Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 309 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vývojová psychologie ve výuce Výchovy k občanství
Tesnerová, Michaela ; Zicha, Zbyněk (vedoucí práce) ; Dvořáková, Michaela (oponent)
Diplomová práce se zabývá výukou vývojové psychologie v rámci Výchovy k občanství. Teoretická část představuje problematiku vývojové psychologie a didaktiky společenských věd, zabývá se podmínkami smysluplné výuky vývojově psychologických témat na druhém stupni ZŠ, analýzou kurikula a vhodnými vyučovacími metodami. V praktické části je předložen návrh konkrétních vyučovacích hodin. Záměrem práce je vytvoření promyšlených návrhů výuky rozvíjející psychologickou funkční gramotnost a též podpoření rozvoje mezigenerační komunikace u žáků. KLÍČOVÁ SLOVA vývojová psychologie, didaktika společenských věd, didaktika psychologie, kurikulární dokumenty, mezigenerační komunikace, občanská výchova
Kognitivní procesy ve výuce občanské výchovy na základní škole
Klepáčková, Kristýna ; Zicha, Zbyněk (vedoucí práce) ; Dvořáková, Michaela (oponent)
Diplomová práce na téma Kognitivní procesy ve výuce občanské výchovy na základní škole se zabývá tím, jak se téma kognitivních procesů, zejména vnímání a paměť realizuje v rámci občanské výchovy. Jejím cílem je zjistit, za jakých podmínek a kterými metodami je v současnosti toto téma vyučováno. Část diplomové práce věnovaná psychologické problematice se zaměřuje na historický vývoj psychologie, charakteristiku vnímání a paměti. Nezbytnou součástí práce je vysvětlení těchto dvou klíčových psychologických pojmů a zároveň uvedení hlavních psychologických disciplín, aplikovaných oborů a předních představitelů, kteří se těmito základními fyziologickými principy zabývali. Didaktická část je zaměřená na tzv. funkční psychologickou gramotnost. Budu se věnovat začlenění kognitivních procesů v Rámcovém vzdělávacím programu a na základě analýzy učebnic, náslechu hodiny občanské výchovy a rozhovorů s vyučujícími na základní škole zjistím, kterým způsobem a kterými metodami se téma těchto kognitivních procesů v současnosti vyučuje. V závěru své diplomové práce navrhuji metody pro výuku psychologie, konkrétně vnímání a paměti na základní škole, díky kterým žáci dokáží učivo lépe vnímat a déle si ho pamatují nejen v hodinách občanské výchovy, ale také v dalších předmětech či v jejich každodenním životě. Tyto...
Konkurence a nové strategie konkurenčního boje
Měšťanová, Eliška ; Tichá, Milena (vedoucí práce) ; Dvořáková, Michaela (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na konkurenci a nové strategie konkurenčního boje, které vznikají v online prostředí skrze influencer marketing. Cílem teoretické části je nejprve vymezení samotného pojmu konkurence, její úlohy v tržní ekonomice a také popis jejích základních forem. Práce se dále soustředí na konkurenci v online prostředí, představuje základní principy influencerství a současnou situaci influencer marketingu v České republice. Následující podkapitoly teoretické části se poté zabývají i etickou a právní otázkou novodobých strategií, včetně vlivu influencerů na mladistvé publikum. Praktickou část tvoří kvalitativní výzkumná sonda, která se prostřednictvím hloubkového rozhovoru snaží zmapovat vliv popsaných praktik na mladou generaci v praxi. Výsledky této sondy následně porovnává s předem danými hypotézami.
