Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 119 záznamů.  začátekpředchozí99 - 108dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Folklore and myth on stage: a comparison of their use in revival and contemporary Irish drama
Kurz, Matouš ; Pilný, Ondřej (vedoucí práce) ; Wallace, Clare (oponent)
bakalářské práce Cílem této práce je porovnání užívání mytologických a folklorních prvků v irském dramatu z doby irského národního obrození a současnosti. Jelikož téma je samo o sobě velmi rozsáhlé a jeho podrobné zpracování by vyžadovalo rozsah několikanásobně větší, rozhodl jsem se zaměřit pouze na dvě hry, The Countess Cathleen od W. B. Yeatse, která reprezentuje éru obrození a At the Black Pig's Dyke od Vincenta Woodse, která reprezentuje současnou dramatickou tvorbu. Rozhodnutí pro výběr zrovna těchto dvou her má své opodstatnění z několika důvodů. Za prvé, mezi oběma hrami jsou nápadné podobnosti, jako například fakt, že obě jsou dramatickými prvotinami (standardní délky) svých autorů, a nebo že jejich uvedení vyvolalo ostré diskuse. Za druhé, obě hry také mají společný centrální motiv související s černým vepřem z irské mytologie. Hry jsou předkládány jak v historickém, tak kulturním kontextu, aby se tak usnadnilo pochopení klíčových prvků v nich obsažených a zároveň usnadnilo závěrečné srovnání Yeatsova a Woodsova užití mytologie a folklóru. Práce je rozdělená na šest kapitol. Hlavním účelem úvodní kapitoly je vysvětlení, jak bude nakládáno s mytologickými a folklorními prvky, a zároveň poskytnout krátký úvod k irské kultuře a literatuře obecně. V následující kapitole se pokouším krátce...
Svatba v řeckém umění
Jílková, Hana ; Ondřejová, Iva (vedoucí práce) ; Titz, Pavel (oponent)
Klíčová slova česky: svatba, řecké vázové malířství, svatební zvyky, mytologie, Řecko Abstrakt česky: Náplní bakalářské práce je systematické studium komunikačních sítí v okolí hradu Svojanova u Poličky. Základním postupem je systematické vyhledání terénních reliktů cest, jejich zaměření pomocí GPS, dokumentace a interpretace. Dosažené výsledky jsou propojeny se sídelně historickým studiem oblasti.
Mytologie a ideologie reklamy v časopise Vlasta z roku 1947 a 2011
Kusá, Iva ; Šoltys, Otakar (vedoucí práce) ; Köpplová, Barbara (oponent)
Bakalářská práce "Mytologie a ideologie reklamy v časopise Vlasta z roku 1947 a 2011" pojednává o specifickém chápání hodnot dané společnosti, úlohy ženy a rodiny vyjádřené pomocí reklamy a kde všude bychom mohli najít novodobé mýty a ideologii. Pro analýzu jsem vybrala dvě vydání, ročník 1. z roku 1947 a ročník 65. z roku 2011. V teoretické části jsme popsali vznik mýtů, jejich proměny a chápání moderních mýtů dnešní společností. Dále pak vysvětlení pojmu ideologie, chápání postavy muže a ženy v reklamě dříve a dnes, sémiotické znaky podle Barthese, Saussura a Peirce a užití stereotypů. V praktické části jsme se pokusili rozkrýt mýty spojené s tématem rodina, postavení a úlohy ženy a ideologii dané společnosti. Pokusili jsme se objevit novodobé mýty v dnešních i minulých reklamách a jakou úlohu mají. Provedli jsme sémiotickou a obrazovou analýzu každé reklamy obou ročníků, snažili jsme se rozkrýt, jaké jsou znaky dané reklamy a jak se proměnily části znaku označující a označované. Změny v mytologii jsou ovlivněny ideologií společnosti, patrná je i změna formy reklamy, v 65. ročníku převažují barevné fotografie, soutěže a upoutávky na další vydání Vlasty.
Skandinávská nižší mytologie. Trpaslík, obr a elf v proměnách
Jiráková, Anežka ; Šalanda, Bohuslav (vedoucí práce) ; Sochorová, Ludmila (oponent)
Anežka Jiráková Lidová víra ve Skandinávii Filozofická fakulta UK, 2011 Abstrakt Práce nazvaná Lidová víra ve Skandinávii s podtitulem Trpaslík, obr a elf v proměnách je zaměřena na vývoj tří bytostí skandinávské nižší mytologie - trpaslíka, obra a elfa. Úvodní, teoretičtější část textu je věnována rozboru mluveného a psaného slova a jeho aplikaci na staroseverskou mytologii. Další kapitola je zaměřena na popis nejstarších dochovaných pramenů germánské mytologie. Těžiště textu tvoří charakteristika vývoje a proměn trpaslíka, obra a elfa, a to od nejstarších dochovaných zmínek až po současnost. V průběhu celé práce je kladen důraz na etymologii slov. Součástí bádání byl kromě studia literatury také výzkum provedený mezi čtyřmi dánskými respondenty. Jeden z dotazníků je přiložen za textem, stejně jako obrazová část práce.
