Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 163 záznamů.  začátekpředchozí132 - 141dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Modernita jako monstrozita: Sociologická výpověď moderního autorského mýtu
Lošťák, Dalibor ; Činátlová, Blanka (vedoucí práce) ; Storchová, Barbara (oponent)
Tato práce představuje metodologii a teorii potřebnou pro naratologicky a lingvisticky založenou komparaci vybraných textů, náležejících rozdílným deklarovaným žánrům, avšak dle mínění autora sdílejícím značné množství shodných rysů. Tento teoretický a metodologický aparát pak využívá ke stručné pilotní komparaci konkrétních textů se zřetelem na shody a rozdíly v jazyce a vyprávění oněch textů. Klíčovým metodologickým nástrojem, jejž práce představuje, je konstrukce kontinua vymezeného abstraktními póly "instrumentálního" a "literárního" jazyka a jeho vztažení k teorii informace. Jako teoretické východisko zkoumání povahy vyprávění vybraných textů práce prezentuje naratologické koncepce zaměřené na vztah vědy, vyprávění a společnosti. Vyústěním pilotní komparace, využívající tohoto teoretického a metodologického aparátu, by mělo být uchopení jejich jazyka a vyprávění ve vztahu k ideálnímu textu a jeho rysům. Klíčová slova: sociologie, román, jazyk, vyprávění
Fantastično v románu Nikdo se nedívá Josého Luíse Peixota
Rubešová, Lucie ; Flemrová, Alice (vedoucí práce) ; Dufková, Vlasta (oponent)
Hlavním cílem této diplomové práce je vymezení a odhalení narativních postupů a prvků fantastična v románové prvotině Nikdo se nedívá (Nenhum Olhar, 2000) současného portugalského spisovatele Josého Luíse Peixota, jehož tvorba je literárními historiky zařazována do proudu takzvaného mytického vyprávění, které, v běžné definici, často upozorňuje na deformované hodnoty současné společnosti. Pro Josého Luíse Peixota se stává fantastično v moderním pojetí, takzvané neofantastično, alternativním prostředkem k vyjádření potřeby víry ve společnosti - bez nutnosti čtenářovy znalosti náboženských pravidel - a tato skutečnost je hlavním a nadčasovým odkazem celého díla. Po první, úvodní, kapitole se v kapitole druhé věnujeme nástinu literárně-historického kontextu současné portugalské prózy a věnujeme také nemalou pozornost biografii a bibliografii Josého Saramaga - ideologicky a politicky angažovaného autora, který se ve svých dílech dotýká, podobně jako Peixoto, základních otázek lidské podstaty a prezentuje v nich nekonvenční úvahy o hodnotách současné společnosti. Třetí kapitola si klade za cíl představit Josého Luíse Peixota, jako autora románu Nikdo se nedívá, za který byl v roce 2001 odměněn Literární cenou Josého Saramaga, jež se uděluje portugalsky píšícím spisovatelům mladším třiceti pěti let....
German-Czech meetings in books written by Martin Becker and Jaroslav Rudiš
Mrázková, Tereza ; Glosíková, Viera (vedoucí práce) ; Bučková, Tamara (oponent)
Předmětem této práce je analýza společného díla dvou mladých autorů - německého spisovatele Martina Beckera a jeho českého kamaráda Jaroslava Rudiše. Část práce se také zabývá jejich životem a vlastní tvorbou. Cílem je najít české motivy v díle a životě Martina Beckera a vlivy německé kultury na tvorbu Jaroslava Rudiše, zaměřit se na charakteristické znaky a analýzu jejich společných děl. Ve své práci docházím k závěru, že pobyt v Čechách, zájem o český jazyk a literaturu se odráží v Beckerově díle, stejně jako Rudišova tvorba je ovlivněna jeho zájmem o německé autory, umění, architekturu, historii, němčinu a další. Ve společném díle se pak tyto momenty prolínají a doplňují.
Hledání identity v tzv. palánkovském cyklu Ladislava Balleka
Erdélyiová, Veronika ; Pátková, Jana (vedoucí práce) ; Chmel, Rudolf (oponent)
Diplomová práce má analyticko-interpretační charakter se zaměřením na hledání identity v tzv. palánkovském cyklu Ladislava Balleka. Výchozími texty jsou Ballekova sbírka novel Južná pošta (1974) spolu s romány Pomocník (1977) a Agáty (1981). Předmětem komparace jsou zejména specifika pojetí národní identity. Analytická část je směřována k uchopení rozličných podob identity člověka a osvětlení jejich jednotlivých forem (národní, historická, kulturní). V práci je kladen důraz na interpretaci konkrétních próz s ohledem na jejich širší platnost v rámci slovenského literárního kontextu.
