Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 100 záznamů.  začátekpředchozí43 - 52dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Problematika vyjmenovaných slov ve výuce českého jazyka
Tesařová, Petra ; Hájková, Eva (vedoucí práce) ; Doležalová, Eliška (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na problematiku vyučování vyjmenovaných slov v hodinách českého jazyka. Hlavním cílem práce bylo najít co nejefektivnější metodu výuky vyjmenovaných slov ve 3. ročníku základní školy. Teoretická část popisuje postavení vyjmenovaných slov v českém jazyce a zkoumá úskalí při jejich vyučování. Součástí teoretické části je také analýza učebnic českého jazyka pro třetí ročník základní školy. V závěru teoretické části vyhledávám jiné vyučovací metody vyjmenovaných slov, které by se daly ve výuce použít. V praktické části vytvářím materiály pro výuku vyjmenovaných slov zvolenou výukovou metodou (metoda slovotvorných hnízd) a následně tuto metodu ověřuji v praxi. Pro výzkumné šetření jsem zvolila kvalitativní metodu, a to akční učitelský výzkum. Se skupinou 6 žáků jsem se věnovala výuce vyjmenovaných slov metodou slovotvorných hnízd a následně porovnala svou výzkumnou skupinu se zbytkem třídy, který se učil tradiční metodou. Na závěr jsem obě skupiny otestovala. Ze závěrečného testu vyplynulo, že metoda slovotvorných hnízd je účinnější než metoda tradiční. Klíčová slova Vyjmenovaná slova, výukové metody, pravopis, třetí ročník základní školy, analýza učebnic, metoda slovotvorných hnízd
Žáci s odlišným mateřským jazykem v české škole
Repčáková, Jana ; Hájková, Eva (vedoucí práce) ; Chejnová, Pavla (oponent)
Diplomová práce s názvem Žáci s odlišným mateřským jazykem na české škole má za cíl reálně zhodnotit nastavená podpůrná opatření vytvořená na FZŠ Trávníčkova a zároveň shrnout aktuální požadavky a potřeby rodičů žáků s odlišným mateřským jazykem. Teoretická část obsahuje rešerši odborné literatury k tématu, terminologii související s adaptací, a shrnutí podpůrných opatření na FZŠ Trávníčkova. Součástí je také představení dané školy a městské části. Praktická část je pak postavena na 4 výzkumných otázkách směřujících ke zjištění spokojenosti, míry a četnosti komunikace, případně další potřeby rodičů a míra zapojení se rodičů žáků s odlišným mateřským jazykem do komunitních aktivit školy. Praktická část je založena na výzkumu s využitím několika výzkumných metod - dotazníkové šetření, rozhovory s rodiči či učiteli a analýza dokumentů školy. V závěru práce jsou pak shrnuty výsledky výzkumu, doporučení do praxe a také návrhy k dalšímu výzkumu. KLÍČOVÁ SLOVA žák s odlišným mateřským jazykem, žák - cizinec, adaptace, základní škola, rodiče, rozhovor, dotazník, začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem, odlišný mateřský jazyk, pedagog, výzkum, dotazník, rozhovor
Výuka českého jazyka ve scioškolách - případová studie
Mejstříková, Kateřina Bernadeta ; Hájková, Eva (vedoucí práce) ; Vlčková, Jana (oponent)
Práce se zabývá výukou českého jazyka ve scioškolách. V první části se zabývá teoretickými východisky didaktiky českého jazyka, problematikou alternativních škol a scioškol, zatímco druhá část charakterizuje jednotlivé scioškoly z hlediska jejich obecného konceptu a výuky českého jazyka. Práce je pojata jako případová studie, metodologicky založena na pozorování, rozhovorech a analýze dokumentů. Cílem je poskytnout alespoň částečný vhled do praxe výuky českého jazyka ve scioškolách, přičemž se práce snaží zodpovědět, jakým způsobem a s jakým cílem se český jazyk vyučuje, zda se ve scioškolách uplatňují nějaké inovativní metody a formy práce reflektující současná témata didaktiky českého jazyka a zda existuje jednotící koncepce výuky. Práce poskytuje vhled do dané problematiky a závěrem uvádí, že hlavním cílem výuky je dovést žáka k tzv. studijní autonomii, přičemž scioškoly nedisponují žádnou jednotící koncepcí výuky, z čehož vyplývá i fakt, že realizace výuky češtiny, jakožto i použité formy práce či nějaké inovativní metody a cíl, je silně podmíněna osobností, znalostmi a zkušenostmi konkrétního vyučujícího - průvodce. KLÍČOVÁ SLOVA scioškoly, alternativní škola, průvodce, didaktika českého jazyka, cíle výuky českého jazyka, současná témata didaktiky českého jazyka
