Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 15,805 záznamů.  začátekpředchozí15796 - 15805  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.32 vteřin. 

Výuka kombinatoriky na střední škole s využitím webových stránek
Farská, Jana ; Pavlíková, Pavla (oponent) ; Robová, Jarmila (vedoucí práce)
Diplomová práce je zaměřena na vytvoření webových stránek pro výuku kombinatoriky na středních školách. V době psaní této práce existovaly jen neúplné nebo velmi stručné webové stránky k tomuto tématu a většina z nich nevyužívala dostatečně možnosti Internetu - stránky byly statické a málo provázané odkazy. Stránky v anglickém jazyce byly v tomto ohledu zpracované o něco lépe. Hodnocením několika existujících stránek se zabývá první část této diplomové práce. Druhou částí jsou nové webové stránky. K jejich vytvoření jsem použila jazyk HTML, skripty jsou napsány pomocí JavaScriptu a grafická úprava stránek je většinou definovaná v externích CSS souborech. Stránky jsou určeny spíše pro samostudium, ale dají se využít i při výuce. Obsahují výklad látky, řešené příklady a úlohy k procvičení. Výsledky jednotlivých úloh je možné zobrazit kliknutím na určenou ikonu. U některých (zejména obtížnějších) úloh lze zobrazit nápovědu nebo celý postup řešení.

Realizace osobnostní a sociální výchovy na základních školách
SAMKOVÁ, Martina
Již pátým rokem patří osobnostní a sociální výchova (OSV) do povinné složky základního vzdělávání v České republice. Práce se zabývá pojetím tohoto průřezového tématu na šesti základních školách. Teoretická část popisuje historii OSV, její tematické okruhy, cesty realizace, principy, postavení v rámcově vzdělávacím programu pro základní vzdělávání a vztah k ostatním průřezovým tématům. Výzkumná část obsahuje analýzy školních vzdělávacích programů šesti základních škol z hlediska OSV, rozbor dotazníků pozorovatele učebních jednotek pracujících s tématy OSV a rozbor sebereflektivních dotazníků učitelů těchto jednotek.

Stravovací návyky u pacientů s diabetem mellitus 1. typu
KRÁLOVÁ, Kateřina
Název mé bakalářské práce zní Stravovací návyku u pacientů s diabetem mellitus 1. typu. Diabetes mellitus je chronické onemocnění, které je pro svůj vysoký výskyt v populaci pokládané za civilizační chorobu. Podle Mezinárodní federace diabetu je na světě asi 15 000 000 lidí s diabetem 1. typu, což je něco málo přes 7 % z celkového počtu diabetiků. Cílem bakalářské práce je prostřednictvím výzkumné části popsat stravovací návyky zjištěné u pacientů s diabetem mellitus 1. typu a zmapovat důvody, které vedou pacienty k nedodržování lékařem stanovené diabetické diety. Tedy odpovědět na výzkumné otázky: "Jaké jsou stravovací návyky diabetiků 1. typu?" a "Jaké mají pacienti důvody pro nedodržování zásad doporučené diety?". Výzkumná část práce je zpracována formou kvalitativního výzkumu pomocí polostrukturovaného rozhovoru. Rozhovor poskytlo celkem sedm diabetiků ve věkovém rozmezí dvacet tři až padesát let. Data byla získána od pacientů, kteří se léčí u diabetoložky MUDr. Lenky Dohnalové v diabetologické poradně v nemocnici v Českých Budějovicích. Rozhovory s těmito pacienty záměrně nebyly prováděny za přítomnosti sestry či diabetologa ve snaze zabránit znehodnocení odpovědí dotazovaných osob. Tedy proto, aby se respondenti nebáli říkat pravdu a získané informace byly co nejobjektivnější. Pacienti byli vstřícní a ochotní rozhovory poskytnout. Respondenti neuvádí svá jména a celý rozhovor je anonymní. Všichni souhlasili s poskytnutím rozhovoru a zároveň i s jeho nahráváním. Výzkumné otázky byly stanovené dvě. Byly zodpovězeny na základě anonymních rozhovorů. Výzkumná otázka číslo 1: 1. Jaké jsou stravovací návyky diabetiků 1. typu? Je patrné, že pacientům s diabetem bylo sděleno, že by měli mít přehled o počtu snědených sacharidů v potravě. K tomu využívá šest respondentů takzvané výměnné jednotky, kdy 12 gramů sacharidů odpovídá 1 výměnné jednotce. Jedna respondentka nepřepočítává obsah sacharidů ve stravě na výměnné jednotky, ale orientuje se pomocí gramů sacharidů. Překvapila mě odpověď ohledně zvláštní výživy, tedy výrobků dříve označovaných slovem "dia", neočekávala jsem, že je konzumuje pouze jedna respondentka. Mimo mé původní očekávání je také překvapivé zjištění, že ani jeden z respondentů si nehlídá u konzumované stravy glykemický index. Výzkumná otázka číslo 2: 2. Jaké mají pacienti důvody pro nedodržování zásad doporučené diety? Je patrné, že pacienti se snaží o dodržování režimu. Žádný z respondentů v současné době nemá problém se selfmonitoringem, aplikací inzulinu či konzumací stravy a nápojů ve škole nebo v zaměstnání. Jedna respondentka uvedla, že tyto problémy v zaměstnání měla, a proto je nyní v invalidním důchodu. Výsledky výzkumného šetření jsou přínosné pro zdravotnické pracovníky, kteří pečují o diabetické pacienty. Předpokládané využití práce v praxi: Publikace by měla prostřednictvím využití v diabetologických poradnách podpořit a zkvalitnit informovanost pacientů s diabetem o jejich nemoci.

