Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 49 záznamů.  začátekpředchozí40 - 49  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Domovnictví ve vybraných sociálně vyloučených lokalitách
Ledinská, Silvie ; Syslová, Hana (vedoucí práce) ; Chittussiová, Lenka (oponent)
Domovnictví ve vybraných sociálně vyloučených lokalitách Silvie Ledinská Bakalářská práce "Domovnictví ve vybraných sociálně vyloučených lokalitách" pojednává o problematice sociálně vyloučených lokalit a o inkluzivním nástroji domovnictví, sledovaném ve třech takových lokalitách. Práce je rozdělena na dvě části. První, teoretická část vysvětluje kontext sociálně vyloučených lokalit. Uvádí znaky vyloučených lokalit a procesy jejich vzniku. Pozornost zde věnuje také diskriminaci z důvodu etnicity jako jedné z příčin sociálního vyloučení. Dále jsou zde v souvislosti s vyloučenými lokalitami uvedeny kompetence úřadů a existující inkluzivní nástroje, a to jak na centrálně správní úrovni, tak i na úrovni místních samospráv. V závěru obecné části jsou uvedeny konkrétní oblasti, které zasazují domovnictví do kontextu a pomáhají uchopit smysl nástroje domovnictví. Druhá část je zaměřená prakticky. Vysvětluje mechanismy domovnictví a popisuje konkrétní příklady jeho fungování ve třech vybraných lokalitách - Kadani, Kolíně a Českém Krumlově. Autorka zde krátce charakterizuje konkrétní vyloučenou lokalitu a popisuje nástroj domovnictví, jeho vznik, účel a dopad. Nakonec jsou popsané formy domovnictví porovnány.
Trávení volného času očima dětí ohrožených sociálním vyloučením
Stropnická, Alžběta ; Šmídová, Olga (vedoucí práce) ; Tollarová, Blanka (oponent)
Tato diplomová práce je zaměřena na fenomén sociálního vyloučení, především na problematiku sociálně vyloučených dětí. Mým cílem bylo najít odpověď na následující otázky: Jak děti ohrožené sociálním vyloučením tráví svůj volný čas? Jsou s tímto způsobem spokojené, a co je případně omezuje v možnostech trávit volný čas jinak? V teoretické části jsem se zaměřila na definování pojmu sociální vyloučení a dalších příbuzných konceptů jako je integrace, sociální inkluze nebo kultura chudoby. Dále jsem definovala volný čas a krátce nastínila situaci v Neratovicích, kde dětští respondenti výzkumu bydlí, chodí do školy nebo provozují volnočasové aktivity. Pro výzkum jsem zvolila metody kvalitativního výzkumu - čtyři polostrukturované rozhovory s dětmi ohroženými sociálním vyloučením ve věku 6-11 let. Kromě toho děti kreslily rozvrhy svého běžného všedního a víkendového dne. V praktické části jsem se věnovala analýze dat, získaných prostřednictvím výzkumu. Tato data jsem dále porovnávala s výsledky podobných výzkumů a na závěr jsem na základě těchto dat, zasazených do teoretického rámce, navrhla určitá doporučení. Klíčová slova: sociální vyloučení, sociální exkluze, integrace, sociální inkluze, kultura chudoby, Romové, volný čas, volnočasové aktivity, děti
Sociální začlenění bezdomovců jako sociálně pedagogický problém
Horáková, Petra ; Poláčková, Věra (vedoucí práce) ; Lorenzová, Jitka (oponent)
Diplomová práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se skládá ze tří kapitol, první je věnována seznámení se s problematikou bezdomovectví. V druhé kapitole se zabývám sociálními aspekty tohoto jevu, jako je sociální vyloučení a s tím spojená problematika sociální začlenění. Závěrečná kapitola pojednává o možnostech pomoci směřované lidem bez domova. Praktická část patří kvalitativnímu výzkumu, kterým se snažím prostřednictvím deseti případových studií přiblížit osudy bezdomovců, jež vyhledali služeb instituce, kde mohou získat kvalifikovanou pomoc při řešení širokého spektra problémů, které mohou být příčinou jejich dosavadní situace. Analýzou získaných dat se snažím zjistit, co stojí za možným úspěchem, či neúspěchem těchto osob ve snaze o sociální začlenění.
Analýza efektivity a udržitelnosti projektů sociální inkluze realizovaných pro romskou menšinu v Ústeckém kraji
Holmanová, Alžběta ; Kouřilová, Jana (vedoucí práce) ; Khendriche Trhlínová, Zuzana (oponent)
Diplomová práce se zabývá kořeny sociálního vyloučení v České republice a rolí neziskového sektoru v oblasti vzdělávání a sociální inkluze. Teoretická část je zaměřena na vymezení pojmu inkluze, mechanismy sociálního vyloučení, jeho příčiny a následky, které může přinést. Dále bude popsána situace v Evropské unii i České republice, možnosti integrace Romů do společnosti a možné zdroje financování. V praktické části budou formou případové studie zkoumány čtyř projekty financované z Fondu pro nestátní neziskové organizace v Ústeckém kraji, které budou analyzovány pomocí projektových dokumentací, rozhovory a zhodnocení proběhlého dotazníkového šetření.
