Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 143 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Techniky vyhovění jako druh konformity
Jarošová, Kateřina ; Horáková Hoskovcová, Simona (vedoucí práce) ; Štětovská, Iva (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá konformitou a vyhověním, respektive technikami vyhovění. Práce má povahu teoretické studie a je rozdělena do čtyř kapitol. V první kapitole vysvětluji, co konformita je, jak vzniká a co ji ovlivňuje. V další části se věnuji výzkumům, které se týkají konformity. Uvádím tzv. klasické studie konformity. Především jsem se ale zaměřila na nové oblasti zkoumání konformity. Ve třetí části se již věnuji jednotlivým technikám vyhovění. V sociální psychologie rozlišujeme celkem čtyři - techniku nohy ve dveřích, techniku dveří v tváři, techniku nízké koule a techniku to není vše. Závěrečnou část práce tvoří návrh výzkumu, který jsem zaměřila na dvě z uvedených technik - na techniku nohy ve dveřích a techniku dveří v tváři.
Osobnost dítěte a zahájení docházky do mateřské školy
Zradičková Šafránková, Karla ; Horáková Hoskovcová, Simona (oponent) ; Šírová, Eva (oponent)
Moderujícím procesem zvládání nároků socializující společnosti je schopnost autoregulace jedince. Výrazným vývojovým socializačním prvkem je přechod, tranzice z rodinného prostředí do mateřské školy, fungující v interakci různých změn. Teoretické základy našeho výzkumného projektu tvoří koncept resilience vycházející ze sociálně kognitivní teorie. Probandy tvořila skupina 97 dětí předškolního věku, začínajících s docházkou do mateřské školy, příchozích z rodinného prostředí. Data byla shromažďována dvakrát, v září a v listopadu. Výzkumná data plynou ze dvou zdrojů - pozorování a dotazník. Co se týče pozorování, byly předem stanoveny oblasti sledování. Frekvenci a kvalitu behaviorálních projevů dítěte v adaptačním období zaznamenával pedagog do pozorovacího archu, který byl vytvořen na základě studia literatury s tématem adaptace a empirie. Resilientní faktory jsou operacionalizované iniciativou, seberegulací a kvalitou vztahů, měřené škálou DECA - P2 - Devereux Early Childhood Assessment for Preschoolers, volně přeloženo jako Devereuxská škála pro rané dětství. Pro účely výzkumu byla převzata a převedena do českého jazyka z originálu amerických výzkumníků LeBuffe a Naglieri (2012) ve spolupráci s Devereuxským centrem pro podporu resilience u dětí. Škála DECA-P2 se zaměřuje také na mapování...
Způsoby hodnocení rodiči a jejich vliv na vnímanou osobní účinnost předškolního dítěte
Müllerová, Lucie ; Horáková Hoskovcová, Simona (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
Teoretická část diplomové práce se nejprve zabývá teoretickými základy vnímané osobní účinnosti. Následující část pojednává o vývojových charakteristikách předškolního období se zaměřením na souvislost s hodnocením rodičů. Poslední část je zaměřena na hodnocení z hlediska celkového přístupu k dítěti, z hlediska odměn a trestů a z hlediska hodnocení jako formujícího činitele při utváření základů vnímané osobní účinnosti. Empirická část představuje výzkum způsobů hodnocení matek vůči úspěchům a neúspěchům dětí při plnění specifického úkolu. Kvantitativní analýza zjišťuje výskyt způsobů hodnocení a jejich vliv na vnímanou osobní účinnost dítěte. Kvalitativní část se zaměřovala především na nehodnotící reakce matek vůči dítěti při plnění specifického úkolu.
Vedení sportovců. Sonda k použití metody Grid
Němečková, Zuzana ; Horáková Hoskovcová, Simona (vedoucí práce) ; Morgensternová, Monika (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá styly vedení sportovních trenérů. V teoretické části se věnuje faktorům ovlivňujícím spolupráci trenéra a sportovce, dále teoriím vedení. Podrobněji se zabývá teorií Leadership Grid®, jejíž dotazník je využit v empirické části. Empirická část využívá kvalitativních i kvantitativních metod. Jejím účelem je zjistit, jak se jednotlivé styly vedení ve sportu projevují a jaký styl vedení je mezi trenéry nejvíc zastoupen. Dále byly sledovány rozdíly mezi sporty, mezi úspěšnějšími a méně úspěšnými trenéry, mezi muži a ženami a mezi trenéry a manažery. Statisticky významný rozdíl se ukázal mezi trenéry a manažery a mezi jednotlivými sporty. Výzkum také potvrdil nejvyšší zastoupení stylu 9,9 leadership mezi trenéry. Bylo však ukázáno, že styl vedení není jedinou proměnnou, která se promítá do vedení sportovce.
