Název:
Vliv multikulturní výchovy na postoje a prosociální chování většinové populace k Romům
Překlad názvu:
The influence of multicultural education on attitudes and prosocial behavior of the majority towards Gypsies
Autoři:
Dlabal, Martin ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Výrost, Jozef (oponent) ; Švingalová, Dana (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2008
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Disertační práce se zabývá vztahem příslušníků většinové populace v České republice k příslušníkům romského etnika a možnostmi, jak tento vztah ovlivnit. Konkrétně jsou zkoumány vyjadřované etnické postoje a vykazované prosociální chování adolescentů k Romům a účinnost multikulturní výchovy tyto postoje a chování měnit. Hodnoty etnických postojů zkoumaných respondentů byly získány administrací škály Romové. Úroveň pomáhajícího chování byla měřena v experimentální situaci, která umožňovala zkoumanému jedinci poskytnout pomoc příslušníkovi buď té či oné etnické skupiny. Data získaná po aplikaci škály Romové byla zpracována vícefaktorovou analýzou vanance (ANOVA). Data týkající se výskytu či absence pomáhajícího chování u respondentů a etnické příslušnosti potenciálního recipienta pomoci byla zpracována testem nezávislosti chí-kvadrát pro čtyřpolní tabulku. V případě ověřování účinnosti multikulturní výchovy byl použit párový t-test. Výsledná data potvrdila vztah mezi vyjadřovanými etnickými postoji a typem navštěvovaného školního zařízení a lokalitou pobytu. Významným zjištěním studie je skutečnost, že nebyl potvrzen vztah mezi výskytem pomáhajícího chování a etnickou příslušností jedince v nouzi. Adolescenti se zachovali stejně prosociálně k příslušníkům obou etických skupin. Dále dosažená data nepotvrdila...This dissertation focuses on the affiliation of the majority in the Czech Republic to Gypsies and on possible effects on their relationship. Especially, expressed ethnical attitudes and prosocial behavior of adolescents to Gypsies and effectiveness of the multicultural education are studied. The score of respondent' s ethnical attitudes were acquired by a distribution of the "Gypsy Scale" questionnaire. Frequency of helping behavior was measured in experimental situation in which the respondent could help either a member of one group or a member of another group. Data acquired from the "Gypsy Scale" questionnaire was computed by univariate analysis of variance (ANOV A). The occurrence or absence of helping behavior towards the members of majority group or members of Gypsy group was computed by chi square test. When speaking of testing the effect of multicultural education t - test was used. The results showed significant relation between expressed ethnical attitudes and both education and region. The fact that there was not confirmed relationship between help and ethnicity of the person in need was the major finding of the study. Czech adolescents help equally the members of both ethnical groups. Likewise, scores did not confirm relation between ethnical attitudes towards Gypsies and succeeding helping...