|
Moderní typografie ve výtvarně-projektovém vyučování na 1. stupni ZŠ
PINKASOVÁ, Monika
Diplomová práce Moderní typografie ve výtvarně-projektovém vyučování na 1. stupni ZŠ se věnuje práci s písmem a písmeny hravými formami ve výtvarném vyučování s žáky 1. stupně základních škol. Práce je rozdělena do dvou částí - teoretické a praktické. Část teoretická se zabývá historií této problematiky. Budou představeny důležité umělecké směry, které se typografií zabývaly a také jména českých i zahraničních moderních typografů. Praktická část práce je zaměřena na samotnou projektovou výuku a tematickou řadu s názvem "Světem písmen a znaků", kdy je teorie aplikována na jednotlivé lekce, které byly uskutečněny s žáky z prvního stupně základní školy. Práce by měla především odkázat na důležitost typografie ve výtvarné edukaci a na zábavné činnosti s tím spojeny.
|
| |
|
Podpis dětí v předškolním věku
Medová, Julie ; Viktorová, Ida (vedoucí práce) ; Presslerová, Pavla (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na zkoumání podpisu dětí předškolního věku, skládá se z teoretické a empirické části. V teoretické části je rozebrán předškolní věk a jeho charakteristika z pohledu emočního, grafomotorického a smyslového vývoje včetně procesu socializace. Dále se zabývá různými výzkumy realizovanými na téma vývoje podpisu u dětí a upřednostňování jednotlivých písmen ze jména. Základem této práce je empirická část, jejímž cílem je zjišťování dovednosti dětí při psaní jména, jeho zvláštní postavení v dovednostech psaní a čtení u dětí, znalost písmen a výjimečnost písmen obsažených ve vlastním jméně na počátku školní docházky, kdy ještě děti většinou neumějí číst a psát. Výzkum je založen na metodách dotazování pomocí pracovního listu s úkoly, polostrukturovaného rozhovoru s vybranými dětmi a následné analýzy podpisů. V rozhovorech jsem zjišťovala odpovědi na čtyři kategorie otázek. První kategorie otázek se týkala přímo vlastního podpisu - zda dítě zvládá opět svůj podpis přečíst a dekódovat jednotlivá písmena. Ve druhé kategorii jsem se soustředila na vývoj podpisu - kdo dítě učil podepisovat a jakým způsobem. Ve třetí kategorii jsem se dotazovala na jména matky a otce, jestli je dítě umí napsat. Poslední kategorie byla orientována na důvody preference písmen, které si děti vybraly....
|
| |
|
DONAČNÍ A POLITICKÁ ČINNOST BURGUNDSKÉ VÉVODKYNĚ ALIX Z VERGY V LETECH 1206-1251 OČIMA JEJÍCH LISTIN
Karlíková, Valentina ; Drška, Václav (vedoucí práce) ; Suchánek, Drahomír (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zaměřuje na analýzu dochovaných listin a korespondence burgundské vévodkyně Alix z Vergy. Práce mapuje politickou a donační činnost vévodkyně v letech 1206-1251 právě na základě tohoto typu pramenů. Analyzuje jednotlivé listiny a dopisy a následně v nich reflektuje dobové dění a také osobnost burgundské vévodkyně. V první části jsou stručně nastíněny dobové reálie burgundského prostoru a důležitost reformovaných řádů pro oblast. Rovněž vláda vévodů Huga III. a Oda III. a také životní osudy Alix z Vergy od manželky Oda III. přes regentku až k postavení matky vládnoucího burgundského vévody. V nové kapitole práce nastiňuje pohled na postavení středověkých žen, problematiku jejich práv, disponování mocí a svobodnou vůlí. V druhé části se již práce věnuje rozboru listin a korespondence Alix z Vergy v jednotlivých obdobích života. Diplomová práce rekonstruuje na základě pramenů míru její politické moci, nezávislosti a svobodného rozhodování napříč životem. Součástí práce je komparace analýzy listinného materiálu vévodkyně s korespondencí a listinami královny Eleonory Akvitánské. Práce rovněž komparuje mocenské postavení a osobnost Alix z Vergy nejen s Eleonorou, ale také s francouzskou královnou Blankou Kastilskou, žijící ve stejné době. Klíčová slova: Alix z Vergy,...