Využití projektové metody v mateřské škole
KODIMOVÁ, Zuzana
Bakalářská práce se zabývá využitím projektové metody, která obohacuje život v mnoha mateřských školách. Teoretická část je zaměřena na její charakteristiku, původ a historii, seznamuje se znaky a strukturou projektu a upozorňuje na klady i zápory této metody. V praktické části je provedeno výzkumné šetření, které zkoumá současný názor pedagogů na využití projektů v mateřských školách pomocí dotazníku a vlastním pozorováním je vyhodnocován projekt v mateřské škole.

Prevence specifických poruch učení u dětí s odkladem školní docházky
Vesecká, Dana ; Strnadová, Iva (vedoucí práce) ; Kropáčková, Jana (oponent)
Školní neúspěchy dětí patří mezi základní témata pedagogické a psychologické literatury. Odborníci si uvědomují, že náprava poruch učení se nemůže orientovat jen na jejich projevy, ale že je nutno sledovat vzdělávání dítěte celostně a ve všech souvislostech. Všechny příznaky poruch učení způsobují selhání žáka a promítají se do jeho školní práce. Znemožňují mu porozumět pokynům učitele, plnit běžné úkoly, pracovat v přiměřeném tempu. Neúspěchy ve školní práci se pak dále promítají do psychiky dítěte, ovlivňují jeho sebepojetí, mohou vyvolávat pocity strachu a nechuti ke školní práci. Poruchy učení ovlivňují i situaci v rodině dítěte. Je zřejmé, že nej lepší nápravou specifických poruch učení je těmto poruchám předcházet, a proto se výzkumy v poslední době se věnují prevenci poruch učení již v předškolním věku. V tomto věku lze eliminovat jednotlivé deficity ve vývoji dítěte, které by mohly znamenat vznik poruch učení po nástupu do školy. Znalost příznaků poruch učení a jejich náprava by se měla dostat do stále širšího povědomí pedagogů i rodičů. Učitelé a rodiče, kteří jsou dostatečně poučeni o problému, jeho podstatě a celkové prognóze, přistupují daleko aktivněji k nápravě potíží u dítěte. Moje práce se zaměřuje na možnosti prevence poruch učení v předškolním věku. Měla by být motivací přístupu k dětem po...

Cesta - poutní cesta očima ateisty
Šlemrová, Helena ; Špirk, Ivan (vedoucí práce) ; Synecký, Jakub (oponent) ; Špirk, Ivan (oponent)
Šlemrová, H.: Cesta - poutní cesta očima ateisty. /Diplomová práce/ Praha 2006 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, počet stran: 100 s. (Přílohy: CD s nevyužitým materiálem, Cestovní a fotografický deník, výtvarné práce žáků ZŠ a ZUŠ) Diplomová práce je teoretickou a praktickou studií zvoleného tématu. Její součástí je kromě textové části, cestovní a fotografický deník, výtvarné práce dětí vycházející z navržených projektů a návrhy těchto projektů obsažené v textové části. Tématem teoretické části je studie náboženských poutí v minulosti i dnes a jejich porovnání s jedinečností Hájeckých poutí. V didaktické části jsou navrženy výtvarné projekty pro žáky základních, základních uměleckých a středních škol, které se zabývají především posvátným a profánním v dnešní společnosti. Praktická část (deníky) výtvarně interpretují dnešní i historickou podobu poutí do Hájku. Cílem práce bylo tyto poznatky teoreticky i výtvarně zdokumentovat a obohatit tak novým pohledem. Klíčová slova: Cesta, poutní cesta, pouť, posvátné, profánní, čas, deník, dokument.

