Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 999 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.24 vteřin. 

Migrace v regionu Českých Budějovic od roku 1992
KOCANDOVÁ, Jiřina
Předložená diplomová práce se zabývá vnitřní migrací obyvatelstva Jihočeského kraje v letech 1992-2004 z pohledu správních obvodů obcí s rozšířenou působností. Dále vymezuje a hodnotí migrační region Českých Budějovic. Kromě bilančních charakteristik migrace se také věnuje její strukturální analýze podle důvodů stěhování a vybraných demografických a socioekonomických charakteristik migrantů.

Pastorační rady ve 2. pražském vikariátu
Linek, Martin ; Opatrný, Aleš (vedoucí práce) ; Eliáš, Vojtěch (oponent)
Resume: Cílem této práce je výzkum, jakou úlohu mají pastorační rady ve II. pražském vikariátu v pastoračním plánování a činnostech farností. Snaží se nalézt odpověď na otázku, zda pastorační rady jsou vhodným orgánem, který faráři, resp. administrátorovi pomáhá v jeho úkolech, či nikoli. V I. kapitole jsou podrobeny analýze dokumenty II. vatikánského koncilu, které hovoří podle mého zjištění o pastoračních radách s účastí laiků vůbec poprvé. Komparativním porovnáním A) diecézní pastorační rady v dekretu Christus Dominus a B) farní pastorační rady v dekretu Apostolicam Actuositatem jsou stanoveny dva základní obecné vzory těchto církevních poradních orgánů odlišující se ze 3 hledisek: 1) vztahem pastorační rady k církevní hierarchii, 2) úrovní (diecézní, resp. farní), na které mají být zakládány, 3) oblastí svého pastoračního působení. Existence dvou rozdílných vzorů má zásadní význam např. pro sestavování, rozhodování o oblasti působení i stanovování rozsahu kompetencí pastoračních rad. S ohledem na historické a církevně-právní souvislosti pastoračních rad v českých a moravských diecézích jsou v I. kapitole stručně zmíněny také: A) Založení Diecézní pastorační rady v Československu roku 1968, B) Kánon 536 § 1 CIC opravňující diecézního biskupa ve spolupráci kněžskou Radou rozhodnout o možnosti zakládat...

Vývoj územní struktury veřejné správy v ČR
Slavík, Jan ; Matula, Miloš (vedoucí práce) ; Louda, Tomáš (oponent)
Diplomová práce s názvem "Vývoj územní struktury veřejné správy v ČR" se zabývá pomocí určených kritérií analýzou aktuální územní struktury veřejné správy a je zde poukazováno na nejzávažnější nedostatky v rámci organizace jednotlivých územních celků. Hlavním cílem diplomové práce je nalézt konsenzus mezi jednotlivými pohledy na reformu územní správy včetně představení opatření, která by mohla pomoci vyřešit dané nedostatky popisovaného aktuálního stavu územní struktury. V diplomové práci je originálně nahlíženo především na kategorii obcí s pověřeným obecním úřadem, kterou jak Ministerstvo vnitra ČR, tak i většina v mé práci citovaných odborníků navrhují zcela zrušit. Pro detailnější popsání dané problematiky je v práci uveden přehled vývoje jednotlivých územních celků od roku 1848.

Vývoj ústřední a státní správy od roku 1868
Schmied, Petr ; Matula, Miloš (vedoucí práce) ; Grospič, Jiří (oponent)
Obsahem této diplomové práce je analýza vývoje ústřední státní správy na území dnešní České a Slovenské republiky v letech 1868 -- 1993. V daném období proběhlo mnoho státních a politických změn, proto práce obsahuje i politický a společenský vývoj. Cílem práce je zjistit, zda má státní uspořádání a politická reprezentace vliv na podobu státní správy. Práce vychází z analýzy zákonů, které utvářely systém státní správy, a odborných publikací.

