Papers

Latest additions:
2024-10-20
01:25
Design of the testing procedure for investigation of Eryx conicus dermal armour characteristics
Žaloudková, B. ; Koudelka_ml., Petr ; Frýdlová, P. ; Drozdenko, Mykhailo ; Šleichrt, Jan ; Kytýř, Daniel
The aim of this work is to develop an experimental method suitable for the mechanical testing of highly non-standard biological samples such as snake skin with osteoderms. The objective of the method is to determine, whether the osteoderms provide a protective function for the animal in its natural environment. For this purpose, a simulation of rodents biting the skin based on uni-axial compressive loading using a synthetic tooth as a penetrator was developed with an emphasis on integration with X-ray scanners to facilitate in-situ testing. To identify and characterise the structure\nof snake skin and to prove the protective function of osteoderms, all samples were subjected to high resolution X-ray computed tomography. The results of the experiments are presented in the form of stress-strain curves and a map of the tangent modulus.

Detailed record
2024-10-20
01:25
Origin of nanopartical nuclei: Formation of dimers in pulse magnetron discharges
Čurda, P. ; Hippler, Rainer ; Čada, Martin ; Straňák, V. ; Hubička, Zdeněk
The study focuses on the synthesis of metallic nanoparticles (NPs) by gas aggregation of magnetron sputtered atoms. Such NPs have gained significant attention because of their wide potential applications. For that reason, the cost-efficient and energy-effective synthesis of NPs is wanted. The growth of NPs follows processes of dimer seed nucleation, atom adsorption, and coagulation, the initial nucleation of the seed, i.e., dimer origin, is considered the most limiting part of growth. Hence, it is believed, that if dimer seeds are produced effectively, the NPs growth will follow this trend, too. Various pathways exist for the synthesis of diatomic molecules in magnetron sputtering. The three-body collision reactions, involving two metal and one gas atom M+M+G, suffer from relatively low reaction coefficients indicating practically negligible contribution of this reaction to dimer production. Two-body collision reactions, driven by ionization events and electron release, have gained significance due to their higher rate coefficients. However, direct sputtering of metal dimers from the target material offers straight forward and effective way that yields the highest and direct production of dimers M2. This study investigates pulsed magnetron discharges, namely the pulse repetition frequency and the pulse width, to reveal the optimal conditions for direct dimer sputtering. The dimer sputtering efficiency is estimated from energy-resolved mass spectroscopy measurements. Overall, this study underscores the significance of fine-tuning production processes for diatomic molecules, offering a pathway to advanced nanoparticle synthesis.

Detailed record
2024-10-20
01:25
Vyhnání/odsun Němců a jeho místo v české kolektivní paměti
Brožová, Anežka
Kapitola se věnuje vnímání vyhnání německojazyčných obyvatel Československa po skončení druhé světové války. Nejprve jsou vysvětleny pojmy odsun a vyhnání a poté nastíněn vývoj a význam vyhnání ve třetí Československé republice a během komunistické diktatury. Studie uvádí také tři příklady vzpomínání na vyhnání Němců ze současnosti.

Detailed record
2024-10-13
00:01
Cesty průmyslového dědictví na příkladu Chabařovic
Stará, Monika
Průmyslové dědictví je nedílnou součástí ústeckého regionu. Pro oblast mostecké hnědouhelné pánve je příznačná nejen těžba uhlí či rud, ale i další průmysl, který se logicky na dobývání nerostných surovin navázal. Příspěvek sleduje území města Chabařovice, které leží mezi Ústím nad Labem a Teplicemi. Základním stavebním kamenem hospodářského vzestupu v 19. století zde byl především rozvoj infrastruktury, který umožnil dynamický růst nejen průmyslový, ale i demografický. Příspěvek se zabývá nejdůležitějšími cestami, které měly na rozvoj území zásadní vliv. Jednalo se především o železnici (Ústeckoteplickou dráhu), silnice, důlní vlečky, lanovky, ale i vodní toky (Ždírnický potok včetně náhonů), podzemní chodby ad. Cesty jsou přitom mapovány v kontextu místního průmyslového dědictví. Příspěvek odpovídá na otázku, jaký vztah panoval a dodnes panuje mezi cestami a historickými průmyslovými objekty. Dále interpretuje současný stav cest souvisejících s průmyslem, míru a autenticitu jejich dochování a v neposlední řadě nastiňuje možnou budoucnost území vzhledem k záměrům, které jsou v regionu v současné době řešeny.

