčová slova:
autismus; pracovní kompetence; Učitel; vzdělávání dětí s PAS; autism; educating children with autism; Teacher; working competences