Název:
Sdělování onkologické diagnózy pacientům očima mladých lékařů
Překlad názvu:
The Role of Communication in Medical Diagnosis of Cancer Patients from the Perspective of Young Doctors
Autoři:
Tvrdá, Pavlína ; Dobiášová, Karolína (vedoucí práce) ; Háva, Petr (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce na téma Sdělování onkologické diagnózy z pohledu mladých lékařů se snaží zjistit, jaká je připravenost mladých lékařů na sdělování onkologické diagnózy pacientům a identifikovat související problémové oblasti v rámci českého zdravotnického systému. Analyzovány byly teoretické i praktické okolnosti sdělování onkologické diagnózy, včetně podmínek pracovního prostředí. Dále byly identifikovány vysoké nároky kladené na lékaře v institucionální zdravotní péči a popsáno související riziko profesního vyhoření. Prozkoumána byla i odborná příprava lékařů v systému pregraduálního a postgraduálního vzdělávání. Primární data byla získána pomocí kvalitativního výzkumu metodou polostruktuovaných rozhovorů s lékaři. Následnou analýzou a komparací se sekundárními zdroji dat vznikly kategorie, které tvoří další část práce. Interpretace kategorií jsou doplněny citacemi z proběhlých rozhovorů. V závěru práce jsou shrnuty odpovědi na výzkumné otázky.The thesis called Informed of the Diagnosis to Cancer Patients from the Perspective of Young Doctors try to figure out what is the preparedness of young physicians to communicate the diagnosis to cancer patients and identify problem areas associated within the Czech health care system. The theoretical and practical considerations are analyzed, including the work environment. There are the high demands placed on physicians in institutional care and the associated risk of professional burnout is described. The training of physicians in undergraduate and postgraduate education was explored. Primary data was gathered using qualitative research method by semistructural interviews with doctors. The next part of the thesis are categories, that were interpreted by analysis and comparison of the secondary sources of data. Interpretations of categories are replenished by citations. The findings correspond to the main research questions.
Klíčová slova:
medicínská etika; ohrožení zdravotníků; Onkologie; psychohygiena; sdělování diagnózy; syndrom vyhoření; vzdělávání lékařů; burnout; communication diagnosis; education of doctors; health threats; medical ethics; Oncology; psychohygiene