Sémiosféra a mytologická rovina komerčně nejúspěšnějších filmů
Senjuková, Tereza ; Šoltys, Otakar (vedoucí práce) ; Dominik, Šimon (oponent)
Práce se zabývá mytologií současné filmové tvorby a základními sémiotickými prvky, jaké se v těchto snímcích objevují. Analyzuje a rozkrývá mytologické struktury, na nichž jsou filmy postaveny, aby pak na základě zjištěných poznatků vyvodila závěry o soudobé společnosti. Jako analyzovaný vzorek si vybírá 30 komerčně nejúspěšnějších filmů. Rozdělena je na dvě hlavní části; první z nich se zabývá mytologickými prvky, a to nejprve v obecné rovině, kdy popisuje nejčastěji se objevující mýty, v dalších kapitolách stručně analyzuje vybrané jednotlivé filmy a upozorňuje na jejich nejvýraznější prvky. Druhá část se zaobírá sémiotickými prvky, kterých filmoví tvůrci využívají a které se v analyzovaných filmech objevují, a snaží se vyložit jejich význam. Pro dokreslení je za těmito dvěma kapitolami krátké pojednání o nejvýraznějších rozdílech mezi asijskými (hlavně čínskými) a euro-americkými filmy.
Proměna obrazu Sovětského svazu v protektorátním denním tisku na příkladu srovnání dobových mediálních obsahů z přelomu srpna a září 1939 a přelomu června a července 1941
Veselá, Lenka ; Bednařík, Petr (vedoucí práce) ; Cebe, Jan (oponent)
Diplomová práce "Proměna obrazu Sovětského svazu v protektorátním denním tisku na příkladu srovnání dobových mediálních obsahů z přelomu srpna a září 1939 a přelomu června a července 1941" pojednává o způsobu, jakým protektorátní periodika informovala o paktu Ribbentop-Molotov a později o německé invazi do Sovětského svazu. Na příkladě těchto událostí a jejich reflexe v protektorátním denním tisku lze demonstrovat, jak pružně protektorátní propaganda reagovala na aktuální politický kurz. Pro účely práce byly zvoleny tři deníky: Polední list, Večerní České slovo, Venkov, které byly zkoumány ve dvou časově ohraničených obdobích, a to od 23. 8. 1939 do 27. 9. 1939 a od 16. 6. 1941 do 14. 7. 1941. Metodou práce je historická srovnávací analýza, která postihuje proměnu postojů protektorátní propagandy v závislosti na historickém kontextu, a sémiotická analýza, která se zabývá dobovým mediálním diskurzem a odhaluje udržovanou ideologii na úrovni znakových systémů.
Srovnávací sémiotická analýza vybraných protektorátních a raně socialistických agitačních plakátů vyskytujících se na území někdejšího Československa
Baláková, Zuzana ; Šoltys, Otakar (vedoucí práce) ; Podzimek, Jan (oponent)
(abstrakt) Diplomová práce se zabývá sémiotickou analýzou vybraných protektorátních a raně socialistických plakátů ze čtyřicátých a začátku padesátých let. Zkoumané období je ohraničeno rokem 1953. V práci se co nejdetailněji věnuji teoretickému ukotvení tématu, zahrnuta je charakteristika daných ideologií, teorie sémiotiky i stručný dějinný popis daného historického období. V teorii sémiotiky vycházím z prací Ferdinanda de Saussura, Charlese Sanderse Peirce a Charlese Morrise. Stěžejním pramenem pro sémiotickou analýzu je kniha Mytologie od Rolanda Barthese, především její druhá teoretická část Mýtus dnes, ze které metodologicky vycházím. Sémiotická analýza umožňuje odhalit skryté významy textů. Vybráno a analyzováno bylo celkem deset plakátů, pět z období protektorátu, pět z období konce čtyřicátých a začátku padesátých let, tak aby tvořily dvojice se stejným zobrazeným motivem nebo tématem. Cílem práce je zanalyzovat, které sémiotické prvky jsou na jednotlivých plakátech užity a poté srovnat, nakolik se užívané motivy a prvky u obou ideologií liší či naopak shodují. Hypotézou je, že nacistická i komunistická ideologie používá prakticky tytéž sémiotické prvky.
