Název:
Politická participace v hodinách výchovy k občanství na druhém stupni základních škol
Překlad názvu:
Political participation in citizenship education at the second stage of basic education
Autoři:
Dědič, Ondřej ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Zicha, Zbyněk (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem diplomové práce s názvem Politická participace v hodinách výchovy k občanství na druhém stupni základních škol je na základě komparace kurikulárních dokumentů identifikovat témata a výstupy, které povedou k podpoře politické participace, provést didaktickou analýzu vybraných politologických témat a navrhnout vhodný didaktický postup pro výuku těchto témat v hodinách výchovy k občanství na druhém stupni základních škol a v nižších ročnících víceletých gymnázií. Předložený postup vychází z třífázového modelu učení E-U-R a kombinuje v sobě rozličné metody, organizační formy a modely výuky. Důraz se klade na práci s autentickými komunikáty a rozvoj klíčových kompetencí podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy. S přihlédnutím k podmínkám a trendům v době psaní diplomové práce je zároveň každá hodina navržena s ohledem na možnost přesunout výuku do distanční formy. Východiskem, proč tato práce vůbec vzniká a proč jsou její cíle stanoveny právě takto, je analýza výzkumů politické participaci ve vybraných zemích. Výzkumná zjištění poukazují na některá problematická místa ve výuce výchovy k občanství v České republice. Tento stav je možné částečně vysvětlit na úrovni národního kurikula, proto je prováděna komparace kurikulárních dokumentů vybraných zemí s ohledem na zakotvení...The aim of the diploma thesis entitled Political participation in citizenship education at the second stage of basic education is, based on a comparison of curricular documents, to identify the topics and outcomes that will lead to the promotion of political participation, to carry out a didactic analysis of selected political topics and to propose a suitable didactic procedure for teaching these topics in citizenship education classes at the second level of primary schools and in the lower grades of multi-year grammar schools. The presented procedure is based on the three-phase model of E-U-R learning and combines different methods, organizational forms and models of teaching. The emphasis is on working with authentic texts and the development of key competences according to the Framework Curriculum for Primary Schools. At the same time, taking into account the conditions and trends at the time of writing the diploma thesis, each lesson is designed with the possibility of moving the teaching to a distance form. The starting point for why this thesis is being written in the first place and why its objectives are set in this way is an analysis of research on political participation in selected countries. The research findings point to some problematic places in the teaching of citizenship education...
Klíčová slova:
kurikulární dokumenty; Politická participace; politické strany; volby; výchova k občanství; citizenship education; curriculum documents; elections; Political participation; political parties