Vznik a vývoj hnutí STAN od r. 2004 po současnost
Ineman, Vojtěch ; Stracený, Josef (vedoucí práce) ; Dvořáková, Michaela (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá vznikem a vývojem politického hnutí "Starostové a nezávislí". Pro úvodní seznámení s tématem se práce nejprve zaměřuje na pojem politické strany, uvádí její funkce a vymezuje hlavní rozdíly mezi politickou stranou a hnutím. Všímá si rovněž okolností nutných pro založení strany či hnutí nebo poklesu popularity tradičních stran v České republice. Hlavní část práce je věnována samotnému hnutí, kdy je popsán jeho vznik a pomocí volebních výsledků také vývoj do roku 2022. Pozornost je věnována rovněž programatice a elektorátu hnutí, jako i jeho krizovým momentům a společenské kritice. Klíčová slova politická strana, politické hnutí, STAN, volby, volební program
Politická participace v hodinách výchovy k občanství na druhém stupni základních škol
Dědič, Ondřej ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Zicha, Zbyněk (oponent)
Cílem diplomové práce s názvem Politická participace v hodinách výchovy k občanství na druhém stupni základních škol je na základě komparace kurikulárních dokumentů identifikovat témata a výstupy, které povedou k podpoře politické participace, provést didaktickou analýzu vybraných politologických témat a navrhnout vhodný didaktický postup pro výuku těchto témat v hodinách výchovy k občanství na druhém stupni základních škol a v nižších ročnících víceletých gymnázií. Předložený postup vychází z třífázového modelu učení E-U-R a kombinuje v sobě rozličné metody, organizační formy a modely výuky. Důraz se klade na práci s autentickými komunikáty a rozvoj klíčových kompetencí podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy. S přihlédnutím k podmínkám a trendům v době psaní diplomové práce je zároveň každá hodina navržena s ohledem na možnost přesunout výuku do distanční formy. Východiskem, proč tato práce vůbec vzniká a proč jsou její cíle stanoveny právě takto, je analýza výzkumů politické participaci ve vybraných zemích. Výzkumná zjištění poukazují na některá problematická místa ve výuce výchovy k občanství v České republice. Tento stav je možné částečně vysvětlit na úrovni národního kurikula, proto je prováděna komparace kurikulárních dokumentů vybraných zemí s ohledem na zakotvení...
Téma orientace v krajině na 1. stupni ZŠ s využitím terénní výuky
Rechnerová, Maria ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Zicha, Zbyněk (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá schopností dětí mladšího školního věku orientovat se v krajině. Jejím cílem je vytvoření konkrétních návrhů práce s dětmi mladšího školního věku, které na základě prozkoumaných východisek systematicky rozvíjí potřebné dovednosti dětí. Práce se tedy nejprve zaměřuje na teoretická východiska didaktiky geografie. Na ta pak navazují náměty na činnosti s dětmi. Je zde shrnutý způsob práce, který je pojat jako vhodný pro rozvoj orientace a mapových dovedností. Dále se věnujeme orientaci v prostoru v rámci platného českého kurikula a rozboru učebnic, které jsou používány pro výuku vlastivědných témat na 1. stupni základních škol. Následuje souhrn psychologických východisek pro výuku orientace dětí mladšího školního věku, protože toto období je ve vnímání okolního světa specifické a je důležité na tato specifika vhodně navázat. Na základě teoretických východisek jsou vytvořeny konkrétní náměty pro práci s dětmi zejména ve věku dětí ve 3. - 5. třídě ZŠ. Zabýváme se zde přirozeným a postupným rozvojem mapových dovedností, které jsou potřebné pro následnou práci s mapou s pochopením. Rozvíjíme práci s plány, mapami, měřítkem mapy a orientačními body ve městě. Také zde rozpracováváme téma znázornění výškových poměrů krajiny, které je rozšiřujícím učivem pro děti mladšího školního...
Umíme si naslouchat: komunikační interakce a vzájemnost v Montessori školách
Hillebrandová, Petra ; Samek, Tomáš (vedoucí práce) ; Dvořáková, Michaela (oponent)
Diplomová práce se zabývá komunikačními interakcemi v Montessori školách v Česku. Popisuje specifické prostředí Montessori přístupu a základní principy a tradici Montessori školství. Zabývá se pojmy komunikace a důvěra, které blíže rozpracovává. Cílem práce je sledování, jak se v Montessori školách aplikuje respektující/partnerská komunikace, která pomáhá budovat zodpovědnost žáků a ovlivňuje míru důvěry. Respektující způsob komunikace vychází ze základních principů Montessori pedagogiky a konceptu respektovat a být respektován. V práci jsou představeny jednotlivé respektující způsoby komunikace, které se v Montessori školách využívají, a komunikační interakce, kterými se vytváří vzájemná důvěra mezi účastníky komunikačních aktů v těchto školách. Práce staví na studiu odborné literatury, přičemž takto získané poznatky propojuje s informacemi získanými etnograficky během krátkého vlastního polo-zúčastněného pozorování. Toto pozorování bylo realizováno v Montessori škole nacházející se v Praze a v Montessori škole nacházející se ve středně velkém severočeském městě. Výsledky pozorování ukázaly, že respektující komunikace, kterou dodržovaly obě pozorované Montessori školy, buduje zodpovědnost a zvyšuje míru důvěry mezi účastníky komunikačních aktů.