Komparace správního soudnictví v České republice a vybraných evropských státech
Rypáčková, Lucie ; Matula, Miloš (vedoucí práce) ; Nováková, Jiřina (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá správním soudnictvím jako jedním ze stěžejních kontrolních mechanismů veřejné správy. Cílem této práce je provést komparaci systému správního soudnictví v České republice a vybraných evropských modelů správního soudnictví, tj. francouzského a německého. Záměrem této komparace je poukázat na odlišnosti jednotlivých soudních systémů a zhodnocení možnosti jejich implementace v českém právním prostředí. Současný systém správního soudnictví se v České republice začal rozvíjet od roku 2003, kdy nabyl účinnosti zákon č. 150/2002 Sb., soudní řád správní. Správní soudnictví fungující v České republice je v práci podrobně charakterizováno dle zvolených kritérií: zákonný rámec, pravomoc a příslušnost správních soudů, organizace správního soudnictví, průběh soudního řízení správního, opravné prostředky. Stejným způsobem jsou pak strukturovány i následující kapitoly pojednávající o francouzském a německém modelu správního soudnictví. V závěrečné kapitole je provedena samotná komparace uvedených systémů správního soudnictví, přičemž je poukázáno na jejich nejvýznamnější odlišnosti,čímž dochází k naplnění cíle této práce.

Specifické faktory sociální exkluze seniorů a jejich reflexe ve veřejné správě
Klinkáček, Jiří ; Čabanová, Bohumila (vedoucí práce) ; Kotrusová, Miriam (oponent)
Specifické faktory sociální exkluze seniorů a jejich reflexe ve veřejné správě Abstrakt Tato práce se zabývá sociální exkluzí seniorů. Nejprve se snaží na základě rozboru konceptu sociální exkluze najít rámec, s jehož pomocí by později mohl být zkoumán její výskyt u skupiny seniorů. Tento rámec nachází v definování obecných aspektů, které charakterizují sociální exkluzi v rovině sociální, ekonomické a politické, což umožňuje stanovit konkrétní indikátory, jenž je poté možné zkoumat u skupiny seniorů. Ta je v práci definována jako část populace starší šedesáti let. Dále pracuje i s tématem zdraví, které je uváděno jako determinanta, která ovlivňuje všechny ostatní dimenze. Z jednotlivých výsledků postupně vyplývá, že senioři jakožto skupina nevykazují obecně vyšší tendence k výskytu sociální exkluze, než běžná populace nebo skupina nezaměstnaných. Identifikované dimenze byly poté testovány s pomocí sekundární analýzy datového souboru European social surve z roku 2008. Dalším záměrem práce bylo zabývat se reflexí identifikovaných dimenzí a jejich výskytu ve veřejné správě a v jejich různých úrovních identifikovaných na základě konceptu víceúrovňového vládnutí. Reflexe jednotlivých dimenzí sociální exkluze tak byla provedena na úrovni mezinárodní, národní a lokální. Analýza na lokální úrovni byla provedena v...

Veřejná podpora z pohledu českého a komunitárního práva
Petr, Zbyněk ; Boháč, Radim (vedoucí práce) ; Marková, Hana (oponent)
Jedním z důležitých faktorů ovlivňující hospodářství každé země je správně nastavený systém poskytovaných výhod. Ty jsou udělovány státem či z veřejných prostředků s cílem přilákat výrobce, který v dané zemi bude produkovat zboží, služby nebo kapitál. To vytváří mimo jiné nové soutěžní vztahy nejenom mezi příjemci různých podpor a státy či veřejnoprávními institucemi, ale také mezi samotnými představiteli států. Ti se snaží přilákat různé investice do zaostalých oblastí též s vidinou politických preferencí. V 90. letech minulého století došlo k zásadnímu přelomu pohledu na české veřejné finance. Objevila se totiž řada problémů, které musela nově vznikající demokracie a tržní ekonomika řešit. To se však neobešlo bez veřejných prostředků. Došlo totiž k podstatnému úpadku velkého množství podniků, které znamenaly utlumení českého obchodu. Tento trend bylo nutno zvrátit právě za pomoci státu. K velice význačné události došlo roku 2004, když Česká Republika přistoupila do Evropské unie jako její rovnocenný člen. Tímto okamžikem se pro ni stala legislativa tohoto společenství, která zahrnuje i oblast veřejných podpor, bezprostředně účinnou. Avšak k přizpůsobení již došlo o mnoho let dříve asociační dohodou. Je nutno tedy aplikovat národní normy spolu s evropskými pravidly. Ty představují velmi rozsáhlou materii,...