Detailed record
2024-10-13
00:01
Trans silvam Bohemicam - úvaha nad prostupností bavorsko-českého pohraničí v minulosti a současnosti
Preusz, Michal
Hornofalcký/Český les a Všerubská vrchovina, které byly latinsky nazývány silva Bohemica, představují přirozené přírodní horské bariéry s omezenou prostupností. Zdejší průsmyky v nejstarší minulosti překonávala Řezenská cesta, jež spojovala českou kotlinu s Podunajím. Patrně od 12. století ji doplnila a částečně nahradila Norimberská cesta, jež spojila Prahu s Norimberkem. Tyto historické cesty tvořily páteřní osy středoevropské komunikační sítě a nepochybně byly nejvýznamnějšími cestami středověkých a novověkých Čech. Přestože jejich historický význam byl z mnoha úhlů pohledu řešen a zdůrazňován, dosud neproběhl adekvátní Interdisciplinární výzkum, který by specifikoval materiální pozůstatky těchto cest, napomohl by definování dochovaných a cenných úseků, jež by měly být památkově chráněny, zároveň by poukázal na možnosti, jak využít tyto staré cesty ke zkvalitnění prostupnosti současnou krajinou a napomohl by ke zlepšení cestovního ruchu. Předložený článek je proto prvotní úvahou, o vývoji a významu robustní komunikační sítě a poukazuje, jak může historicko-archeologický výzkum minulých cest napomoci ke zkvalitnění životních podmínek v současném česko-bavorském pohraničí.

Detailed record
2024-10-13
00:01
Zanikání cest v socialistické krajině česko-rakouského pohraničí a potenciál jejich obnovy
Zavřelová, Jana
Krajina je živý organismus, který se vlivem přírodních a kulturních procesů neustále proměňuje a formuje. Působením člověka je již po tisíce let ovlivňována a změna ve způsobu nakládání s krajinou není tedy nic neobvyklého. Přesto odlišný přístup ke krajině v Evropě po druhé světové válce v rámci rozdělení mocností na tzv. východní a západní blok je markantní. Zatímco demokratické státy do krajinotvorných procesů příliš nezasahovaly, ty socialistické pod vlivem ideologie změnily původní krajiny v nebývalém rozsahu během velmi krátké doby. Hlavním cílem následujícího příspěvku bylo pojmenovat rozdíly v proměně krajiny s důrazem na zanikání cest a celkového rozpadu komunikační sítě mezi lety 1948–1989 na příkladu dvou vybraných katastrů, kdy jeden z nich zůstal osídlený a jeho okolní krajina dál obhospodařována, ten druhý zůstal opuštěný v bezprostřední blízkosti železné opony. Analýza byla provedena na historických mapách stabilního katastru, z historického leteckého snímkování a aktuálních ortofotomap. Zatímco zanikání cest probíhalo v obou případech totožně – zůstaly zachovány nejvýznamnější spojnice a trasy, jemné vlásečnice polních cest a pěšin a přeshraniční cesty téměř bez výjimky zanikly, nové cesty se objevily jen v kontinuálně osídlené lokalitě. Závěr příspěvku je věnován polemice nad nutností navracení cest do krajiny, zvláště těch historických.

Detailed record
2024-10-13
00:01
Current Renovation of the Castle Above Vinné and a Possible Renovation Proposal
Gorás, Štefan
The paper focuses on the presentation of the complicated restoration of the Vinné Castle - Hrad nad Vinným (Castle above Vinné). The castle had been decaying for several centuries and there was a gradual destruction of all objects. The selected cultural monument is being restored by an initiative of a civic association, the restoration has been going on since 2011 until today. The restoration work is non-traditional, period, using all the classic techniques as in the past. When designing the restoration, an important element was to set a goal to achieve after the restoration. The design described the entire castle as a complex in which the castle grounds are used. The buildings after restoration should allow the visitor to see traditional crafts, archaeological finds, presentation of the restoration. The creation of new spaces is an attempt to revive life in the building. The castle as a whole, is part of the surrounding environment in which it is embedded. It is influenced by its surroundings, which change over time. Unwittingly, the castle has become part of a forest protected complex where the forest is more important and the castle has become a kind of sculpture of a 'forest park'. The entrance roads to the castle-ruin have likewise merged with nature, the roads have disappeared from the visible horizon. In the restoration of the castle, one of the first things to be considered = the access road that has been found and may be the original road to the castle. Improvements to the paths, the landscape leading to the heritage site remain unnoticed for the time being, they should be restored and adapted to the needs of visitors and modern trends as far as possible.