Žáci cizinci v hodinách českého jazyka na 1. stupni základní školy
Oswaldová, Karolina ; Hájková, Eva (vedoucí práce) ; Doležalová, Eliška (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá žáky cizinci v hodinách českého jazyka na 1. stupni základní školy, konkrétně se zaměřuje na žáky s ukrajinským mateřským jazykem a žáky s vietnamským mateřským jazykem. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou popsány základní skutečnosti související s problematikou vzdělávání žáků cizinců včetně nejčastějších chyb, kterých se Ukrajinci a Vietnamci v českém jazyce dopouštějí bez ohledu na jejich věkovou kategorii. Praktická část je zpracována pomocí kvalitativního výzkumu, ve kterém je vymezena výzkumná skupina ukrajinských žáků cizinců a výzkumná skupina vietnamských žáků cizinců z 1. stupně základní školy. Prostřednictvím soustavného pozorování jsou analyzovány nejčastější chyby v češtině, kterých se členové výzkumných skupin dopouštějí. Tyto chyby se dále porovnávají s odbornou literaturou i mezi oběma skupinami navzájem. Rovněž se hodnotí přístup pedagogů k těmto dvěma skupinám žáků cizinců. KLÍČOVÁ SLOVA žáci cizinci, chyby v češtině, český jazyk, Vietnamci, Ukrajinci
Možnosti distanční výuky českého jazyka na 1. stupni ZŠ
Žáčková, Kateřina ; Hájková, Eva (vedoucí práce) ; Babušová, Gabriela (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na hledání možností distanční výuky českého jazyka na 1. stupni základních škol. Cílem práce je podrobně se zabývat a zjišťovat, jak probíhá distanční výuka českého jazyka na 1. stupni základních škol, a jaká je úroveň osvojení učiva u žáků vzdělávajících se distanční formou studia. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část se zabývá obecným pojednáním o základním vzdělání a vzdělávání. Dále stručně charakterizuje Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Poté podrobně rozebírá distanční vzdělávání, stručně vymezuje komunikační nástroje, a v závěru shrnuje předmět český jazyk a jeho vyučování. Praktická část obsahuje dvě výzkumná šetření, která jsou podrobně strukturována. Použita byla jak metoda kvalitativní, tak metoda kvantitativní. V prvním výzkumném šetření zjišťuje efektivitu distančního vzdělávání v českém jazyce na vybraných základních školách v konkrétních ročnících 1. stupně základních škol. Zároveň také charakterizuje práci učitele v on-line hodinách českého jazyka. Druhé výzkumné šetření zkoumá formou dotazníku to, jak probíhá distanční výuka českého jazyka na 1. stupni základních škol. Dotazníkové šetření vyplňují učitelé, kteří vyučují český jazyk na 1. stupni ZŠ v době nouzového stavu v České republice. Závěr...
Problematika pravopisně měkkých a tvrdých souhlásek ve výuce
Suchánková, Markéta ; Hájková, Eva (vedoucí práce) ; Doležalová, Eliška (oponent)
Diplomová práce na téma Problematika pravopisně měkkých a tvrdých souhlásek ve výuce se zabývá danou problematikou v rámci učiva druhého ročníku základní školy. Hlavním cílem práce bylo naučit žáka ortografickým pravidlům se vztahem k dané problematice a jejich aplikaci. Teoretická část popisuje postavení souhlásek v českém jazyce, postavení problematiky ve výuce a úskalí terminologie. Dále popisuje psychomotorický vývoj dítěte. Součástí teoretické části je také analýza výkladu a procvičování v učebnicích českého jazyka pro druhý ročník základní školy. Předmětem praktické části bylo vytvořit a aplikovat alternativní výukovou metodu a naučit žáka používání měkkých a tvrdých i/y po pravopisně měkkých a tvrdých souhláskách. Šetření probíhalo se žáky druhého ročníku základní školy formou aplikace alternativní učební metody vytvořené na základě syntézy poznatků z teoretické části. Zúčastnilo se ho 21 žáků po dobu 22 vyučovacích hodin. Na začátku a na konci bylo provedeno testování, průběžné testování probíhalo po úsecích probrané látky. Součástí šetření bylo i testování žáků pátého a sedmého ročníku s cílem zmapovat současný stav znalostí dané problematiky. Hlavní předpoklad, že lze žáky naučit touto alternativní metodou dané problematice, se naplnil. KLÍČOVÁ SLOVA Pravopisně měkké a tvrdé souhlásky,...
