Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 29 záznamů.  začátekpředchozí21 - 29  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vývoj francouzského pravopisu od 16. století se zvláštním zřetelem na accent circonflexe
Rytinová, Aneta ; Štichauer, Jaroslav (vedoucí práce) ; Nádvorníková, Olga (oponent)
Cílem práce je studovat vývoj francouzského pravopisu v období od 16. století do současnosti se zaměřením na diakritický znak accent circonflexe. Postupně jsou analyzována jednotlivá století z pohledu jazykového doplněna o historický kontext. Jsou rozebírána nejvýznamnější díla pojednávající o francouzském pravopise, od utváření pravopisných pravidel v 16. století, až po nejaktuálnější pravopisné reformy a jejich důsledky v roce 2016. Podrobnější studie je věnována vývoji znaku accent circonflexe. Záměrem je vylíčit jeho vstup do francouzského pravopisu, jeho boj o přežití, následné šíření a nabývání na významu, až po jeho oficiální statut, kdy se stává ikonou francouzského pravopisu, která je ohrozena pravopisnou reformou z roku 1990 navrhující jeho omezení. Diplomová práce je doplněna o výzkumnou část, ve které je formou dotazníku zkoumán pohled rodilých frankofonních osob na pravopisnou reformu, především na částečné odstranění znaku accent circonflexe.
Teaching English to Pupils with Dysorthography
Reslerová, Monika ; Uličná, Klára (vedoucí práce) ; Žďárek, Karel (oponent)
NÁZEV: Výuka angličtiny u žáka s dysortografií AUTOR: Bc. Monika Reslerová KATEDRA: Katedra anglického jazyka a literatury VEDOUCÍ PRÁCE: Mgr. Klára Uličná, Ph.D. ABSTRAKT Práce přibližuje téma dysortografie ve výuce angličtiny se zvláštním zřetelem k druhému stupni základních škol. Teoretická část práce obsahuje přehled základních informací o specifických vzdělávacích potřebách, dále o specifických poruchách učení, jejich příčinách a projevech. Následuje popis dysortografie a jejích možných dopadů na osvojování anglického hláskování a gramatiky, společně se seznamem doporučených přístupů, metod, technik a pomůcek, které mohou být užitečné při výuce angličtiny u žáků s dysortografií. Praktická část práce představuje vícečetnou případovou studii, která byla provedena mezi zkušenými učiteli angličtiny na školách, které věnují zvláštní pozornost dětem se specifickými vzdělávacími potřebami. Výzkum je zaměřen na zkušenosti a know-how učitelů a porovnává je s doporučeními popsanými v teoretické části. KLÍČOVÁ SLOVA specifické poruchy učení, dysortografie, výuka anglického jazyka, gramatika, pravopis
Předpony s-, z- v historickém vývoji češtiny
Breburdová, Johana ; Rejzek, Jiří (vedoucí práce) ; Martínek, František (oponent)
Diplomová práce popisuje vývoj sémantiky a užívání prefixů s-, z- a vz- v češtině. Po krátkém shrnutí teoretických východisek, vymezení předmětu práce a pojmů, které se v ní používají, následuje etymologický rozbor a popis významů ekvivalentů těchto předpon ve staroslověnštině. Další kapitoly se podrobně věnují konkurenci všech tří prefixů ve staročeském období, popisují faktory mající vliv na vývoj jejich užívání a podávají přehled o novočeském stavu, co se týče významové stránky uvedených prefixů. Následně jsou rekapitulovány pravopisné zásady týkajících se psaní s- a z- (a vz-) od 16. století po současnost. Poslední kapitola se zaměřuje na situaci v ostatních slovanských jazycích se zřetelem na západoslovanskou větev. Pozornost je věnována také otázce splývání prefixů s- a z- v jednu předponu.
