Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 257 záznamů.  začátekpředchozí101 - 110dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Chov střevlíků ve škole
Smrž, Martin ; Říhová, Dagmar (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Hlavním zaměřením této práce je sběr a chov střevlíkovitých brouků (Carabidae) pro využití ve školách. V teoretické části je věnována pozornost morfologii imag a larválních vývojových stádií; výskytu, potravní specializaci, rozmnožování a významu střevlíků. Následuje přehled vybraných zástupců, které lze najít v Evropě. Dále je obecně popsán sběr hmyzu včetně metod odchytu střevlíků. Vedle individuálního sběru lze použít i různé typy pastí. Součástí práce je nejen teoretická část, ale i praktický popis realizace vlastního sběru a chovu, které byly na základě teoretické části provedeny. Celkově bylo sesbíráno 27 jedinců na čtyřech stanovištích v lese Hankovci, který se nachází v Národní přírodní rezervaci Karlštejn. Ke sběru byla využita metoda individuálního sběru i sběr pomocí pastí. Ze tří typů pastí se nejvíce osvědčila past ze zavařovací sklenice. K realizaci výzkumu bylo použito 15 zástupců, kteří byli umístěni do tří typů insektárií. Ta byla umístěna na různá místa kvůli pokrytí potřeb slunečního svitu, stínu, vlhka apod. Nejvíce se osvědčila insektária vytvořená z plastové přepravky, tzv. faunaboxu, a to především díky snadné manipulaci a bezpečnosti. Potrava je pro masožravé druhy snadno zajistitelná. Celkový chov není náročný. Ukázalo se, že střevlíkovití brouci nevyžadují denní péči....
Výr velký (Bubo bubo, Linnaeus, 1758) a vývoj početnosti jeho hnízdních lokalit v Českých zemích
Hašpl, Filip ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Předložená práce se věnuje vývoji populace výra velkého (Bubo bubo) na území České republiky v intervalu let 1940 - 1979. Údaje jsou zjištěny z archivu Kroužkovací stanice Národního musea Praha a doplněny jsou z dostupné literatury. Výr velký (Bubo bubo) je naše největší sova, která se v současné době vyskytuje v Evropě, Asii a severní Africe. Obzvláště v evropských státech byl však ještě v nedávné historii hojně loven a jeho populace se z tohoto zásahu zotavuje dodnes. Práce představuje stručnou historii vztahu člověka k této sově a přibližuje i její nelehkou cestu k zákonné ochraně. Také ve zkratce představuje známé hnízdní lokality a historii kroužkování této sovy před roky podrobně zkoumanými v této práci. Práce dále dokumentuje nárůst početnosti výří populace na území našeho státu během 20. století (nejnižší početnost v jednom roce zaznamenaných hnízd ve sledovaném intervalu je 0 a nejvyšší 21 hnízd), a to včetně znovu obsazovaní území, na kterém byl výr na přelomu 19. a 20. století zcela vyhuben. Dále jsou tyto data o výskytu zpracovány do map a tabulek, na nichž jsou přehledně vidět lokality výřích hnízdišť, které byly publikovány nebo na kterých byl kroužkován. Nakonec jsou tato data vyhodnocena v podobě grafů.
Názory žáků ZŠ na nebezpečnost vybraných savců
Benešová, Šárka ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Tato diplomová práce navazuje na moji bakalářskou práci "Vybraní savci ve výuce ZŠ a SŠ". Zabývá se názory žáků 8. a 9. ročníků základních škol na nebezpečnost vybraných savců. Mezi vybrané savce v této práci patří medvěd hnědý (Ursus arktos), vlk obecný (Canis lupus), rys ostrovid (Lynx lynx), liška obecná (Vulpes vulpes), pes domácí (Canis lupus familiaris) a prase divoké (Sus scrofa). Všichni tito živočichové se vyskytují na území České republiky. Kromě názorů na nebezpečnost těchto savců práce zjišťuje také znalosti a postoje k těmto vybraným savcům. Žáci se také vyjadřovali k plemenům psů i k tomu, zda mají či měli nějakého psa a jakého. Zkoumání bylo provedeno na základě dotazníkového šetření. Dotazníky jsem zadávala na základních školách v oblastech, kde se vyskytuje některá z velkých šelem (medvěd hnědý, vlk obecný, rys ostrovid). Práce dále obsahuje informace o jednotlivých savcích, kteří byli předmětem zkoumání. Součástí je také představení psa domácího, jeho domestifikace a přehled plemen psů. Klíčová slova: medvěd, vlk, pes, rys, liška, prase, plemena
Distanční výuka přírodopisu během mimořádných opatření v 2. pololetí školního roku 2019/2020
Panský, Martin ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
NÁZEV: Distanční výuka přírodopisu během mimořádných opatření v 2. pololetí školního roku 2019/2020 AUTOR: Bc. Martin Panský, DiS. KATEDRA Katedra biologie a environmentálního vzdělávání VEDOUCÍ PRÁCE: Ing. Jan Andreska PhD. ABSTRAKT: Diplomová práce se zabývá distanční formou výuky na základních školách, respektive distanční formou výuky přírodopisu na ZŠ během mimořádných opatření v 1. pololetí školního roku 2019/2020, kdy byla v reakci na pandemickou situaci zakázána fyzická přítomnost žáků ve školách, a to jak v České republice, tak i v naprosté většině zemí světa. Jednalo se o zcela novou situaci, na kterou bylo třeba pružně a systémově reagovat, aby mohla výuka alespoň v omezené míře nadále fungovat. Ve své teoretické části se práce zabývá popisem událostí z první poloviny roku 2020, jež vedly k zákazu fyzické přítomnosti žáků ve školách, opatřeními, která tuto situaci provázela, a především pak kritérii a aspekty výuky přírodopisu a biologie v tomto období. Cílem práce bylo shrnout zkušenosti učitelů přírodopisu a biologie na základních školách v ČR z distanční výuky ve 2. pololetí školního roku 2019/2020, pojmenovat kritická místa v distanční výuce daných předmětů, definovat možnosti pro distanční výuku a zvážit, zda bude mít takové situace další dopady na budoucí podobu našeho školství. Ke splnění...
