Název:
Žáci cizinci v hodinách českého jazyka na 1. stupni základní školy
Překlad názvu:
Pupils Foreigners in Czech Language Lessons at Primary School
Autoři:
Oswaldová, Karolina ; Hájková, Eva (vedoucí práce) ; Doležalová, Eliška (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá žáky cizinci v hodinách českého jazyka na 1. stupni základní školy, konkrétně se zaměřuje na žáky s ukrajinským mateřským jazykem a žáky s vietnamským mateřským jazykem. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou popsány základní skutečnosti související s problematikou vzdělávání žáků cizinců včetně nejčastějších chyb, kterých se Ukrajinci a Vietnamci v českém jazyce dopouštějí bez ohledu na jejich věkovou kategorii. Praktická část je zpracována pomocí kvalitativního výzkumu, ve kterém je vymezena výzkumná skupina ukrajinských žáků cizinců a výzkumná skupina vietnamských žáků cizinců z 1. stupně základní školy. Prostřednictvím soustavného pozorování jsou analyzovány nejčastější chyby v češtině, kterých se členové výzkumných skupin dopouštějí. Tyto chyby se dále porovnávají s odbornou literaturou i mezi oběma skupinami navzájem. Rovněž se hodnotí přístup pedagogů k těmto dvěma skupinám žáků cizinců. KLÍČOVÁ SLOVA žáci cizinci, chyby v češtině, český jazyk, Vietnamci, UkrajinciThis thesis deals with pupils foreigners in Czech language lessons at the first stage of primary school, specifically it focuses on pupils with Ukrainian mother tongue and on pupils with Vietnamese mother tongue. The thesis is divided into two parts, theoretical and practical. In the theoretical part, the basic facts related to the education of pupils foreigners are described, including the most frequent mistakes which Ukrainians and Vietnamese make, regardless of their age group. The practical part is processed using qualitative research, which defines the research group of Ukrainian foreign pupils and the research group of Vietnamese pupils foreigners from the first stage of several primary schools. The most common mistakes in Czech made by members of each research group are analysed through continuous observation. These errors are further compared with the literature and also in between the two groups. The approach of the teachers to these two groups of pupils foreigners is also evaluated. KEYWORDS pupils foreigners, mistakes in Czech, Czech language, Vietnamese, Ukrainians
Klíčová slova:
chyby v češtině; Ukrajinci; Vietnamci; český jazyk; žáci cizinci; Czech language; mistakes in Czech; pupils foreigners; Ukrainians; Vietnamese