Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 98 záznamů.  začátekpředchozí59 - 68dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Subject - Verb Concord and pronominal reference after collective nouns in British and American English
Outratová, Tereza ; Dušková, Libuše (vedoucí práce) ; Popelíková, Jiřina (oponent)
Tato práce se zabývá shodou podmětu a přísudku po kolektivech v britské a americké angličtině. Co se týče shody, je zkoumána jak shoda se slovesem, tak i shoda s odkazovacími prostředky. První teoretická část práce popisuje shodu po kolektivech s přihlédnutím k rozdílům mezi dvěma hlavními variantami angličtiny. Druhá část práce popisuje metodu vzorkování, při které byly vyjmuty celkem 4 vzorky z korpusů British National Corpus (reprezentující britskou angličtinu) a Corpus of Contemporary American English (reprezentující americkou angličtinu). Z korpusu BNC byl vyňat vzorek č. 1 s 25 výskyty kolektiva FAMILY a vzorek č. 2 s 25 výskyty kolektiva STAFF. Dle stejného postupu byl z korpusu COCA vyňat vzorek č. 3 s 25 výskyty kolektiva FAMILY a vzorek č. 4 s 25 výskyty kolektiva STAFF. Analytická část zahrnuje popis a analýzu jednotlivých vzorků. Ze vzorků britské angličtiny se dá říci, že kolektivum FAMILY se používá jako singulár i jako plurál podle toho, zda převládá představa jedince, nebo celé skupiny. Naopak tomu bylo u kolektiva STAFF, které se častěji vyskytovalo plurálových konstrukcích. V americké angličtině převládal u obou vzorků singulár, přesto se objevilo značné množství plurálové shody, především u kolektiva STAFF.
Syntactic, semantic and FSP aspects of ditransitive complementation: a study of blame and provide
Balcarová, Adéla ; Brůhová, Gabriela (vedoucí práce) ; Dušková, Libuše (oponent)
Předmětem této diplomové práce jsou syntaktické, sémantické a aktuálněčlenské aspekty ditranzitivní komplementace. Všechny tyto aspekty jsou zkoumány nejen teoreticky, ale zejména prakticky v analýze dvou ditranzitivních sloves: blame a provide. Pro účely analýzy obou sloves bylo excerpováno celkem 200 vět (100 pro každé sloveso) z britského národního korpusu (British National Corpus). Zkoumaná ditranzitivní slovesa vstupují do dvou alternujících větných konstrukcí. V první z těchto konstrukcí jsou podmět a přísudek doplněny předmětem přímým a předložkovým (SVOdOprep); v druhé, alternativní konstrukci se pak jedná o podmět a přísudek doplněné předmětem nepřímým a předložkovým (SVOiOprep) . Jedním z předmětů analýzy je kvantitativní vyjádření výskytu obou konstrukcí v excerpovaném materiálu. U ditranzitivní konstrukce se lze v jistých případech setkat s vypuštěním jednoho nebo druhého předmětu (častěji však předmětu nepřímého). Analýza se věnuje možnostem vypuštění předmětů v ditranzitivních konstrukcích tvořených oběma zkoumanými slovesy. U zkoumaných ditranzitivnich konstrukcí je dále určeno, jakým slovním druhem jsou předměty vyjádřeny; možnosti jsou čtyři, v závislosti na tom, zda jsou oba předměty vyjádřeny nominálně či pronominálně, případně kombinací těchto dvou slovních druhů. Určení...
