|
Vývoj postavy upíra v populární kultuře - Od bestie k idolu
ČERNÁ, Eva
Tématem bakalářské práce je analýza vývoje a proměn postavy upíra, od bestie k idolu v populární kultuře, jako reakce na kulturně - historický vývoj společnosti. Upír netvor je v práci charakterizován na základě románu Brama Stokera a při vymezení idolu jsem vycházela z knih a filmových adaptací děl Stephanie Meyerové - Twilight sága a L. J. Smithové - Upíří deníky.
|
| |
| |
|
Idoly ve vyprávění dětí školního věku
Hrdličková, Lucie ; Klusák, Miroslav (vedoucí práce) ; Kučera, Miloš (oponent)
Bakalářská práce se věnuje tématu idolů dětí ve školním věku. Cílem je průzkum fantazie dětí školního věku v souvislosti s jejich idoly. Empirický materiál představuje volba idolů stejného a opačného pohlaví, stručné charakteristiky zdůvodnění volby a příběhy, ve kterých jeden či oba idoly vystupují. Práce je založena na smíšeném designu výzkumu. Kvantitativně byla zpracována část výzkumu pracující s psanými příběhy a kvalitativní část obsahuje korelace kvalit příběhů a autorů. Teoretická část představuje dosavadní pohled na téma idolů a pojmy spojené s touto problematikou. Nejprve jsou diskutovány samotné volby idolů a dále se práce věnuje autorským textům. Zkoumána byla blízkost idolu. Pro účel této práce byly vyčleněny dvě kategorie blízkých a sociálních idolů. Práce se věnuje literární kvalitě příběhů a v této souvislosti řeší možnosti autorů na základě jejich věku. Zároveň přichází se zjištěním zásadní shody v oblasti hlavních témat vyskytujících se v příbězích a hrách hraných dětmi ve školním věku. V neposlední řadě bakalářská práce přináší pohled na témata prostupující příběhy a zobrazuje vztahy mezi dítětem a jeho idolem. Nejvíce se v příbězích vyskytuje téma diskutující reálný versus fantazijní svět a vyzdvihování schopností idolů. KLÍČOVÁ SLOVA Idol, identifikace, idolizace, příběhy
|
|
Idoly dětí školního věku
Fojtů, Jana ; Klusák, Miroslav (vedoucí práce) ; Kučera, Miloš (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na idoly dětí školního věku. Pro zkoumání jsem si vybrala jednu základní školu, ve které jsem žákům z prvního (3. tř.) a druhého (7.tř.) stupně položila úkol, aby si vybrali idol ženy a idol muže, jejichž plakáty by si pověsili nad postel. Získané volby jsem dělila do kategorií podle reálné blízkosti - na blízké, slavné a fiktivní osoby a podle osobní kvality - charakter, nadání a vzhled, včetně jejich kombinací. Takto jsem zjišťovala, jak tyto kombinace korelují s věkem a genderem. Některé výsledky nebyly dostačující, a tak jsem zavedla kombinaci věku a genderu. Na těchto empirických základech jsem postavila bakalářskou práci a všechny budoucí závěry z nich vycházející. Mezi ně patří například, je-li nějaká kategorie více vybírána dívkami či hochy, jaký vývoj ve výběru a odůvodnění volby nastal za 4 roky, vyvíjí se výběrem idolů dívky jinak než chlapci, může být nějaká kategorie věkem úplně opomíjena, souvisí dívčí a chlapecká role s určitou volbou? Klíčová slova: idol, idolizace, mladší školní věk, starší školní věk, vývoj, gender
|
|
Můj oblíbený hrdina
Hájková, Klára ; Cikánová, Karla (vedoucí práce) ; Arbanová, Linda (oponent)
Diplomová práce se zabývá definicí hrdiny v zajímavých kontextech v různých historických údobích. Sleduje preference a proměny. Uvádí příklady některých hrdinů, idolů a osobností. Analyzuje rozdílné identifikace oblíbeného hrdiny u dětí ve věku 7 - 11 let, na 1. stupni ZŠ. Zjišťuje, odkud děti svého oblíbeného hrdinu znají, a který hrdina se opakuje u více žáků. Práce ukazuje možnosti tématu "oblíbeného hrdiny" ve školní praxi.
|
| |
|
Vliv dětské literatury na rozvoj předškolního dítěte
SAMKOVÁ, Jitka
Cílem této bakalářské práce je zjistit, zda předškolní děti mají svého literárního hrdinu a jakou cestou se s ním setkaly. Teoretická část práce se zabývá morálním vývojem dítěte, sociálním učením, dětskou literaturou, literárním příběhem v životě předškolního dítěte a samotnou literární postavou. V praktické části je realizován projekt, který by měl odpovědět na výzkumné otázky. Cíle je dosaženo praktickými činnostmi, rozhovory a pozorováním volné hry dětí.
|