Zaklenutí
Willertová, Aneta ; Dolanová,, Lenka (oponent) ; Klímová, Barbora (vedoucí práce)
Tématem bakalářské práce je tvorba tzv. "osobních mytologií" - subjektivních konstruktů reality, které vznikají samovolně a přirozeně, jako důsledek potřeby výkladu vnějšího i vnitřního světa. Tyto konstrukty staví na základech zkušeností, dojmů a vzpomínek, organicky se spojujících a vytvářejících jedinečné vazby. Práce si klade za cíl toto téma zpracovat do podoby environmentu, který divákovi tyto vazby, pozadí jejich vzniku a výsledné mytologie předloží v autoportrétním celku.
Kořeny moravské urbanistické struktury
Mohelník, Ladislav ; Löw, Jiří (oponent) ; Prokeš, Oldřich (oponent) ; Hrabec, Josef (oponent) ; Koutný, Jan (vedoucí práce)
Studium architektonických a urbanistických konceptů i jejich aplikaci v praxi, s ohledem na jejich historický kontext, je předmětem dalšího zájmu. Jde přitom především o odvěkou snahu člověka dosáhnout harmonického stavu v uspořádání světa okolo sebe, promítající se bezděčně do jeho díla. Cestami směřujícími k dosažení harmonie se v širším rámci teorie architektury a urbanismu zabývá architektonická kompozice, hledající vyváženost ve vztahu mezi formou, strukturou a prostorem jedinečného díla. Dílo založené na takovýchto hodnotách má zcela specifickou a současně přirozenou schopnost vypovídat o společenských podmínkách, jež provázely jeho vznik. Není v lidských sílách uchopit problematiku urbanistické struktury Moravy v celé její složitosti. Práce se proto soustřeďuje na dva klíčové sídelní prvky moravské urbanistické struktury, s ústřední rolí. Obec Ostravice je dnes poměrně malým sídlem v Moravskoslezských Beskydech, ale relikty její starobylosti vypovídají o významné minulosti, kdy se například v její plužině uchovaly kompoziční vztahy středověkého Civitas Dei převrstvující dokonce ještě starší sídelní jádro velkomoravského Děvína a Vogastisburgu. Listinně doložené děje a události vzdálené minulosti jsou ověřitelné pro danou lokalitu jejich prostorovou interpretaci v souvislostech širšího okolí Beskyd. Zánik sídla známého v poslední fázi jako tzv. Bruneswerde, neboli Brněnský hrad je ve 13. stol. provázen přenosem tradice do nového Brna, i s některými aspekty kompozičního uspořádání hlavních městských dominant. V urbanistické struktuře Moravy představuje toto bývalé hlavní město země logické pokračování role jejího dávného ústředí. Civitas Dei - boží Jeruzalém v opisu Augustinovy knihy De Civitate Dei, není jen oslavou Boha a náboženskou fantazií. Je také jedním z důležitých klíčů k poznání historické architektury. Vyobrazení "neznámého" sídla z knihy "neznámého" původu je skutečným skvostem vypovídajícím i o zaniklých architektonických dílech, dodnes zobrazených také ve vlastnických vztazích katastrálních map. Brněnský hrad, pramenný zdroj vznešenosti a síly, chránil, jak vyplývá z vyobrazení, ve svých zdech i sv. Vojtěcha, sv. Prokopa, sv. Václava a sv. Ludmilu. Vzhledem k bezprostřednímu lennímu vztahu k městu jsou tito BOE_MIENSES, bojovníci_půlměsíce, zasvěcenci Panny Marie a řádu sv. Jana Jeruzalémského, vyobrazeni v panenském městě bez aury. Tři hlavní chrámy, tři kompoziční osy symbolizované trojvěžím, jsou v analogickém vztahu k Brněnskému trojúhelníku čtyř svatých, Svaté rodině brněnského kostela. Staleté mocenské ambice představitelů města Brna a jeho duchovních řádů jsou vepsány do urbanistické struktury v podobě kompozičních vztahů srozumitelných jen těm, kdo jsou do tajemství jeho harmonie zasvěceni. Geometrický řád Brna je určen řadou zásad a kompozičních vztahů mezi prvky proměňujícími se v čase. Renesance nejenže potvrdila kvalitu středověkého založení města, ale současně ji vysoce sofistikovaným způsobem rozvinula a umožnila i relativně bezkolizní rozvoj za jeho hradbami až do poloviny 20. století. Naše současnost bohužel tyto kvality zcela přehlíží. Studium okolností, jež vedly ke vzniku rozsáhlých a složitých kompozic a vztahů, dává logiku jejich existenci skrze identifikaci a poznání osudů jejich tvůrců, uživatelů i majitelů. V souvislosti s Ostravicí i Brnem se tímto postupem lze nově dobrat mimořádně zajímavých osobností, umožňujících vnímat i starší poznatky v jiném světle.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 119 záznamů.   začátekpředchozí99 - 108dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.