Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Pojetí ženy v dílech André Bretona z let 1928-1937
Veverková, Martina ; Voldřichová - Beránková, Eva (vedoucí práce) ; Pohorský, Aleš (oponent)
Tato práce zkoumá pojetí žen v prozaických dílech Andrého Bretona, čelního představitele francouzského surrealismu. Jedná se o díla Nadja (1928), Spojité nádoby (1932), Šílená láska (1937) a Arkán 17 (1944). Breton chápal ženy jako ty, které skrze lásku umožňují básníkovi přístup ke svobodě a surreálnu, a chtěl je milovat a uctívat. Četné kritiky naopak tvrdí, že v jeho tvorbě (a v surrealistické tvorbě obecně) je pojetí žen odtrženo od reálných žen a vyjadřuje pouze tužby a představy autora, které tak mají v podstatě adolescentní charakter a dělají z žen pasivní objekt definovaný mužem. V analytické části této práce je pak na jednotlivých ženách, které se v těchto dílech objevují, zkoumáno, zda je tato kritika výstižná, stejně jako soudržnost pojetí žen s Bretonovými teoretickými koncepty šílené lásky a konvulzivní krásy. Klíčová slova Francouzská literatura, surrealismus, André Breton, žena
Zbyněk Havlíček - reflexe díla a osobnosti
Havelka, Jan ; Wiendl, Jan (vedoucí práce) ; Heczková, Libuše (oponent)
První část diplomové práce se bude vztahovat k životu a tvorbě básníka Zbyňka Havlíčka. Práce se opírá zejména o pozůstalost, která je uložena v LA PNP v Praze na Strahově. První kapitola popíše osobnost básníka nejprve očima jeho matky Marie a v další části se k jeho životu vyjádří Havlíčkovi přátelé, tedy Robert Kalivoda, Vratislava Effenberger a Josef Vyskočil. Ve druhé kapitole bude řeč především o Havlíčkově pojetí surrealizmu. V této kapitole se také zmíním o největším surrealistovi André Bretonovi právě tak, jak ho viděl na základě dochované pozůstalosti Zbyněk Havlíček. Závěrečná kapitola představí alespoň v krátkosti poetiku Zbyňka Havlíčka. Druhá část diplomové práce nabídne sběr jeho pozůstalosti (tisků, rukopisů, korespondence), uložené v LA PNP v Praze na Strahově.
Situace surrealistického subjektu
Svěrák, Šimon ; Zuska, Vlastimil (vedoucí práce) ; Dadejík, Ondřej (oponent)
Univerzita Karlova v Praze Filosofická fakulta katedra estetiky Diplomová práce Šimon Svěrák Situace surrealistického subjektu (abstrakt) 2012 vedoucí práce: prof. PhDr. Vlastimil Zuska, CSc. Abstrakt Práce sleduje problematiku situace substanciálně založené subjektivity v historickém vývoji surrealistické zkušenosti a konfrontuje ji s vlastní postmoderní interpretací myšlení raného Marxe. Surrealistické vědomí je založené na dialektické opozici mezi racionální a iracionálními faktory myšlení. Zatímco u André Bretona je tato dialektika pochopena na modelu milostného života a vztažena k pozitivně vymezeným hodnotám lásky, svobody a poesie, svým imanentním vývojem přes myšlení a tvorbu Salvadora Dalího a Mikuláše Medka se u Vratislava Effenbergera zbavuje tohoto obsahového určení ve prospěch kritických funkcí. Psychologické zakotvení všech těchto přístupů v nevědomém životě odpovídá v ontologickém plánu zakotvení v substanci. Kritická interpretace Marxova myšlení však ukazuje, že surrealistické pojetí subjektu se neslučuje s jeho substanciálním vymezením, jelikož subjekt je zde třeba pojímat jako bytostnou negativitu. Klíčová slova André Breton - dadaismus - dialektická metoda - dialektika - erotismus - Georg Wilhelm Fridrich Hegel - imaginace - iracionalita - Karel Marx - Karel Teige -konkrétní iracionalita...
Karel Teige, Jan Mukařovský a Bohuslav Brouk jako teoretikové surrealismu
Kuchařová, Markéta ; Heczková, Libuše (vedoucí práce) ; Vojvodík, Josef (oponent)
Tato práce se zabývá surrealistickým objektem a jeho reflexemi u českých teoretiků. V první části práce je představena problematika surrealistického objektu a subjekt-objektových vztahů v surrealismu. Představeno je zde Bretonovo filosofické uchopení surrealistického objektu, též jeho pojetí krize objektu. V rámci první části práce je nastíněna podstata nalezeného objektu, koncept křečovité krásy a Dalího paranoicko-kritická metoda jako jeden z dalších zdrojů surrealistické obraznosti. Druhá část práce se zaměřuje na reflexi předmětnosti surrealismu a na vztahy umění a skutečnosti v myšlení Jana Mukařovského. Třetí část práce konceptualizuje estetiku Bohuslava Brouka ve světle surrealismu. V této části je stručně naznačen rámec Broukova pojetí subjekt-objektových vztahů, též jeho interpretace surrealistického objektu. Poslední část naznačuje Teigeho pojetí surrealistické tvorby vzhledem ke zdrojům surrealistické obraznosti.