Analýza slohových prací žáků základních škol
Vodová, Veronika ; Doležalová, Eliška (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent)
Práce se zabývá analýzou písemných projevů žáků 7. ročníku základní školy. Konkrétně analyzuje slohové práce, které reflektují dovednosti a znalosti, ale i neznalosti žáků napříč všemi rovinami českého jazyka, a tedy slouží jako hodnotný materiál ke zkoumání nedostatků, popř. předností v psaném projevu. Jde o velmi aktuální téma vzhledem k tomu, zda žáci zvládají své učivo a jak ho aplikují na psaný text. V sedmém ročníku je podstatné, zda je přelomový v rozvoji znalostí či nikoli, poněvadž z něj mohou žáci přestoupit na víceletá gymnázia, a tudíž je důležité, aby zvládali předepsané učivo. V teoretické části popíšeme metodologii zkoumání práce a také se zmíníme o ostatních pracích zabývajících se tímto tématem. Dále se budeme zabývat pojetím jazyka a slohu obecně a následně vzájemným vztahem těchto dvou složek. Je zde zmíněn popis specifik slohových prací, kritéria jejich hodnocení a popis jednotlivých slohových útvarů. Obsahuje i požadavky na žáky dle školního vzdělávacího plánu, na jehož pojetí a cílech je založena praktická část. Závěrem je rozebírán psychický vývoj a stav žáka v období, ve kterém je zde posuzován. Většina teoretických poznatků je dokazována v praktické části. Praktická část obsahuje jednotlivé rozbory slohových prací žáků 7. tříd z hlediska kompozice, pravopisu, stylizace vět, lexika a...
Ability of Czech Speakers of English to Pronounce Words with Silent Letters
Pospíšilová, Markéta ; Červinková Poesová, Kristýna (vedoucí práce) ; Farrell, Mark Robert (oponent)
Cílem této bakalářské práce je nastínit historický vývoj anglických němých písmen a poukázat na jejich roli v současné angličtině. Teoretická část se zaměří na definici němých písmen a odhalí příčiny jejich vzniku. Práce se dále věnuje jednotlivým němým písmenům a popisuje, v kterých pozicích se nejčastěji vyskytují. V praktické části se pak hodnotí schopnost českých studentů vyslovovat slova obsahující němá písmena. Výzkum se zaměří především na porovnání nahrávek žáků kvinty a oktávy osmiletého gymnázia.
Pravopisná variabilita slov přejatých z angličtiny
KIMLOVÁ, Markéta
Diplomová práce se zabývá pravopisnou variabilitou slov přejatých z angličtiny z pohledu diachronního i synchronního. Zaměřuje se na frekventované anglicismy v české slovní zásobě obecně a na přejímky a jejich varianty vyskytující se ve vybraných publicistických textech. Zároveň zkoumá, jak se na finální podobě slova podepisuje původní pravopis a výslovnost. V teoretické části jsou popsány již známé poznatky o hláskových změnách, ale také rozdíly v českém a anglickém fonetickém systému. Praktická část se zabývá konkurencí variant jak slov již zdomácnělých, tak slov nově přejatých zachovávajících si v současné době dvojí způsob zápisu.
Pravopisné zvláštnosti v sbírce staročeských kázání založených na legendách
Janosik-Bielski, Marek
KázLeg či Pasionál křižovnický nebo také Staročeská sbírka kázání založených na legendách textově navazující na takzvaný Staročeský pasionál je nejen z lingvistického hlediska velmi zajímavý text s mnoha formálními zvláštnostmi dobře patrnými i v oblasti pravopisu. Vzhledem k formě a účelu a také k mnoha opravám a vpiskům dokládajícím hojné používání především v patnáctém a šestnáctém století je tato sbírka jedinečným dokladem mnoha změn v jazyce i pravopisu.
Český pravopis na konci 20. století
Svobodová, Ivana
Popis současné pravopisné situace. Názory na Pravidla českého pravopisu.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 29 záznamů.   začátekpředchozí21 - 29  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.