Psychologické aspekty navigace nevidomých
Franc, Jakub ; Kebza, Vladimír (vedoucí práce) ; Horáková Hoskovcová, Simona (oponent) ; Macek, Tomáš (oponent)
Tato disertační práce se zabývá problematikou prostorové navigace nevidomých. Autor v ní teoreticky zpracovává komplexní souhru psychických funkcí, které se v procesu prostorové navigace uplatňují, a to právě v kontextu specifik navigace nevidomých. V empirické části autor představuje experimentální studii v populaci nevidomých (N=44), která se zaměřuje na porozumění efektu fáze zotavení z krátkodobého situačního stresu při učení se novým trasám. Experiment je zasazen do přirozeného prostředí a svým uspořádáním překonává některé metodologické nedostatky studií v dané výzkumné doméně. Výzkumné poznatky svědčí o negativním vlivu epizod krátkodobého zvýšení stresu na vytváření procedurální znalosti aktuálního úseku trasy. K tomuto zhoršení znalosti trasy však nedochází při samotném působení zvýšeného stresu, ale zasahuje až tu část trasy, kdy probíhá zotavení na původní (nikoliv nutně klidovou) hladinu stresu. Význam předložené práce spočívá kromě samotných teoretických závěrů v příspěvku k rozvoji metod v oblasti výzkumu prostorové navigace nevidomých. Výstupy této práce nacházejí uplatnění i v aplikační rovině, a to konkrétně ve vývoji navigačních pomůcek pro nevidomé. Klíčová slova: Navigace nevidomých Asistivní technologie Přístupnost Prostorová kognice Kognitivní strategie Stres Fáze zotavení ze...
Aktuální postoje dospívajících k mateřství a rodičovství
Boučková, Jitka ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Horáková Hoskovcová, Simona (oponent)
Záměrem mé diplomové práce byla snaha přispět k prohloubení poznatků o aktuálních postojích dospívající populace k mateřství a rodičovství, neboť se z mého pohledu jedná o téma velice aktuální a zajímavé. Teoretická část je podrobně zaměřena na vývojové období dospívání a jeho základní charakteristiky. Kladen byl důraz zejména na socializaci a vlivy, které v rámci vývoje jednice spolupůsobí při utváření jeho osobnosti a postojů. Pozornost byla věnována také obecně vzniku a změnám postojů. Zaměřila jsem se na otázku rodiny, jejích funkcí a významu pro vývoj jedince, na kterou navazuje rozpracované téma mateřství a rodičovství, jeho biologických a psychologických aspektů. Cílem mé práce bylo zmapovat aktuální postoje dospívajících k mateřství a rodičovství a zároveň postihnout faktory, které spolupůsobí při utváření těchto postojů. Blíže jsem se zaměřila na zjištění případných závislostí mezi postoji k mateřství a rodičovství a pohlavím, převažujícím stylem výchovy v rodině a rozdílným rodinným zázemím (rodina úplná, neúplná a doplněná).
Vliv volnosti ve výchově na psychickou odolnost předškolních dětí
Berthótyová, Júlia ; Horáková Hoskovcová, Simona (vedoucí práce) ; Šírová, Eva (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zabývá vztahem mezi volností ve výchově a psychickou odolností předškolních dětí. Teoretická část začíná uvedením do problematiky a definováními základních pojmů. Následuje kapitola o psychické odolnosti. Přibližujeme v ní teoretické koncepce psychické odolnosti, dosavadní výzkumy i jednotlivé vlastnosti, jež bývají spojovány s odolností. V druhé kapitole se věnujeme konceptu vlastní vnímané účinnosti (self-efficacy) Alberta Bandury. Tento koncept v sobě spojuje mnohé z prvků, jež jsou popsány v předchozí části, a je také dobře využitelný ve výchovné praxi. Tvoří teoretický rámec této práce. Třetí kapitola pojednává o vybraných tématech výchovy jako jsou nároky ve výchově, výchovné styly, trendy ve výchově a volnost ve výchově. Zaměřuje se na možnosti kultivace vlastní vnímané účinnosti a tím i odolnosti prostřednictvím výchovného působení. Empirická část za pomoci kvantitativních i kvalitativních metod mapuje prostředí mateřské školy z hlediska rozvíjení psychické odolnosti. Cílem je zjistit, jaké možnosti zvyšování self-efficacy poskytuje mateřská škola oproti rodinnému prostředí. Zajímá nás míra volnosti, kterou dopřávají dětem na jedné straně učitelé v mateřské škole a na druhé straně rodiče.