Změny a příležitosti v životě uživatelů sociálních služeb v procesu deinstitucionalizace
HOLUB, Martin
Bakalářská práce se zabývá tématem deinstitucionalizace pobytových sociálních služeb, jejich transformací na péči poskytovanou v přirozené komunitě (popř. v sociálních službách poskytovaných komunitním způsobem). Specificky se zaměřuje především na přímý dopad těchto změn na život samotných uživatelů sociálních služeb při osvojování nových kompetencí pro běžný život. Také obecně popisuje postupy a prostředky pro přípravu organizace a uživatelů na tuto změnu. V praktické části mapuje změny v životě konkrétních uživatelů sociální služby a zjišťuje, zda k důležitým změnám v jejich životě dochází již v průběhu přípravy nebo až po přestěhování mimo instituci.
SOCIÁLNÍ EKONOMIKA V ČESKÉ REPUBLICE, JEJÍ KOŘENY A DALŠÍ MOŽNÝ VÝVOJ
Leznarová, Linda ; Kotýnková, Magdalena (vedoucí práce) ; Kubelková, Karina (oponent)
Diplomová práce zkoumá oblast sociální ekonomiky, v rámci níž se konkrétně zaměřuje na sociální podnikání s cílem pracovní integrace znevýhodněných skupin na trhu práce v prostředí České republiky. Cílem diplomové práce je identifikovat silná a slabá místa konceptu sociálního podnikání pracovní integrace, především z hlediska oblasti legislativy, financování a historických a kulturně společenských vlivů a vhodnosti prostředí pro jejich další rozvoj. Zvláštní pozornost je věnována vyhodnocení účelnosti vytváření pracovních míst pro znevýhodněné sociálními podniky. Za účelem nalezení možných inspirací k rozvoji či naopak problematických míst hodných vyvarování se diplomová práce zabývá i prostředím sociálního podnikání ve vybraných evropských zemích. Analytická část práce zaměřená na Českou republiku využívá informací získaných na základě dotazování se odborníků na tuto oblast či na základě sdělení poskytnutých zástupci samotných sociálních podniků. Vyústění diplomové práce představuje SWOT analýza přinášející komplexní pohled na české sociální podnikání a jeho možné příležitosti i překážky budoucího rozvoje.
Zhodnocení současné situace dětí a mládeže romského původu v dětských domovech z hlediska lokality.
KOUSALOVÁ, Hana
Diplomová práce {\clqq}Zhodnocení současné situace dětí a mládeže romského původu v dětských domovech z hlediska lokality`` zahrnuje zpracování teoretických poznatků, týkajících se problematiky dětských domovů a dětských domovů se školou se specifickým zaměřením na romské etnikum, a dále kvalitativní výzkumnou část. Teoretická část byla zpracována na základě studia odborné literatury a dalších zdrojů. V první kapitole je věnována pozornost charakteristice období dětství a adolescence, ve které je zahrnuta i otázka psychické deprivace. Druhá kapitola obsahuje poznatky o romské menšině, zaobírá se především romskou rodinou, otázkou identity a s ní souvisejícím konceptem romipen (romství). Dále jsou zde vystihnuta specifika dítěte romského původu a otázka vzdělání Romů. V poslední části této kapitoly se zmiňuji o aktuálním problému sociální exkluze Romů a o současných možnostech sociální inkluze této minority. Třetí kapitola se věnuje systému ústavní péče v České republice, a to konkrétně dětským domovům a dětským domovům se školou. Čtvrtá kapitola popisuje možné příčiny vedoucí k umisťování dětí do ústavní péče. Zvláštní pozornost je věnována poruchám chování. Poslední, pátá, kapitola se zaměřuje na problematiku návazné péče o děti a mládež opouštějící školská zařízení ústavní péče. Cílem práce bylo vystihnout a popsat příčiny umisťování dětí a mládeže romského původu do dětských domovů a dětských domovů se školou ve vybraných regionech (Chebském a Českobudějovickém) zmapovat myšlenky a představy dětí a mládeže romského původu, umístěných v dětských domovech/ dětských domovech se školou, o jejich současné situaci a o budoucím životě, po opuštění ústavního zařízení. Praktická část obsahuje interpretaci dat kvalitativního výzkumu, prováděného u cílového souboru metodou dotazování (technikou polostrukturovaného interview) a pozorování, u doplňkového cílového souboru pak dotazování (technikou dotazníku). Výzkumu se zúčastnilo celkem 20 respondentů, z nichž základní cílový soubor představovalo 10 romských dětí umístěných v dětském domově (DD) v Aši a v dětském domově se školou (DDŠ) v Šindlových Dvorech, doplňkový soubor 10 osob z personálu uvedených zařízení. Z výzkumu vyplynulo, že počet dětí v DD/DDŠ nekoresponduje s celkovým počtem Romů v regionu žijících, ale s jeho socioekonomickou situací. Mezi výrazně převažující příčiny umisťování dětí romského původu do DD/DDŠ patří problémy ve škole, problémy v rodině a problémy s chováním (krádeže, užívání drog). Umístěné děti romského původu mají představu, že po opuštění zařízení půjdou ke své rodině a budou pracovat, někteří nejprve studovat. 70% respondentů uvedlo, že má představu, jak se shání zaměstnání. Tyto představy dětí ovšem nekorespondují s názory personálu, který zmiňuje jako nejvýraznější překážky samostatného života romských dětí po opuštění DD/DDŠ návrat dítěte do původního rodinného prostředí a nezaměstnanost.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 49 záznamů.   začátekpředchozí40 - 49  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.