Mediální vzdělávání na ZŠ: Reflexe dostupných programů a vlastní návrh výuky
Čechová, Daniela ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Samek, Tomáš (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na didaktické aspekty mediální výchovy. V první kapitole vymezuje pojem mediální gramotnost, představuje pojetí tohoto pojmu různými vzdělávacími institucemi v mezinárodním kontextu a vzájemně je porovnává. V další kapitole je představena a s předchozími pojetími komparována česká koncepce. Prostor je věnován i tématu mediální výchovy, mediální pedagogiky a mediální andragogiky. Dále navazuje část zabývající se stavem mediální gramotnosti na českých školách pohledem realizovaných průzkumů, která se zaměřuje na jejich závěry. Práce v další části mapuje didaktická východiska pro výuku mediální výchovy se zaměřením na dva projekty, které se jí věnují. Přináší jejich představení a porovnání dvou konkrétních programů. Předložen je také přehled několika dalších projektů, které nabízejí didaktickou podporu učitelům při výuce mediální výchovy. Na základě zjištěných mezer v českém pojetí mediálního vzdělávání je navržena výuková lekce určená pro druhý stupeň základní školy. Téma navrženého postupu výuky vychází ze širšího mezinárodního pojetí organizace UNESCO a zabývá se zpravodajskými hodnotami. Doplňuje tak představené didaktické materiály k výuce mediální výchovy. Výuková lekce byla testována v rámci výuky na ZŠ Strossmayerovo náměstí v Praze 7. Práce přináší reflexi...
Používání termínů v učebnicích českého jazyka pro střední školy mezi lety 1945 a 1989
Dvořáková, Michaela ; Andrlová Fidlerová, Alena (vedoucí práce) ; Šebesta, Karel (oponent)
Tato práce se zabývá školskou jazykovědnou terminologií, kterou zkoumá v učebnicích českého jazyka pro střední školy z let 1945-1989. V teoretické části je zmapován stav jazykového vyučování, používané učebnice a situace v odborné lingvistice ve sledovaném období. Pozornost je věnována také termínům a školské jazykovědné terminologii. Praktická část práce se zabývá terminologií v několika vybraných učebnicích se zaměřením na původ použitých termínů. Podává informace o rozdílném využívání termínů v učebnicích pro různé typy škol a z různých let. V práci bylo zjištěno, že školská jazykovědná terminologie byla ve druhé polovině dvacátého století v zásadě jednotná a rozdíly vznikaly pouze v různém zastoupení termínů cizího původu, které bylo vyšší v učebnicích pro gymnázia a v učebnicích pro ostatní typy škol se v průběhu let zvyšovalo. Tato zjištění jsou doložena na konkrétních faktech vyplývajících z analýzy učebnic. Klíčová slova: český jazyk, učebnice pro střední školy, 20. století, terminologie

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 309 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
18 DVOŘÁKOVÁ, Marie
1 DVOŘÁKOVÁ, Marie - Anna
33 DVOŘÁKOVÁ, Markéta
5 DVOŘÁKOVÁ, Marta
43 DVOŘÁKOVÁ, Martina
56 DVOŘÁKOVÁ, Michaela
2 DVOŘÁKOVÁ, Miluše
8 DVOŘÁKOVÁ, Miroslava
15 DVOŘÁKOVÁ, Monika
3 Dvořáková, M.
12 Dvořáková, Magdalena
12 Dvořáková, Magdaléna
14 Dvořáková, Marcela
18 Dvořáková, Marie
2 Dvořáková, Marika
33 Dvořáková, Markéta
43 Dvořáková, Martina
2 Dvořáková, Michala
3 Dvořáková, Milena
2 Dvořáková, Miriam
8 Dvořáková, Miroslava
2 Dvořáková, Miroslava,
15 Dvořáková, Monika
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.