Psychologické těhotenství náhradních rodičů
Svobodová, Aneta ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Horáková Hoskovcová, Simona (oponent)
Diplomová práce se zabývala psychologickým těhotenstvím náhradních rodičů. Cílem diplomové práce bylo zmapovat motivaci, očekávání a prožívání budoucích náhradních rodičů. Práci tvořily dvě stěžejní oblasti, a to oblast teoretická a empirická. Teoretická část práce podává přehled poznatků z oblasti rodičovství, náhradní rodinné péče a z oblasti prožívání fyziologického těhotenství budoucími rodiči a prožívání očekávání příchodu dítěte budoucími náhradními rodiči. Empirická část se zaměřila prostřednictvím kvalitativního výzkumu, metodou polostrukturovaného rozhovoru na motivaci a prožívání žadatelů o pěstounskou péči, zmapovala jejich představy, očekávání a zásadní prožitky v období očekávání příchodu dítěte do rodiny. Práce přináší návrhy pro podporu žadatelů o pěstounskou péči v období očekávání na příchod dítěte do rodiny. Výsledky empirické části by mohli využít odborníci, kteří se zabývají realizací odborných příprav pro žadatele o náhradní rodinnou péči. Klíčová slova těhotenství, rodičovství, dítě, náhradní rodinná péče, pěstounská péče, adopce, psychologické rodičovství, motivace, prožívání, identita, očekávání, odborná příprava
Faktory ovlivňující adaptaci studentů při zahraničních pobytech
Frýzová, Hana ; Horáková Hoskovcová, Simona (vedoucí práce) ; Kopecký, Martin (oponent)
Tato bakalářská práce se zaměřuje na zmapování faktorů ovlivňujících adaptaci studentů během jejich zahraničních studijních pobytů, sleduje způsoby snadnější a rychlejší adaptace. Důraz je kladen na objasnění základních pojmů vztahujících se k adaptačnímu procesu, vyjmenování a vysvětlení jednotlivých faktorů ovlivňujících adaptaci obecně. Pro dokreslení možných vlivů adaptace na specifických příkladech jsou použity výsledky dotazníků distribuovaných University of Lapland (dále Laponská univerzita) zahraničním studentům, kteří již absolvovali studijní pobyt v letech 2002 2005 a 2006 2007 a jejich vzájemné porovnání. Dále jsou obsahem práce výsledky dotazníků distribuovaných na Univerzitě Karlově zahraničním studentům účastnících se studia na této univerzitě v akademickém roce 2007 2008 a porovnání těchto výsledků s výsledky dotazníků na Laponské univerzitě v akademickém roce 2006 2007. Vzájemné porovnání dotazníků také pomáhá objasnit, nakolik jsou adaptační faktory závislé na prostředí samotném. Výsledky těchto šetření naznačují, že schopnost adaptace se může u každého jedince lišit. Mezi faktory ovlivňující adaptační proces se jeví být například osobnostní předpoklady jedince, dostupné informace o univerzitě a novém prostředí před příjezdem, ubytovací podmínky, akademická úroveň univerzity, kvalita vztahů...
Genderové rozdíly v komunikačních a manažerských dovednostech
Šmardová, Monika ; Horáková Hoskovcová, Simona (vedoucí práce) ; Wagnerová, Irena (oponent)
V současnosti existuje celá řada výzkumů zkoumajících genderové rozdíly v mnoha aspektech. Tato práce se zabývá rozdíly mezi muži a ženami v komunikačních a manažerských dovednostech, které lze získat metodou Development centra, kde se projevují ve stylu vedení podřízených a ve fungování jedince v týmu. V teoretické části práce jsou zmíněny základní pojmy a východiska genderové problematiky, dále je pozornost věnována genderovým rozdílům v komunikaci a stylech vedení. Cílem našeho výzkumu bylo zjistit, zda jsou rozdíly mezi muži a ženami v komunikaci a stylech vedení v následujících kategoriích: dominance/direktivita, zaměření na cíl, pozitivní motivace, negativní motivace a nejistota. K tomuto účelu byly použity kvalitativní i kvantitativní metody. Výsledky neprokázaly žádný statisticky významný rozdíl mezi oběma pohlavími v těchto kategoriích, prokázal pouze statisticky významnou souvislost některých kategorií.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 143 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.