Obraz jako fenomén
Universalová, Jana ; Kornatovský, Jiří (vedoucí práce) ; Cikánová, Karla (oponent)
V praktické části představuji vlastní tvorbu, skrze niž nahlížím fenomén obrazu. Ukazuji tak na fenomenalitu obrazu prostřednictvím obrazů jednoho konkrétního člověka. Předvádím osobní pojetí tématu, ve kterém obraz chápu jako viděné, které stojí na začátku tvorby a může potom být zobrazením zachyceno. Východiskem práce se stala praktická část, která následně přechází v část teoretickou, ve které vlastní tvorbu dávám do souvislostí s umělci českého výtvarného umění, u kterých hledám podobnosti. Následně směřuji k výuce výtvarné výchovy. Důležitým záměrem diplomové práce je tedy nejen pohled do mé tvorby, vlastní sebereflexe a hledání vazeb na výtvarné umění, ale i pokus o využití mé inspirace ve výuce výtvarné výchovy. Možnosti využití vlastní inspirace a výtvarné práce v přístupu k výuce, ověřují výtvarné náměty realizované se žáky střední školy. Klíčová slova: obraz, vizualita, umění, příroda, pohyb, linie, kresba, záznam, tvůrčí proces, sdělení, výtvarné prostředky, výchova

Měření školní kázně z pohledu žáků a učitelů 2. stupně základních škol s použitím metody ukotvujících vinět
Vaňkátová, Eva ; Voňková, Hana (vedoucí práce) ; Bendl, Stanislav (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na výzkum kázně/nekázně za použití metody ukotvujících vinět. Pro konstrukci vinět zde byly poprvé použity analyzované výstupy z focus group a podklady z hloubkových rozhovorů. Teoretická část seznamuje čtenáře s multidimenzionálním pojetím kázně/nekázně, dále s domácími i zahraničními výzkumy zabývajícími se kázní a přehledem možných výzkumných metod, které mohou být pro výzkumy kázně použity. Praktická část je věnována prezentaci výsledků vlastního výzkumu, které vedly k sestrojení nového dotazníku. Tento dotazník se věnuje měření školní kázně během výuky a pro toto měření využívá ukotvující viněty. Ty byly sestaveny na základě výstupů z focus group a hloubkových rozhovorů, tedy z výstupů výzkumu mezi samotnými žáky 8. a 9. ročníků základních škol a jejich učiteli. Tento dotazník bude v rámci disertační práce autorky a jejího doktorského studia nadále standardizován a upravován do finální podoby. Nicméně i tak se ukazuje, že metoda ukotvujících vinět získává své pevné místo v pedagogických výzkumech, které jsou zaměřeny na sebehodnocení a vlastní vnímání jedince různých projevů chování. KLÍČOVÁ SLOVA kázeň/nekázeň, metoda ukotvujících vinět, focus group, hloubkové rozhovory, sebehodnocení

Slovní úlohy ze základů aritmetiky
BROŽOVÁ, Lenka
Bakalářská práce se zabývá učivem žáků základních škol a její téma je Slovní úlohy ze základů aritmetiky. Práce je členěna do několika částí. Začíná od základních pojmů, poté postupně probírá celou problematiku zlomků až po složitější příklady a slovní úlohy. Je koncipována tak, aby mohla sloužit jako pomůcka pro samostudium žáků. V každé kapitole jsou příklady na procvičení dané problematiky. Pro větší atraktivitu a lehčí porozumění je práce obohacena o řadu obrázků či fotografií.

Herecká sebereflexe při studiu a v praxi
Dancingerová, Marta ; PLEŠTILOVÁ, Miroslava (vedoucí práce) ; ŠIKTANCOVÁ, Jaroslava (oponent)
Práce popisuje mé osobní zkušenosti, kterých jsem nabyla jak během studia na DAMU a při zkoušení absolventských inscenací v divadle Disk, tak při práci mimo školu. Tyto zkušenosti jsou pak ilustrovány na několika konkrétních příkladech z praxe na kterých jsem pracovala.