The meaning and Czech equivalents of "should" in subordinate nominal content clauses after evaluative and directive expressions
Hráská, Michaela ; Dušková, Libuše (vedoucí práce) ; Čermák, Jan (oponent)
Tato diplomová práce zkoumá funkce modálního slovesa should v závislých větách obsahových po spojce that, jakož i české ekvivalenty v paralelních textech. Výzkum je zaměřen na tzv. putative should, které se vyskytuje po řídících větách s direktivními, epistémickými, postojovými, hodnotícími a volitivními výrazy a nezabývá se tedy dispozičním should ve významu obligačním (záhodnostním). Práce bere v potaz základní klasifikaci vedlejších závislých vět obsahových, které vycházejí ze slovesné formy alternující s putative should. Setkáme se tedy se should, které může alternovat s konjunktivem prézenta po výrazech direktivních a volitivních a se should, které může alternovat s indikativem po výrazech epistémických, postojových a hodnotících . Práce zkoumá vztah těchto slovesných tvarů k intenční modalitě, jakou by věta měla v nezávislé formě (např.zda by šlo o větu oznamovací, tázací či rozkazovací). Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části je nejprve nastíněna klasifikace všech centrálních modálních sloves v angličtině, dále je popsána problematika putative should vzhledem k jeho vztahu k indikativu a konjunktivu prézenta a je zde zmíněna také ambiguita, která je v případech s tímto typem should poměrně častým jevem. Praktická část diplomové práce obsahuje rozbor 200...
The Indefinite Article as a Signal of the Countable Use of Uncountable Nouns
Hradecká, Markéta ; Brůhová, Gabriela (vedoucí práce) ; Dušková, Libuše (oponent)
Neurčitý člen jako signál počitatelného užití nepočitatelných substativ Tématem této bakalářské práce je vliv premodifikace na počitatelnost podstatných jmen. Konkrétně se práce zaměřuje na ta substantiva, která se běžně úžívají jak počitatelně, tak nepočitatelně. Cílem práce bylo vysledovat, zda přítomnost premodifikátoru zapříčiní počitatelné užití takového typu substantiva, případně může-li mít vliv na počitatelnost i sémantika premodifikátoru. Teoretická část práce shrnuje poznatky dostupné v odborné literatuře a podrobně popisuje kategorii počitatelnosti. Prostor je věnován všem druhům substantiv, tj. počitatelným, nepočitatelným a někdy počitatelným a jindy nepočitatelným. Obsažena je také sémantická klasifikace adjektiv, co do frekvence nejčastějšího slovního druhu ve funkci premodifikátoru. Hlavní část práce se věnuje analýze konkrétních příkladů, která si klade za cíl zjistit, zda má premodifikace vliv na počitatelnost těch podstatných jmen, která se běžně vyskytují jak počitatelně, tak nepočitatelně. Pro účely této analýzy byla vybrána tři substantiva (difference, interest, language) a ke každému z nich bylo z Britského národního korpusu excerpováno 50 užití. Každý z výskytů byl nejprve posouzen z hlediska počitatelnosti, následně byla u difference určena sémantika premodifikátoru (u...
Aspiration of English plosives in Czech students of English studies
Pospíšilová, Andrea ; Skarnitzl, Radek (vedoucí práce) ; Dušková, Libuše (oponent)
Nástup hlasivkového tónu (voice onset time, VOT) je považován za důlezitý ukazatel pro efektivní rozlišení mezi jednotlivými anglickými explozivami. Tato práce se pomocí analýzy VOT a aspirace v nahrávkách univerzitních studentů snaží rozhodnout, zda cílená fonetická výuka zlepšila výslovnost nerodilých mluvčí v tomto ohledu. V první části je podán teoretický přehled s definicemi exploziv, VOT, jeho použití a měření. Tato část také shrnuje faktory, které se ukázaly jako ovlivňující hodnoty VOT. Z důvodu zaměření práce je do této části začleněn také přehled problematiky osvojování cizího jazyka se zaměřením na anglickou výslovnost. V druhé, empirické části je nejprve popsán materiál a metoda použitá v další analýze, a poté jsou ukázány grafy a výsledky statistických testů. Z těchto výsledků vyplývá, že došlo k významnému zvýšení hodnot VOT po jednom semestru kurzu Fonetiky a fonologie. Kromě toho byly samostatně analyzovány i jednotlivé explozivy, pozice ve slově a dalši jevy, které byly v teoretické části popsány jako ovlivňující hodnoty VOT. Klíčová slova: nástup hlasivkového tónu (voice onset time), aspirace, česká angličtina, osvojování cizího jazyka
