Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 160 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Komparativní analýza titulních stran časopisů Respekt a Reflex v období roku 2009-2010 (textová a sémiotická komparace)
Kovářová, Pavla ; Šoltys, Otakar (vedoucí práce) ; Kučera, Štěpán (oponent)
Bakalářská práce "Komparativní analýza titulních stran časopisu Respekt a Reflex v období roku 2009-2010 (textová a sémiotická komparace)" se zabývá sémiotickým rozborem titulních stran dvou týdeníků s podobným zaměřením ve stejném období. Vybraný vzorek obsahuje pět titulních stran každého z těchto časopisů, na kterých jsou zobrazeny české politické osobnosti. Na základě prvních dvou částí vysvětlujících teoretickou podstatu sémiotiky jako vědy a představujících předmět analýzy, v praktické části tato práce podrobuje titulní strany analýze, jejímž cílem je celková komparace obou časopisů z hlediska sdělovacího záměru, konstrukcí reality a jejich práce s mýty a stereotypy. Obrazový a jazykový kód je zkoumán z hlediska denotace, konotace a vyplývajících novodobých mýtů. V současném mediálním diskurzu se zabývá interpretací znaků a symbolů, dekódováním skrytých významů a vztahem k dominantní ideologii v konstruktech reality. Pozornost je zaměřena na techniku fotomontáže u Reflexu a kresby u Respektu, kompozici, barevnost a používání stereotypů. Výsledek analýzy prokazuje shodný přístup obou týdeníků k dominantní ideologii, ale rozdílný přístup ke konstrukcím reality a vytváření sdělovacího záměru, jež vychází právě ze způsobu zpracování.
Marketingová komunikace v performativním umění
Hájková, Eliška ; Kladný, Tomáš (vedoucí práce) ; Váša, Ondřej (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na marketingovou komunikaci v performativním umění. Konkrétně na plakátovou reklamu Divadla na Vinohradech. Marketing v umění je specifický tím, že se musí přizpůsobit uměleckým cílům. Úlohou marketingu tedy není přizpůsobit produkt požadavkům trhu, ale přitáhnout publikum k aktuální nabídce. Produkt se nejdříve vyrobí a až poté se umístí na trh. V marketingové komunikaci je tedy možné vycházet z produktu samotného. V souvislosti s tím jsem se snažila odhalit jaké prvky, a to jak ty explicitně zobrazené, tak i skryté, využívají plakáty na divadelní inscenace a zda reklamní plakáty vycházejí ze specifik, které mají produkty v oblasti kultury a umění. Jako nástroj jsem si zvolila sémiotickou analýzu, při které jsem zkoumala obraz, text a vztah obrazu a textu. Klíčová slova Sémiotika, marketing, marketing kultury, komunikace, verbální a vizuální komunikace, obraz a text.
Sémiotika tlumočnického zápisu
Hrušovská, Petra ; Nekvapil, Jiří (vedoucí práce) ; Sládková, Miroslava (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na sémiotické aspekty tlumočnického zápisu, a to zejména na proces semiózy a faktory ovlivňující tlumočníkovo pojetí svých poznámek. V první kapitole jsou vysvětleny základní rysy zápisu, aby ve zbytku práce mohly být pojednány jeho sémiotické vlastnosti. Ve druhé kapitole je tlumočnický zápis jakožto specifický sémiotický systém stručně rozebrán v souvislosti s Peirceovou druhou trichotomií znaků (přičemž jsou uvedeny příklady ikonů, indexů a symbolů) a s jejich funkcí, produktivitou a prostorovým rozložením. Po tomto všeobecném uvedení do problematiky jsou ve třetí kapitole představeny hlavní teoretické přístupy k technice tlumočnického zápisu (s důrazem na ženevskou a heidelberskou školu), a to včetně jazykových otázek a přístupu ke znakům zápisu. Jelikož je důraz kladen na proces semiózy (chápání znaků tlumočníky, vytváření znaků v souladu se smyslem projevu a hledání motivace tlumočníků při volbě konkrétních znaků a jejich podoby), je uveden výčet základních osvědčených postupů a znaků. Znaky jsou rovněž analyzovány podle jejich původu a možností dalšího rozšíření (skládáním, odvozováním apod.). Čtvrtá kapitola se věnuje individuálnímu charakteru zápisu v závislosti na osobních a situačních faktorech a zde se opírá zejména o tvrzení a závěry empirických pozorování a...
