Název:
Sémiosféra a mytologická rovina komerčně nejúspěšnějších filmů
Překlad názvu:
Semiosphere and mythological niveau of commercially most successful movies
Autoři:
Senjuková, Tereza ; Šoltys, Otakar (vedoucí práce) ; Dominik, Šimon (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá mytologií současné filmové tvorby a základními sémiotickými prvky, jaké se v těchto snímcích objevují. Analyzuje a rozkrývá mytologické struktury, na nichž jsou filmy postaveny, aby pak na základě zjištěných poznatků vyvodila závěry o soudobé společnosti. Jako analyzovaný vzorek si vybírá 30 komerčně nejúspěšnějších filmů. Rozdělena je na dvě hlavní části; první z nich se zabývá mytologickými prvky, a to nejprve v obecné rovině, kdy popisuje nejčastěji se objevující mýty, v dalších kapitolách stručně analyzuje vybrané jednotlivé filmy a upozorňuje na jejich nejvýraznější prvky. Druhá část se zaobírá sémiotickými prvky, kterých filmoví tvůrci využívají a které se v analyzovaných filmech objevují, a snaží se vyložit jejich význam. Pro dokreslení je za těmito dvěma kapitolami krátké pojednání o nejvýraznějších rozdílech mezi asijskými (hlavně čínskými) a euro-americkými filmy.The diploma thesis is focused at mythology of the current myths and basic semiotic features that appear in these films. It analyses and uncovers mythological structures that create a platform for the mores, and derives conclusions about the present society. It chose 30 most successful movies as a muster to analyze. It is divided in two main parts; the first one is focused at mythological aspects. Firstly, it describes the most frequent myths that appear in the majority of the analyzed movies. In the next chapters, it analyzes briefly some specific movies and points out their most distinct features. The second part is focused at semiotic features that are used by the film makers and tries to explain their meaning. The last part of the diploma thesis compares the Euro-American film production with that of Asia (especially China).
Klíčová slova:
analýza; filmy; kinematografie; mytologie; Sémiotika; analysis; cinematography; films; mythology; Semiotics