Prekoncept syntaktických vztahů koordinace, apozice a dominace u žáků ZŠ
Mazánková, Anna ; Štěpáník, Stanislav (vedoucí práce) ; Hájková, Eva (oponent)
Cílem diplomové práce Reflexe prekonceptu syntaktických vztahů koordinace, apozice a dominace u žáků ZŠ je zjistit, jestli žáci 5., 6. a 7. ročníku základní školy rozliší syntaktické vztahy. Nejprve je v práci vymezena problematika prekonceptu, je charakterizována v kontextu konstruktivistické koncepce výuky, která s prekoncepty aktivně pracuje. Následně je popsáno pojetí syntaktických vztahů v odborné literatuře a dále také v učebnicích, RVP a didaktických publikacích. K zjišťování prekonceptu syntaktických vztahů byl využit výzkumný nástroj sestávající ze speciálně připravených cvičení pro výzkumný záměr této práce. Žáci tato cvičení individuálně vypracovávali a formou polostrukturovaných rozhovorů bylo zjišťováno, jak žáci při své práci uvažovali. Rozhovory byly nahrávány a následně přepsány a zpracovány. Výzkumný vzorek tvořilo 35 žáků z 5. až 7. ročníku jedné pražské základní školy. Z výzkumu vyplývá, že žáci jsou schopni na prekonceptuální bázi o syntaktických vztazích spontánně uvažovat, ovšem do způsobu uvažování žáků se projevuje interference školní výuky, a to ve formálním přístupu ke kategorizaci a prvotním zaměření se na prvky formální roviny. Žáci odliší skladební vztah dominace a zmnožení; u vztahu dominace pak výrazně vnímají valenci slovesa. Dále z výzkumu vyplývá, že žáci nepropojí...
Frazeologie na 1. stupni základní školy
Vancová, Klára ; Hájková, Eva (vedoucí práce) ; Palkosková, Olga (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na žáky prvního stupně základních škol, konkrétně na žáky druhého vzdělávacího období, u kterých je zkoumána znalost lidových frazémů a porozumění jim. Teoretická část práce se věnuje vymezení důležitých pojmů v oblasti frazeologie, například definici a charakteristice frazému, jeho funkci, možným způsobům klasifikace frazémů a jejich různým variantám a aktualizacím. Dále se práce zabývá vlivem sociálního prostředí, ze kterého žák pochází, na znalost frazémů. Práce se také zaobírá způsoby, jakými ovlivňuje znalost lidových frazémů a porozumění jim základní škola. Praktická část práce zahrnuje hlavní šetření, jehož výzkumná metoda je kvantitativní. Šetření je realizováno prostřednictvím dotazníků s otevřenými otázkami. Celkový počet respondentů, kteří se zapojili do hlavního šetření, je 301. Respondenti navštěvují jak městské školy (pražské i mimopražské), tak menší školy na vesnicích. Na základě analýzy učebnic se předpokládá, že žáci mají větší možnost se setkat s tradičními frazémy než s kulturními. Z tohoto důvodu se praktická část diplomové práce zaměřuje pouze na tento druh frazémů a zjišťuje, jaký typ lidových frazémů činí žákům největší problémy (ať už ve znalosti, či v porozumění), a které frazémy jsou naopak žákům známější a srozumitelnější. Práce dále přináší...
Nadaný žák na základní škole - možnosti rozvíjení v předmětu český jazyk
Chejnovská, Lenka ; Šmejkalová, Martina (vedoucí práce) ; Hájková, Eva (oponent)
Diplomová práce se zabývá intelektově nadanými žáky a z užšího hlediska nadanými žáky v předmětu český jazyk na druhém stupni základní školy. V teoretické části se autorka věnuje nadání k českému jazyku, definicím a pojmům z dané problematiky, známým modelům, charakteristikám nadaných žáků a přístupům českých škol ke vzdělávání těchto žáků. ráce se dále zabývá problematikou jazykové inteligence a osobností učitele nadaných žáků. Cílem práce je zjistit, jaké zkušenosti mají učitelé českého jazyka s nadanými žáky a jaké odlišnosti vidí mezi nadanými žáky a žáky prototypickými. K tomuto šetření byla zvolena metoda polostrukturovaného rozhovoru. Následujícím cílem je objevit postoje nadaných žáků k vyučovanému předmětu, k jehož splnění je využita metoda strukturovaného rozhovoru. K dalšímu cíli patří nalezení rozdílů mezi výsledky nadaných žáků a prototypických žáků v předmětu český jazyk. Metodou se stal didaktický test.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 100 záznamů.   začátekpředchozí43 - 52dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
10 HÁJKOVÁ, Eliška
10 Hájková, Eliška
4 Hájková, Erika
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.