Sémiosféra a mytologická rovina komerčně nejúspěšnějších filmů
Senjuková, Tereza ; Šoltys, Otakar (vedoucí práce) ; Dominik, Šimon (oponent)
Práce se zabývá mytologií současné filmové tvorby a základními sémiotickými prvky, jaké se v těchto snímcích objevují. Analyzuje a rozkrývá mytologické struktury, na nichž jsou filmy postaveny, aby pak na základě zjištěných poznatků vyvodila závěry o soudobé společnosti. Jako analyzovaný vzorek si vybírá 30 komerčně nejúspěšnějších filmů. Rozdělena je na dvě hlavní části; první z nich se zabývá mytologickými prvky, a to nejprve v obecné rovině, kdy popisuje nejčastěji se objevující mýty, v dalších kapitolách stručně analyzuje vybrané jednotlivé filmy a upozorňuje na jejich nejvýraznější prvky. Druhá část se zaobírá sémiotickými prvky, kterých filmoví tvůrci využívají a které se v analyzovaných filmech objevují, a snaží se vyložit jejich význam. Pro dokreslení je za těmito dvěma kapitolami krátké pojednání o nejvýraznějších rozdílech mezi asijskými (hlavně čínskými) a euro-americkými filmy.
Sémiotická analýza hashtagů na Instagramu
Svobodová, Kristýna ; Šoltys, Otakar (vedoucí práce) ; Podzimek, Jan (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá hashtagy na Instagramu a zkoumá je pomocí sémiotické analýzy. Pro výzkum jsem zvolila instagramový účet Leoše Mareše, který je jedním z neúspěšnějších profilů v rámci českého Instagramu, jeho textový doprovod fotografií je velice specifický, proto poskytuje bohatý materiál pro výzkum. V úvodu práce je představena sémiotika jako taková, její historie a jsou představeny klíčové pojmy, jako je význam, jazykový znak, sémantika, pragmatika a syntax, denotace a konotace a jazykové prvky. Další část teorie se zabývá novými médii, konkrétně Instagramem, přestavuje samotnou platformu, dále popisuje hashtagy a jeho funkce, zde čerpá ze studií, které se ovšem doposud zabývaly hashtagy primárně na Twitteru, nikoliv Instagramu. Praktická část práce vychází z Morrisova rozdělení sémiotiky na syntax, sémantiku a pragmatiku a zabývá se hashtagy z těchto pohledů. Zkoumá, jak na sebe hashtagy vzájemně navazují a odkazují, jaký je vztah mezi hashtagy a obrazovou složkou příspěvku a jaké jsou předpoklady a limity pro jeho pochopení. V závěru práce jsou shrnuty poznatky a vyvozeny vzorce na základě předchozí analýzy, které pramení převážně ze zkoumání syntaxu a sémantiky.
Reportage photography and its informative value
Gorcovská, Laura ; Černý, Vladimír (vedoucí práce) ; Váša, Ondřej (oponent)
Diplomová práca sa zaoberá otázkou reportážnej fotografie a mediálnym zdelením nami vybraného vizuálneho obrazu. Pôjde o obraz sýrskeho utečenca Aylana Kurdiho z roku 2015, ktorého fotografia odkazuje na vecný problém utečeneckej krízy v Európe. Práca ponúka semiotický prístup k zvoleným fotografiám zachytávajúcim rovnaký obraz z rôznej perspektívy. Perspektíva je v našom prípade dôležitá, pretože ide spornú fotografiu v otázkach etickej normy. Preto sa sústredíme i na spôsob, akým sa vybrané média vyrovnali s touto problematikou. Práca poukazuje na znaky, ktoré by mala reportážna fotografia obsahovať a ako sa menia z hľadiska toho, aké médium fotografiu sprostredkuje v závislosti od sprievodného titulného textu, perexu či skladby slov doplňujúcich fotografiu. Upriamime sa i na to, ako je daná fotografia začlenená do kontextuálneho rámca zvolených médií. Vedľajší cieľ práce bude porovnať výsledky analýzy vybraného obrazu v jednotlivých zvolených periodikách a porovnať prípadné odlišnosti v rámci ich interpretácie i kontextu, do ktorého je fotografia posadená. Práca vychádza predovšetkým z teoretických konceptov Rolanda Barthesa na konkrétnom vizuálnom zdelení daným vybraným médiom. Základné sledované ukazovatele sú koncepty denotácie, konotácie a mýtusu, pričom sledujeme vzťah medzi textom a...