Representing Courtship and Marriage in the English Novel, 1780-1860
Vomáčková, Lenka ; Nováková, Soňa (vedoucí práce) ; Beran, Zdeněk (oponent)
Tato práce se zaměřuje na motivy námluv a manželství, tak jak je vnímají a prožívají hrdinky románů publikovaných od konce osmnáctého století do druhé poloviny devatenáctého století. Mezi tyto romány se řadí Evelina (1778), Pride and Prejudice (1813), Jane Eyre (1847) a The Mill on the Floss (1860). Vzhledem k tomu, že jsou všechny tyto romány dílem žen a spisovatelek, nabízí tento výběr zajímavou, feministicky orientovanou perspektivu na dané téma. Zmíněné texty detailně popisují motivy námluv a manželství, tak jak byly tyto udalosti vnímány v daném období. Zároveň si však autorky pohrávají s koncepty tradičního dikurzu, odmítají některé konvenční myšlenky týkající se těchto témat a představují tak výzvu dobové představě o roli ženy v námluvách a manželství. Kromě analýzy těchto románů jsem se snažila prozkoumat i způsob, jakým byly námluvy a manželství zobrazeny a reprezentovány v původní literatuře osmnáctého a devatenáctého století. Za tímto účelem jsem se detailně zaobírala dobovou literaturou adresovanou mladým dívkám, kde je vyobrazen pomyslný ideál ženy a její role v námluvách a manželství. První kapitola této práce je úvodní a vysvětluje hlavní pojmy, myšlenky a cíle výzkumu. Druhá kapitola se zaměřuje na prostředí, ze kterého hrdinka pochází a na další faktory ovlivňující její...
Vypravěč Italo Calvino
Vítková, Iva ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Flemrová, Alice (oponent)
Résumé Bakalářská práce je věnována tvorbě předního italského spisovatele dvacátého století Itala Calvina. První část tvoří bibliografický medailónek, ve kterém je představen autorův život i dílo. Poté je věnován prostor třem analýzám autorových děl z rozličných období. Debut Cestička pavoučích hnízd je dílem charakterizujícím autorovo partyzánské období. Vychází z jeho osobních zkušeností a stalo se autorovým příspěvkem v poválečné neorealistické vlně. Osobitým přístupem doplnil text o pohádkový rozměr. Dalším analyzovaným textem je soubor povídek Kosmické grotesky. Autorovou intencí bylo vytvořit nové mýty. Povídky vypráví příběhy odehrávající se v kosmu během miliónů let. Každá povídka rozebírá ve fantaskní rovině zlomové události v historii univerza. Poslední analýzou je dílo z autorovi pozdní tvorby Když jedné zimní noci cestující, výjimečný román, spadající do experimentální prózy. Román se skládá z deseti začátku různých románů, které jsou vloženy do rámcového příběhu. Každé dílo je analyzováno po obsahové i formální stránce. Tyto tři rozbory jsou shrnuty v závěrečné části. Na jejich základě jsou vytyčeny konstantní a variabilní prvky autorovy tvorby. Jako stabilní elementy jsou označena hesla: hra, pohádka, mýtus, potenciál, prostor narace a prvky autobiografie. Naopak v rámci proměn autorovy tvorby...
Romány Itala Sveva
Sklenářová, Simona ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Flemrová, Alice (oponent)
Tato bakalářská práce si klade za cíl představit italského spisovatele Itala Sveva a jeho tři stěžejní romány: Una vita (Život pana Alfonsa), Senilità (Senilita) a La coscienza di Zeno (Vědomí a svědomí Zena Cosiniho). Úvodem stručně shrnu dějiny multikulturního Terstu, který měl na autora značný vliv a do něhož jsou zasazeny děje tří zmíněných románů. V bio- bibliografické části bude chronologicky vylíčen Svevův osobní i profesní život a jeho literární a dramatická tvorba. Spojovacím bodem jeho děl je tzv. "inettitudine", neboli netečnost, nešikovnost a životní pasivita hlavních hrdinů. Mimo ni patří mezi Svevova opakovaně zpracovávaná témata také rodina, vztahy mezi jejími jednotlivými členy, láska a rivalita. Práce se zaměřuje na Svevovy romány, ze kterých také primárně vychází. Závěrem se snažím všechna tři díla porovnat, najít v nich odlišnosti a spojitosti a celkově shrnout proměny svevovského hrdiny.
Postava novináře v britském románu 20. století
Horáčková, Ludmila ; Jirák, Jan (vedoucí práce) ; Čeňková, Jana (oponent)
Diplomová práce Postava novináře v britském románu 20. století si klade za cíl zmapovat prostor věnovaný postavám novinářů v literatuře, konkrétně v britské románové tvorbě 20. století. Zobrazování postav novinářů a novinářek je zkoumáno na patnácti vybraných dílech v rámci tří románových typů - románu humoristickém, detektivním a sociálně kritickém. Pomocí podrobné analýzy komplexu naratologických i mimoliterárních prvků práce porovnává jednotlivé konkrétní literární postavy novinářů a novinářek, které se ve vybraných knihách objevují, zkoumá rozdíly v jejich zobrazování v rámci jednotlivých románových typů a pokouší se vysledovat určité podobnosti a opakující se tendence v zobrazování postav žurnalistů v literatuře. Výsledkem práce je shrnutí jak shodných tak odlišných způsobů prezentace novinářů v britském románu 20. století.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 163 záznamů.   začátekpředchozí132 - 141dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.