Pojetí ženy v dílech André Bretona z let 1928-1937
Veverková, Martina ; Voldřichová - Beránková, Eva (vedoucí práce) ; Pohorský, Aleš (oponent)
Tato práce zkoumá pojetí žen v prozaických dílech Andrého Bretona, čelního představitele francouzského surrealismu. Jedná se o díla Nadja (1928), Spojité nádoby (1932), Šílená láska (1937) a Arkán 17 (1944). Breton chápal ženy jako ty, které skrze lásku umožňují básníkovi přístup ke svobodě a surreálnu, a chtěl je milovat a uctívat. Četné kritiky naopak tvrdí, že v jeho tvorbě (a v surrealistické tvorbě obecně) je pojetí žen odtrženo od reálných žen a vyjadřuje pouze tužby a představy autora, které tak mají v podstatě adolescentní charakter a dělají z žen pasivní objekt definovaný mužem. V analytické části této práce je pak na jednotlivých ženách, které se v těchto dílech objevují, zkoumáno, zda je tato kritika výstižná, stejně jako soudržnost pojetí žen s Bretonovými teoretickými koncepty šílené lásky a konvulzivní krásy. Klíčová slova Francouzská literatura, surrealismus, André Breton, žena
Situace surrealistického subjektu
Svěrák, Šimon ; Zuska, Vlastimil (vedoucí práce) ; Dadejík, Ondřej (oponent)
Univerzita Karlova v Praze Filosofická fakulta katedra estetiky Diplomová práce Šimon Svěrák Situace surrealistického subjektu (abstrakt) 2012 vedoucí práce: prof. PhDr. Vlastimil Zuska, CSc. Abstrakt Práce sleduje problematiku situace substanciálně založené subjektivity v historickém vývoji surrealistické zkušenosti a konfrontuje ji s vlastní postmoderní interpretací myšlení raného Marxe. Surrealistické vědomí je založené na dialektické opozici mezi racionální a iracionálními faktory myšlení. Zatímco u André Bretona je tato dialektika pochopena na modelu milostného života a vztažena k pozitivně vymezeným hodnotám lásky, svobody a poesie, svým imanentním vývojem přes myšlení a tvorbu Salvadora Dalího a Mikuláše Medka se u Vratislava Effenbergera zbavuje tohoto obsahového určení ve prospěch kritických funkcí. Psychologické zakotvení všech těchto přístupů v nevědomém životě odpovídá v ontologickém plánu zakotvení v substanci. Kritická interpretace Marxova myšlení však ukazuje, že surrealistické pojetí subjektu se neslučuje s jeho substanciálním vymezením, jelikož subjekt je zde třeba pojímat jako bytostnou negativitu. Klíčová slova André Breton - dadaismus - dialektická metoda - dialektika - erotismus - Georg Wilhelm Fridrich Hegel - imaginace - iracionalita - Karel Marx - Karel Teige -konkrétní iracionalita...
Zbyněk Havlíček - reflexe díla a osobnosti
Havelka, Jan ; Wiendl, Jan (vedoucí práce) ; Heczková, Libuše (oponent)
První část diplomové práce se bude vztahovat k životu a tvorbě básníka Zbyňka Havlíčka. Práce se opírá zejména o pozůstalost, která je uložena v LA PNP v Praze na Strahově. První kapitola popíše osobnost básníka nejprve očima jeho matky Marie a v další části se k jeho životu vyjádří Havlíčkovi přátelé, tedy Robert Kalivoda, Vratislava Effenberger a Josef Vyskočil. Ve druhé kapitole bude řeč především o Havlíčkově pojetí surrealizmu. V této kapitole se také zmíním o největším surrealistovi André Bretonovi právě tak, jak ho viděl na základě dochované pozůstalosti Zbyněk Havlíček. Závěrečná kapitola představí alespoň v krátkosti poetiku Zbyňka Havlíčka. Druhá část diplomové práce nabídne sběr jeho pozůstalosti (tisků, rukopisů, korespondence), uložené v LA PNP v Praze na Strahově.
Surrealismus - Válka mého světa
DOLEJŠÍ, Klára
Bakalářská práce se zabývá především tématikou a srovnáním francouzského surrealismu a českého surrealismu po jeho vrchol, tedy 70 léta 20. století. Zároveň zpracovává problematiku surrealismu po psychologické stránce, tedy volné asociace Freuda, které byly pilířem pro celé odstartování surrealismu v jeho podobě, jakou dnes známe. V praktické části pak zpracovává předeslanou tématiku, protože obrazy jsou v duchu surrealismu.
Vztahy českých a francouzských surrealistů
ŘEZÁČ, Jiří
Centrem práce je průzkum a analýza dokumentů, korespondence, memoárů a sekundární reflexe vztahů mezi českými a francouzskými surrealisty, primárně z oblasti literární. Pozornost je věnována jak skupině Le grand jeu, tak skupině kolem André Bretona. Na základě provedených srovnání a analýz je poté popsáno utváření vzájemných diskursivních dominant a způsob jejich dobové interpretace.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.