|
|
Podpis dětí v předškolním věku
Medová, Julie ; Viktorová, Ida (vedoucí práce) ; Presslerová, Pavla (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na zkoumání podpisu dětí předškolního věku, skládá se z teoretické a empirické části. V teoretické části je rozebrán předškolní věk a jeho charakteristika z pohledu emočního, grafomotorického a smyslového vývoje včetně procesu socializace. Dále se zabývá různými výzkumy realizovanými na téma vývoje podpisu u dětí a upřednostňování jednotlivých písmen ze jména. Základem této práce je empirická část, jejímž cílem je zjišťování dovednosti dětí při psaní jména, jeho zvláštní postavení v dovednostech psaní a čtení u dětí, znalost písmen a výjimečnost písmen obsažených ve vlastním jméně na počátku školní docházky, kdy ještě děti většinou neumějí číst a psát. Výzkum je založen na metodách dotazování pomocí pracovního listu s úkoly, polostrukturovaného rozhovoru s vybranými dětmi a následné analýzy podpisů. V rozhovorech jsem zjišťovala odpovědi na čtyři kategorie otázek. První kategorie otázek se týkala přímo vlastního podpisu - zda dítě zvládá opět svůj podpis přečíst a dekódovat jednotlivá písmena. Ve druhé kategorii jsem se soustředila na vývoj podpisu - kdo dítě učil podepisovat a jakým způsobem. Ve třetí kategorii jsem se dotazovala na jména matky a otce, jestli je dítě umí napsat. Poslední kategorie byla orientována na důvody preference písmen, které si děti vybraly....
|
|
František Kaván - přátelství v korespondenci 1894-1941, Korespondence Františka Kavána s Františkem Topičem, Oldřichem Blažíčkem a Ladislavem Janem Živným
Charvátová, Eliška ; Ebelová, Ivana (vedoucí práce) ; Zachař, Michael (oponent)
Tato diplomová práce předkládá edičně zpracovaný soubor korespondence malíře Františka Kavána (1866-1941), žáka Mařákovy školy, s nakladatelem a galeristou Františkem Topičem (1858-1941), malířem Oldřichem Blažíčkem (1887-1953) a knihovníkem a bibliografem Ladislavem Janem Živným (1872-1949). Edice vychází ze souborů dopisů uložených v Literárním archivu Památníku národního písemnictví v Praze a Archivu Národní galerie v Praze. Korespondence přináší informace k životu malíře v letech 1894 až 1941. V práci jsou zhodnoceny použité prameny a literatura, následuje ediční poznámka s popsanými postupy badatelské práce a edičního zpracování, doplněná o charakteristiku editora Svatopluka Klíra. Následují samostatné kapitoly edice, věnované jednotlivým adresátům, sestavené na základě tematicky řazených úryvků z celkového počtu 104 dokumentů opatřených poznámkovým aparátem. Plnotextová edice zmíněných dokumentů je součástí příloh. Práce je doplněna rejstříky, seznamem pramenů a literatury. Edičně zpracované dopisy Kavána od konce 19. do druhé poloviny 20. století přinášejí nový pohled na život a práci významného českého krajináře a jeho třech přátel, kteří vynikali ve svých oborech.
|
| |
|
Vztahy Eduarda Alberta a Marie Červinkové-Riegrové
Kokešová, Helena
Příspěvek je věnován vztahům M. Červinkové-Riegrové a Eduarda Alberta, profesora lékařské fakulty vídeňské univerzity a přednosty I. chirurgické kliniky ve Vídni. Autorka příspěvku čerpala především ze vzájemné korespondence obou protagonistů a ze zápisků M. Červinkové. Korespondence se týkala především otázek soudobého politického vývoje, ale také rozvoje české vědy a literatury. Zvláštní zřetel je v příspěvku věnován sebereflexi Červinkové jako literátky a filantropky. Albertův postoj k ženské otázce je představen na konkrétním příkladu jeho vnímání literárních snah M. Červinkové. Albert se jen těžce smiřoval s emancipačním úsilím žen. Ženské aktivity uznával pouze na poli literatury, dramatického umění a dobročinnosti. Zdá se, že v českém prostředí to byla pouze M. Červinková, kterou uznával a jejíchž prací si cenil. Vážil si její činnosti filantropické i literární, uznával její nadání a píli, smysl pro povinnost.
|