The relations between syntactic structure and functional sentence perspective as reflected in a parallel Early New and Modern English text: a study of developmental tendencies
Popelíková, Jiřina ; Dušková, Libuše (vedoucí práce) ; Čermák, Jan (oponent)
Cílem této práce je popsat rozdíly v syntaktických prostředcích sloužících k indikaci informační struktury a vysledovat jejich vývojové tendence v období mezi angličtinou raně moderní a současnou. Činí tak skrze porovnávání dvou verzí překladu původního latinského textu Boethiovy Filosofie utěšitelky, dobu jejichž vzniku dělí rozmezí téměř čtyř století. Obě verze jsou srovnávány z hlediska způsobu větného vyjádření shodného významového obsahu, a to především v rovině jednotlivých klauzí. Formální rozdíly mezi paralelními syntaktickými celky jsou analyzovány jak z hlediska gramatického, kdy jsou identifikovány a kvantifikovány nejvýraznější typy frekvenčních disproporcí mezi oběma texty, tak z hlediska komunikativního, kdy je zkoumán dopad výběru odlišných větotvorných struktur na rovinu aktuálněčlenskou. Práce se tak snaží zjistit, nakolik výrazné komunikativní posuny přinesla standardizace syntaktické struktury probíhající mezi vlnami gramatické systematizace 16. a 17. století a přechodem k současné podobě anglického jazyka.
Noun phrase complexity in academic written English
Kratochvílová, Pavla ; Malá, Markéta (vedoucí práce) ; Dušková, Libuše (oponent)
Diplomová práce se zabývá analýzou odborného psaného jazyka. Ten bývá obvykle charakterizován složitou větnou stavbou s vysokým počtem vedlejších vět a explicitně vyjádřenými vztahy mezi konstituenty. Nové studie (např. Biber & Gray, 2010) ale ukazují, že složitost odborného psaného textu spočívá spíše v komplexnosti nominální fráze, která často obsahuje množství premodifikátorů a/nebo postmodifikátorů. Práce zkoumá strukturu nominální fráze v odborných článcích dvou vědních disciplín: medicíně a sociologii. Z každé disciplíny byly vybrány dva odborné články, ze kterých bylo excerpováno 50 komplexních nominálních frází. Těchto 200 výskytů bylo analyzováno z hlediska přítomnosti modifikace, jejího typu a hloubky závislostních vztahů. Poznatky z obou disciplín byly porovnány. Cílem práce bylo popsat stavbu komplexní nominální fráze a určit do jaké míry je struktura nominální fáze závislá na vědní disciplíně. Klíčová slova: nominální fráze, modifikace, odborný text, sociologie, medicína
Characteristics of the context differentiating homonyms of the same word class (e.g. "bank"," palm") in written language
Šefčík, Dominik ; Dušková, Libuše (vedoucí práce) ; Tichý, Ondřej (oponent)
Homonymá predstavujú značný problém pre lingvistov ale aj pre lexikografov, ktorí sa snažia o adekvátne zachytenie stavu lexikálnych vzťahov v jazyku. Táto práca v prvej časti mapuje príčiny nejasností v chápaní homonymie a kladie si za cieľ systematizovať používanie tohto konceptu prostredníctvom rozboru dvoch pólov, ktoré charakterizujú každý homonymický vzťah: pólu rovnakosti na jednej strane a rozdielnosti na strane druhej. Teoretickú časť uzatvára krátka polemika s konvenciou zaradzovať homonymiu pod širší pojem dvojznačnosti. Dvojznačnosť slúži ako východisko pre praktickú časť, ktorá pozostáva z detailnej trojstupňovej analýzy homoným bank a palm. Keďže takmer každá rozprava o homonymii konverguje k úlohe kontextu ako prostriedku jednoznačného určenia významu daného homonyma, kontext sa stáva spoločným menovateľom všetkých troch stupňov analýzy, aj keď na rôznych úrovniach abstrakcie. Prvý stupeň skúma štruktúru substantívnej frázy, ktorú dané homonymá spoluvytvárajú. Druhý stupeň rozširuje kontext na úroveň vety snažiac sa tak zistiť, či existuje systémová odchýlka vo výskyte skúmaných homoným v rámci jednotlivých vetných členov. Napokon, tretí stupeň analyzuje typ, prostriedky a lexikálnu realizáciu modifikácie (resp. prívlastkov) daných homoným. Bakalárska práca čerpá výskumný materiál z...