Porovnání postojů žáků ZŠ a SŠ k velkým šelám, zejména pak k vlku obecnému (Canis lupus) a psu dománímu (Canis lupus familiaris)
Mejzr, Martin ; Andreska, Jan (oponent) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Vzhledem k občasnému výskytu medvědů a vlků na českém území se stále častěji hovoří o problémech spojených s jejich výskytem. Velká část veřejnosti tyto šelmy stále považuje za nebezpečné a dokonce si myslí, že člověka považují za potenciální kořist. Na toto téma byla již provedena řada průzkumů, které to potvrzují, avšak žádný z nich nebyl zaměřen na názory žáků základních a středních škol. Žáci jsou součástí školního vzdělávacího systému a na základě informací ze školní výuky by se měl z větší části formovat i jejich názor na velké šelmy. Zjišťování postojů žáků bylo provedeno na základě dotazníkového šetření. První část dotazníku zjišťovala názory žáků na nebezpečnost šelem, důvody této nebezpečnosti a na výskyt vlka obecného na území České republiky. Druhá část dotazníku je zaměřena na psa domácího, který má ve vlku svůj původ. Zabývá se zejména postoji žáků k vybraným plemenům, informovaností o domestikaci psa a názory na tzv. "bojová plemena psů". Cílem této práce tedy bylo zjistit postoje žáků základních škol a studentů středních škol z různých oblastí České republiky k vybraným šelmám. Mezi respondenty byli zahrnuti i žáci ze základní školy ve Vysokých Tatrách, tedy oblasti, kde se všechny velké šelmy vyskytují a nikdy nebyly člověkem vyhubeny. Jak ale ukazují výsledky tohoto šetření, jsou...
Hedvábná vlákna produkovaná bezobratlými
Šuláková, Eva ; Říhová, Dagmar (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá bezobratlými živočichy, kteří jsou schopni produkce hedvábných vláken. Cílem práce je systematicky představit významné druhy a popsat, k jakému účelu tito živočichové hedvábí využívají. Kromě toho, že je tato schopnost rozšířena u velkého množství hmyzích čeledí, produkce vláken bílkovinné povahy se vyskytuje také u pavoukovců a (ve formě byssových vláken) i u měkkýšů. Ekonomicky nejvýznamnějším a také nejznámějším producentem hedvábí je motýl bourec morušový (Bombyx mori). Z tohoto důvodu se velká část práce zabývá také jím. Konkrétně jsou v práci morfologicky popsána všechna jeho vývojová stádia od vajíčka po dospělce. Díky tomu, že bylo hedvábí v historii vždy vysoce ceněno, objevovaly se v minulosti snahy o chov bource také na území českých zemí. Proto je krátká kapitola práce věnována také dějinám hedvábnictví. Dále je popsán způsob chovu a praktické zkušenosti s tím související. Vzhledem k tomu, že je při výuce přírodopisu zásadní, aby se žáci dostávali do styku s živými přírodninami, je chov bource pro svou nenáročnost vhodným doplňkem výuky o hmyzu s proměnou dokonalou. V poslední části práce je proto pozornost soustředěna právě na možnosti začlenění chovu bource morušového do výuky na druhém stupni základní školy. Součástí příloh jsou také návrhy pracovních...
Využití aktivních vyučovacích metod ve výuce zoologie na druhém stupni základních škol
Dušková, Olga ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Práce zkoumá přístup Rámcového vzdělávacího plánu pro základní vzdělávání k výuce zoologie na druhém stupni základních škol. V práci jsou popsána specifika aktivních výukových metod, které jsou v moderním školství upřednostňovány. Z teoretické části vyplývají návrhy na aktivity, které by mohly být v hodinách výuky zoologie využity. Jsou přitom v souladu s rámcovým vzdělávacím plánem pro základní vzdělávání. Mají tedy za cíl rozvíjet také klíčové kompetence žáků, jako je podpora komunikace v kolektivu, formování životních postojů a názorů, utvrzování pracovních postupů a rozvoj fantazie. Všechny nástiny hodin jsou orientovány na poznávání živočichů, vyskytujících se v České republice. Diplomová práce také vystihuje důležitost zprostředkování setkání žáků s živočichy ve volné přírodě, o nichž se učí teoreticky. Poskytuje tak návrhy, jak uspořádat exkurze, zaměřené na vybrané skupiny živočichů. Cílem je motivovat žáky k ochotě poznávání přírody. Můžeme předpokládat, že v důsledku vyššího množství znalostí o přírodě se také bude zvyšovat míra její ochrany. Poznamenejme, že cílem výuky zoologie na druhém stupni základních škol je docílit znalosti konkrétních druhů. Tento jednoznačný cíl bývá často podceňován a snaha o jeho docílení kritizována jako encyklopedismus. Klíčová slova výuka zoologie, rámcový...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 257 záznamů.   začátekpředchozí101 - 110dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
7 Hanel, L.
13 Háněl, Ladislav
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.