Detailed record
2024-10-13
00:01
Cesty krajinou na příkladu veřejné infrastruktury
Kotrla, Jakub
Krajina je nedílnou součástí života obyvatelstva sloužící nejen jako území pro volnočasové aktivity, ale zejména pro obživu. V průběhu času však člověk krajinu přeměnil, rozčlenil a krajina se stala velice fragmentovanou. To bylo zpočátku způsobeno převážně „dopravní infastrukturou“, tedy různými polními cestami, následně kamennými a dlážděnými chodníky, silnicemi a v současnosti jsou to i dálnice a železniční tratě. Významně se na vzhledu krajiny podepsala i infrastruktura technická, především energetika. Vedení vysokého napětí, budování stožárů, transformátorů a výměníkových stanic krajině postupně ubližovalo převážně na vzhledu, a kromě bariéry liniové šlo i o bariéru výškovou. I když je technická infrastruktura negativním jevem pro krajinu, je zatím životně důležitým prvkem pro život, a tak byla do krajiny zasazena a postupem času i přijímána. Stále by ale mělo být důsledně posuzováno, kde tato vedení jsou možná, a kde už je zásah do krajiny, krajinného rázu, případně panoramatu za hranou. Na druhé straně existuje také pozitivně vnímaná infrastruktura, a to infrastruktura zelená. V krajině je reprezentována převážně územním systémem ekologické stability, který tvoří základní síť propojující biocentra jednotlivými biokoridory. Tedy jsou to také migrační cesty pro zvířata, jejich útočiště, ale skýtají také různorodou škálu ekosystémových služeb, které se projevují v pozitivním smyslu i pro každého z nás.

Detailed record
2024-10-13
00:01
Morfologické analýzy slezských měst Opavy a Krnova a jejich pozice v evropském prostoru
Stanjura, Petr
Horní a Dolní Slezsko mělo strategickou polohu v celém evropském prostoru, což dokládají trasy významných historických obchodních cest, jantarové stezky a Via Regia. Při bližším pohledu na kontext Slezska a „české kotliny“ dokazuje provázanost těchto entit hustá síť obchodních cest. Po roce 1742 bylo jednotné území Slezska rozděleno mezi dvě mocnosti, Rakousko a Prusko. V ohnisku událostí se ocitají královská přemyslovská města Opava a Krnov. Z pohledu svého vývoje, města souputnická, se po 5. stoletích územně integrovaného rozvoje od udělení městských práv ocitají náhle na periferii. Městská tkáň obou jader ze 14. století, byla značně poškozena v období druhé světové války; to se vztahuje pouze k Opavě, a následně vlivem realizovaných socialistických idejí a národnostní doktríny. Dvojice měst je podrobně mapována a analyzována metodikou mapování atributů jejich komplexní identity (Jehlík et al., 2020). V článku je představena část výzkumu, který ve čtyřech měřítkových úrovních cílí na mapování specifik vývoje cestní sítě od nadregionálních vazeb, přes rozhraní města a krajiny; zejména vývoje lokalit městských bran, dále přes porovnání vývoje typologie zástavby při konstitutivní cestní síti a mimo ni, a zatím pouze na několika příkladech, až po detailní porovnání půdorysných rozvrhů objektů dle jejich polohy v uliční síti. Dílčí závěry dokládají přetrvávající tlak od období socialismu do dnešních dnů na transformaci klíčových veřejných prostranství vycházející z absence korektních a široce sdílených morfologických analýz.

Detailed record
2024-10-13
00:01
Modro-zelená infrastruktura v pražské adaptaci na změnu klimatu
Koucká, Michaela
Sídla jsou nucena reagovat na postupující změnu klimatu a nutnou adaptaci sídel na extrémní projevy s touto změnou spojené. Účinným nástrojem je budování funkční modro-zelené infrastruktury (MZI) a související hospodaření s dešťovou vodou v zastavěném území. Do navrhování veřejných prostranství se v posledních letech stále více dostává znalost a zkušenost s plánováním a implementací MZI, která se stává nezbytností v probíhající adaptaci českého prostředí na změnu klimatu. Město Praha i jiná města ČR vykazují velkou míru disparit mezi strategickým plánováním adaptačních opatření na změnu klimatu – konkrétně prvků modro-zelené infrastruktury – a jejich implementací ve vystavěném prostředí. Cílem tohoto článku je shrnout poznatky od strategického plánování po realizaci konkrétních opatření ve veřejném prostoru, a současně, jak se vynakládají veřejné prostředky ve vztahu k adaptaci na změnu klimatu, a to na případové studii hlavního města Prahy. Výzkum probíhal pomocí analýzy strategických dokumentů, rozhovory se zástupci města Prahy a návštěvou konkrétních opatření. Hlavním a překvapivým poznatkem je fakt, že jsou vynakládány veřejné prostředky, které ale nejsou využity přímo s cílem zmírnit dopady změny klimatu nebo zranitelnost území. Investiční akce jednotlivých městských částí, které často s adaptací nesouvisí, musí pouze splnit určená kritéria pro obdržení dotace. Článek se snaží poodhalit možnosti role architektů a urbanistů, kteří mohou maximalizovat prospěch svých návrhů ve veřejném prostoru i mimo místní strategické cíle a pomoci tak městům a obcím k větší udržitelnosti a odolnosti.

Detailed record