Rhythmic differences between Welsh English and the British standard
Hejná, Michaela ; Volín, Jan (vedoucí práce) ; Dušková, Libuše (oponent)
Tato práce se zabývá rytmickými rozdíly mezi velšskou angličtinou a britským standardem. Úžeji se specializuje na varianty měst Cardiff a Aberystwyth. Teoretická kapitola v první části shrnuje přístupy k rytmu z hlediska fyziologického, akustického, percepčního a fonologického. Druhá část poskytuje stručný popis britského standardu, velštiny a velšských angličtin a věnuje se dosavadním poznatkům týkající se dané problematiky obzvláště ve velšských nářečích angličtiny. Poslední, třetí část, slouží jako přehled základních přístupů k hledání akustických korelátů rytmu (%V, ∆C, ∆V, PVI, varco, RR, YARD). Zbylé kapitoly práce se věnují materiálové studii, pro niž byly obstarány příslušné nahrávky. Segmentace byla provedena na bázi segmentačních pravidel navržených Machačem a Skarnitzlem 2009. Pro velšské mluvčí byl rytmus zkoumán na čtyřech respondentech pro každou z vybraných oblastí Walesu ve věkovém rozpětí 35-39 let pro skupinu z Cardiffu a 29-39 pro skupinu z Aberystwyth. Výsledky byly porovnány s výzkumem Volína a Polláka z roku 2009, který mimo jiné na bázi stejného textu, který byl využit při sběru dat pro výzkum této diplomové práce, poskytl výsledky rytmických hodnot dle ukazatelů %V a ∆C pro britský standard. Ukázalo se, že velšské angličtiny osmi respondentů mají obdobné hodnoty pro ∆C a %V...
Syntactic, semantic and FSP aspects of ditransitive complementation: a study of give, lend, send, offer and show
Brůhová, Gabriela ; Dušková, Libuše (vedoucí práce) ; Hajičová, Eva (oponent) ; Šaldová, Pavlína (oponent)
Tato studie se zabývá analýzou pěti ditranzitivních sloves give, lend, send, offer a show. Studie zkoumá pozici předmětů a faktory, které jejich řazení ovlivňují. Práce je snahou podat systematický přehled pozice předmětů s ohledem na jejich realizaci. Jsou zde proto rozlišeny čtyři různé druhy realizace předmětů: i. oba předměty Oi /Oprep i Od jsou realizovány substantivy; ii. oba předměty Oi /Oprep i Od jsou realizovány zájmeny; iii. Oi /Oprep je realizován substantivem a Od zájmenem; iv. Oi /Oprep je realizován zájmenem a Od substantivem. Pozice předmětů bývá ovlivněna dvěma principy. Dle prvního principu jsou předměty řazeny podle základního rozložení výpovědní dynamičnosti. Druhý princip lze charakterizovat jako princip postpozice rozvitějších větných členů; rozvitější předmět bývá v koncové pozici. Ze tří (popř. čtyř, včetně intonace) faktorů určujících aktuálněčlenskou funkci větného členu, v případě ditranzitivní komplementace hraje největší roli okolní kontext. Zvláštní pozornost je proto věnována kontextové zapojenosti / nezapojenosti obou předmětů. Tato práce si klade za cíl zjistit, zda jsou předměty řazeny v souladu s těmito principy, nebo zda v řazení předmětů hrají roli i jiné faktory.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 98 záznamů.   začátekpředchozí59 - 68dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
13 DUŠKOVÁ, Lenka
24 DUŠKOVÁ, Lucie
1 DUŠKOVÁ, Ludmila
13 Dušková, Lenka
1 Dušková, Lidia
2 Dušková, Linda
24 Dušková, Lucie
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.