Persuazivní funkce a její znakové naplňování v předvolebních spotech pol. stran, které se ve volbách roku 2010 dostaly do PS PČR
Korandová, Michaela ; Šoltys, Otakar (vedoucí práce) ; Klabíková Rábová, Tereza (oponent)
Do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky se ve volbách roku 2010 probojovalo pět politických stran (ČSSD, ODS, TOP 09, KSČM, VV). Každá z nich měla svůj předvolební spot, který byl šířen televizním vysíláním a neoddělitelně patřil k politické kampani. Tyto mediální produkty jsou předmětem bádání této práce. Cílem je sémiotická analýza jednotlivých subjektů. Práce usiluje o objektivní popis způsobů přenášení výpovědí a konstruování významu ve sděleních spotů. Zkoumání se zaměřuje především na komplexní komunikát klipů, strukturu narativů a uplatňování persuasivní funkce. Rozbor se týká jednotlivých sémiotických systémů, rozčleněných do tří oblastí - vizuální, auditivní a jazykové. Jejich vzájemná harmonie, dominance a substituce představují důležité hledisko při hodnocení kvality komplexního komunikátu. Problematika je také nahlížena z hlediska narativity spotů, přičemž práce obsahuje popis roviny příběhu i diskursu. Zde jsou zahrnuty konkrétní události, postavy a prostředí, druhy výpovědí a specifikace postavení vypravěčů. Deskripce persuasivních jevů a jejich znakového naplňování pak přímo vychází z výše uvedených kritérií. V závěru je uvedeno shrnutí v rámci aspektů, kterými se práce zaobírala.
Sémiotické inženýrství a pravidla pro interakční design
Prokop, Pavel ; Brejcha, Jan (vedoucí práce) ; Slavíček, Daniel (oponent)
Sémiotické inženýrství je jedním ze sémiotických přístupů k problematice interakce mezi člověkem a počítačem. Jeho teorie je postavena na jednoduché myšlence rozhraní jako zástupce designera, skrze kterého designer promlouvá k uživateli o tom, jak by měl zacházet s programem, který pro něj připravil. Kromě teoretického základu disponuje také metodami pro zhodnocení způsobu komunikace testovaného rozhraní s uživatelem. Je tak schopno se vyrovnat ostatním teoriím v oblasti a díky svému zaměření na komunikaci poskytuje navíc nový podstatný úhel pohledu. Jeho teorie a metody jsou zde použity jako základ pro vytvoření sady pravidel pro designery, která by jim měla sloužit jako vodítka k zamyšlení. Ukazuje se tak, že sémiotická teorie je schopna v oblasti inteakčního designu přinášet konkrétní výsledky pro běžnou praxi a není vázána pouze na akademické prostředí.
Semiotics and Fashion Studies : limits and possibilities of a systemic approach to contemporary fashion
Mikerina, Daria ; Zaccarello, Benedetta (vedoucí práce) ; Kladný, Tomáš (oponent)
in Czech Pohled na módu jako na systém signifikace, který se poprvé objevil ve významném díle Rolanda Barthese, Systém Módy (1967), převažuje od počátku rozvoje studií módy. Nicméně v posledních dvou desetiletích se tento koncept stále více kritizuje a musí čelit srovnání s konceptem identity jakožto oblast s flexibilními rozměry. Ze sémiotického pohledu se materiálnost oblečení téměř "vytrácí" do zobrazení. Nedávný výzkum však naopak vychází z názoru Gillese Deleuzeho, že návrhy jsou neoddělitelné od svého materiálního vyjádření, a snaží se následovat pokusy o narušení narace. Pokud však Deleuze tvrdí, že možnosti úniku zobrazení náleží modernímu umění s jeho metamorfózami, co můžeme říct o módě? Tato diplomová práce chce zdůraznit, že móda je především komerce a každá módní značka si pečlivě vytváří svůj systém hodnot. Fyzický dojem z nošení oblečení je vždy ovlivněný významy kolujícími v systému módy. Omezení aplikované sémiotiky módy jsou patrná (oblečení a jeho reprezentace vždy existovalo a existuje v kontextu dalších sémiotických systémů), ale koneckonců oproti heterogenitě každodenní praxe "metodologická čistota" diskursivních přístupů připouští odbornou analýzu. Práce pojednává o použitelnosti systémového přístupu k soudobé módě a pokouší se o propojení moderních myšlenkových proudů v...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 160 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.