Projednávání amerických sankcí proti Kubě na půdě Valného shromáždění OSN
Šplíchalová, Eva ; Trávníčková, Zuzana (vedoucí práce) ; Machoň, Miloslav (oponent)
Nejdéle trvající sankční režim byl Spojenými státy uvalen na Kubu v roce 1960 jako výsledek napjatých vztahů v předchozích letech. Jednotlivé administrativy USA modifikovaly podobu sankčního režimu v závislosti na postoji, který ke kubánské otázce zaujímaly. Nejvyšší orgán OSN, Valné shromáždění, přijímá sice právně nezávazné, ale politicky významné rezoluce. Rezoluce odsuzující sankční režim USA je každoročně přijímána od roku 1992. Diskuze o změnách sankčního režimu ve Valném shromáždění je známkou reflexe aktuálního dění a nestrnulosti procesu přijímání rezoluce. Cílem práce je zjistit, zda byly změny sankčního režimu zmíněny v rámci diskuzí o přijetí rezolucí. Výsledkem této analýzy byla prokázána reflexe událostí v proslovech vyslanců. Míra, s jakou byly události zmiňovány, se odvíjí od toho, zda se jednalo o pozitivní či negativní krok směrem k uvolnění embarga a také o jak důležitou událost šlo.

Obraz umělce v českých hraných filmech poúnorových let
Šlingerová, Alena ; Klimeš, Ivan (vedoucí práce) ; Přádná, Stanislava (oponent)
Když došlo roku 1948 v Československu ke komunistickému převratu, získala absolutní moc také komunistická kulturní politika. Provedla v kultuře zásahy organizační, regulativní i esteticko-normativní. Tyto změny znamenaly zásadní přehodnocení statusu umělce ve společnosti. Umělci z řad inteligence se měli přizpůsobit potřebám nového zřízení. Jejich tvorba podléhala zakázkám a dohledu shora. Protežováni byli umělci vycházející z dělnické třídy a lidová tvořivost. Za vzor sloužilo umění SSSR a vybraní velikáni z dějin naší kultury. Kinematografie, na niž byl kladen především požadavek aktuálnosti, se na novém obrazu umělce také podílela. Dělo se tak především na poli životopisných snímků o našich klasicích a filmů exponujících folklór a kulturní život pracujícího lidu. Ve filmech Písnička za groš a Nezlob, Kristino se stalo ústředním tématem začlenění umělce do nové společnosti. Jako epizodní postavy se objevily též zcela negativní typy umělců, této nové společnosti nepřátelských. Toto spektrum odpovídá obecné typologii lidí, která byla používána v umění, publicistice a veřejném projevu vůbec - rozdělení na uvědomělé, kolísající a zcela nepřizpůsobivé, určené k vytěsnění. Pokud se vyskytuje postava umělce, kterou nelze jednoznačně přiřadit do žádné ze tří kategorií, je to v ojedinělých filmech, které...

Hrádek u Nechanic - architektura a její inspirační zdroje
Sieglová, Kateřina ; Kuthan, Jiří (vedoucí práce) ; Novotná, Eva (oponent)
1 RESUMÉ: HRÁDEK U NECHANIC - ARCHITEKTURA A JEJÍ INSPIRAČNÍ ZDROJE Fenomén romantické architektury inspirované britskými vzory se začal v českých zemích projevovat na konci 18. století. Nositeli nového proudu byli především stavebníci z řad vysoké aristokracie. Nejdříve se s odkazy na středověké stavitelství setkáme u drobných staveb v nově zakládaných přírodně krajinářských parkových areálech. Nejčastěji se jedná o malé "gotické" chrámky (gotický templ v Krásném dvoře, 1797) a umělé zříceniny (Janův hrad u Lednice, 1807). V prvních desetiletích 19. století se k nim přidávají stavby kostelů a obnovy středověkých hradů. Okolo roku 1840 překročila neogotika hranice dosavadních poměrně skromných realizací a naplno se projevila ve stavbách a přestavbách velkých šlechtických sídel. Nejvýrazněji ovlivnila podobu novostavby zámku Hrádek u Nechanic a přestaveb zámků Hluboká a Lednice. Hrádek u Nechanic nechal vystavět František Arnošt hrabě z Harrachu (1799-1884) pod vlivem inspirace svými dvěma návštěvami Velké Británie v letech 1825 a 1838-1839. Zámek měl sloužit jako nové rodové a reprezentační sídlo a zároveň jako správní středisko harrachovského panství. Základní kámen hrubé stavby byl položen v roce 1839, slavnostní položení základního kamene zámecké kaple se konalo o dva roky později. Oficiálně byla stavba...